حسینی تاکید کرد؛ خانه را به مدرسه دوم و مدرسه را به خانه دوم تبدیل خواهیم کرد

تهران (پانا) - نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای راهبری و حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارت آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
حسینی تاکید کرد؛ خانه را به مدرسه دوم و مدرسه را به خانه دوم تبدیل خواهیم کرد

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سی و چهارمین اجلاس روسای آموزش و پرورش گفت:مقام معظم رهبری با اشراف کامل بر مسائل آموزش و پرورش نکاتی را یادآوری کردند که باید تمام تلاش خود را بر اجرایی کردن بیانات معظم له معطوف کنیم.

وی با تبریک آغاز سال تحصیلی اظهار داشت: آموزش حضوری در مدارس، رعایت شدید پروتکل های بهداشتی و ساماندهی شیوه های مختلف آموزشی از جمله نکاتی است که باید مد نظر مدیران مدارس قرار گیرد.

وی افزود: روسای ادارات استثنایی و مدیران مدارس باید از طریق گفتگو با والدین و اقناع آنان مبنی بر رعایت شدید پروتکل های بهداشتی، بر حضور دانش آموزان در مدارس تاکید نمایند.

حسینی با بیان اینکه بر اساس سیاست ستاد ملی کرونا باید به طور قطع و حتم جریان آموزش و پرورش را در ۱۵ شهریور آغاز میکردیم اظهار داشت: بر اساس گزارشات، ۹۹ درصد مدارس جهان بازگشایی شده است و مطالعات بین المللی نیز نشان می دهد که گزارشی مبنی بر آسیب رسیدن به دانش آموزان و گسترش کرونا در مدارس وجود ندارد اما در مقابل آن مضرات حضور دانش آموزان در منزل و عدم حضور آنان در مدرسه موجب کاهش وفاق اجتماعی، افزایش فردگیرایی و عدم تربیت تمام ساحتی می شود.

وی افزود: بر اساس گزارشات داخلی بهترین مکان هایی که پروتکل های بهداشتی را در ایام کرونا رعایت کرده اند ادارات و بانک ها با ۸۰ درصد است و بالاترین رعایت پروتکل ها نیز در وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاده است‌.

حسینی با اشاره به نشست مشترک وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت قبل از بازگشایی مدارس گفت: با توجه به مشکلات موجود در اعلام دقیق وضعیت قرمز، زرد و سفید، در این نشست فرض بر این گرفته شد که همه مدارس در وضعیت قرمز قرار دارند و تمامی مدارس با رعایت شدید پروتکل های بهداشتی باز و پذیرای دانش آموزان خواهند بود.

وی افزود: محدودیت ساعت کلاس ها به 35 دقیقه، اجرای 10 دقیقه زنگ تفریح و شناور کردن زنگ تفریح برای دانش آموزان کلاس های مختلف، پایش مستمر علائم بالینی دانش آموزان و معلمین، الزام به استفاده از ماسک، تهویه مناسب کلاس ها، رعایت فاصله یک متری دانش آموزان و ارائه الگوهای مختلف برای گروه بندی کلاس های پرجمعیت از جمله مواردی است که باید توسط مدیران مدارس نظارت و اجرا شود.

وی گفت: تهیه روزانه ماسک، آموزش شستشوی دست به دانش آموزان و جلوگیری از حضور دانش آموزان مشکوک به بیماری در مدارس نیز از وظایف خانواده ها است.

حسینی با بیان اینکه در سال جاری خانواده ها باید به عنوان شرکای اصلی آموزش و پرورش و دستیاران حرفه ای معلیمن وارد عمل شوند اظهار داشت: در سال جاری مصمم به تحقق شعار "خانه مدرسه دوم و مدرسه خانه دوم" هستیم زیرا مدرسه خانه دوم بچه ها از حیث حفظ سلامت و ارتباطات عاطفی است و خانه مدرسه دوم بچه ها از حیث دخیل شدن والدین در امر آموزش فرزندانشان است.

معاون وزیر با اشاره به اینکه روش های جایگزین آموزشی برای دانش آموزانی که امکان حضور در مدارس را ندارند نیز پیش بینی شده است افزود: آموزش های تلویزیونی، آموزش های منزل محور، آموزش های فرد محور، تولید و توزیع بسته های آموزشی و شبکه شاد از شیوه های دیگر آموزش می باشند که باید در برنامه ریزی مدیران مدارس لحاظ شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه شروع سال تحصیلی جدید از چند مشخصه برخوردار است اظهار داشت: بازگشایی مدارس پانزده روز زودتر ، همزمانی مهر با ایام محرم ،پرتاب شدن جامعه جدید جهانی به زیست بوم کرونا و پیوند آغاز سال تحصیلی جدید به آخرین سال قرن و نیز آخرین سال دولت "تدبیر و امید" از جمله ویژگی های سال تحصیلی جدید می باشد.

وی افزود: سال تحصیلی جدید سال آموزش در بحران و بحران در آموزش است و نظارت عمومی شکننده و بسیار حساسی بر روی تمامی دست اندرکاران آموزش و پرورش وجود دارد، لذا در شرایط زیست بوم کرونا مدیریت مانند شرایط عادی مساوی با شکست است و باید مدیران ادارات و مدارس تمام همت خود را بر عبور صحیح از این شرایط معطوف نمایند.

حسینی با تشریح اصول حاکم بر مدیریت آموزش و پرورش در زیست بوم کرونا اظهار داشت: ‏تداوم آموزش، پوشش همگانی و حداکثری ، پیاده سازی عدالت آموزشی در ابعاد پوشش حداکثری ، عدالت منطقه ای ، عدالت مدرسه ای و عدالت دیجیتالی، انعطاف پذیری و آموزش های ترکیبی و متنوع، مقوم و مکمل، کاهش تمرکز و افزایش مشارکت، مدرسه محور بودن جریان تعلیم و تربیت، تحول گرایی مبتنی بر سند تحول بنیادین و سلامت محوری هشت اصل حاکم بر مدیریت آموزش و پرورش در زیست بوم کرونا است که همه این اصول یابد با حفظ و ارتقای سلامت تحقق یابد.

معاون وزیر با بیان اینکه برای تحقق این اصول 8 گانه استلزاماتی وجود دارد تا امکان اجرایی سازی این اصول در زیست بوم کرونا و در نظام تعلیم وتربیت محقق شود اظهار داشت: استقرار و ایجاد شبکه ارتباطی قوی ازستاد تا استان ومنطقه وخصوصا مدرسه وخانواده در نهایت معلم ودانش آموز واولیاء، رشد فرهنگ گفتگو ومسئولیت پذیری بین مدیران، معلمان، اولیاء وخانواده وجامعه ودولت، توانمند سازی خانواده ها و معلمان و مدیران، توجه به اصل غافلگیری در مدیریت تعلیم وتربیت وتوجه به اصل واکنش سریع، نظارت هوشمند ومستمر برجریان یاددهی - یادگیری و افزایش سرمایه اجتماعی آموزش وپرورش وتوان انگیزه بخشی به فعالیتهای معلمین ومدیران از جمله این استلزامات است.

حسینی با بیان اینکه ارتقای مدیریت آموزشگاهی یکی از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است گفت: ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها به چهار قطب تقسیم شده اند و نظارت و راهبری هر قطب بر عهده یکی از اعضای شورای معاونین سازمان می باشد.

وی افز.د: رصد روزانه ادارات و گسترش این رصد تا دل مدارس، انجام بازدید های سرزده از مدارس و ادارات از جمله وظایف ناظرین قطب ها می باشد و این شبکه سازی باید توسط ادارات استان ها نیز صورت گیرد.

حسینی با بیان اینکه انسجام، هماهنگی، جدیت، انظباط و ارتباط از جمله اصولی است که در شرایط حاضر باید مد نظر مدیران باشد اظهار داشت: ‏در شرایط حاضر در حال تلاطم هستیم و باید با تلاش همه مدیران و معلمان در طی دو هفته آینده مدارس به انسجام، آرامش و ثبات برسند.

وی افزود: باید به رشد فرهنگ گفتگو بیش از هر موقع تن دهیم و با تمام شرکای آموزش و پرورش وارد گفتگو شویم.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه ‏نیازمند جریان سازی رسانه ای در زیست بوم کرونا هستیم اظهار داشت: برخی جریانات به دنبال شکست آموزش و پرورش در ایام کرونا هستند و ‏تداوم آموزش با کیفیت و اعمال روش های مختلف آموزش، نیازمند جریان سازی رسانه ای قوی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار