فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده دوره دهم مجلس در گفت‌وگو با پانا؛

میوه «برجام» دو شکست اخیر امریکا بود

تهران (پانا) - مشاور شهردار تهران در امور مجلس– و نماینده تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن برشمردن مهمترین اتفاقات، حوادث و بحران‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم با آن‌ها مواجه شد، موفقیت‌های حوزه سیاست خارجی و بخش درمان کشور را بسیار مثبت ارزیابی کرد. 

کد مطلب: ۱۱۱۸۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
میوه «برجام» دو شکست اخیر امریکا بود

پروانه مافی در گفت‌وگو با پانا به مناسبت هفته دولت با اشاره به همه حوادث و بحران‌هایی که در طول هفت سال گذشته، دولت و ملت با آن‌ها مواجه شده‌اند، گفت: «عملکرد دولت در طول دولت یازدهم و دوازدهم، نمره قبولی می‌گیرد. مشکلاتی که در این دو دوره دولت جمهوری اسلامی بوده است، نمونه این مشکلات در دوره دولت‌های قبلی وجود نداشته است. اتفاقات و بحران‌هایی به وجود آمده است که ‌کم‌نظیر بود.»

وی ادامه داد: «موفقیتی که دولت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برجام داشت، در نوع خود در میان قراردادهای بین‌المللی در دنیا کم‌‌نظیر بوده است، اما یک پیمان‌شکنی به اسم ترامپ پیدا شد که این قرارداد خوب را که گشایش‌های زیادی به ویژه در حوزه اقتصادی به دنبال داشت، با خروج از این معاهده، این دروازه‌ها را بست. ترامپ با خروج از برجام، علی‌رغم اینکه در حوزه حقوق بین‌الملل، خطاکار است، هیچ گونه حقی هم در قبال این توافق‌نامه ندارد. اما دولت با صبر و استقامت و خصوصا تلاش و تحملی که در حوزه نابرابری‌های سیاسی در دنیا از خود نشان داد، سختی‌ها را تحمل کردند.»

آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران توفیقی پیدا نکرد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «این سختی‌ها و تحمل‌ها اما میوه‌هایی هم داشته است که نمونه آن، دو شکست اخیر آمریکا در هفته‌های اخیر است، آمریکا در هر دو رجوعی که به سازمان ملل و شورای امنیت برای فعال کردن مکانیسم ماشه و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران داشت، توفیقی پیدا نکرد. این دو شکست که برای آمریکا اتفاق افتاد، حاصل سختی‌ها و رنج‌هایی بود که مردم در اثر مقاومت در برابر زورگویی‌های آمریکا به دست آوردند. سختی‌هایی که دولت در بخش سیاست خارجی صبورانه و مدبرانه، حوزه بین‌الملل را اداره کرد و توانست این نتایج خوب را به دست بیاورد. واقعا برای جمهوری اسلامی، دستاوردهای ارزشمندی است که توانستیم آمریکا را در هفته‌های اخیر، دو بار شکست دهیم.»

در عرصه امنیت و سیاست خارجی مشکل عدیده و غیر قابل انتظاری که قبلا نداشتیم را در این دو دولت یازدهم و دوازدهم تجربه کردیم و هم در عرصه سلامت و نیز بحران‌های طبیعی و مشکلات اقلیمی. دولت با اتکای به مردم و اتکال به خداوند، توانست بسیاری از مشکلات را مهار کند

مشاور شهردار تهران در امور مجلس اظهار کرد: «اخیرا ویروس کرونا هم در کشورمان شابع شده و به مشکلات دامن زده است، ویروسی که سابقه‌ای در تاریخ بشریت نداشته و کسی آن را نمی‌شناسد. فعلا هم نه دارو و نه واکسنی برای درمان آن وجود دارد. کرونا آمد و بیکاری و معیشت مردم و سلامتی مردم را تحت فشار قرار داد. اما در بخش درمان واقعا وزارت بهداشت مجاهدانه عمل کرد و به خوبی توانست این ویروس ناشناخته را کنترل کند، در حالی که همین ویروس، آمریکا و اروپا را از پای درآورد، ولی با این اینکه کشور ما با تحریم‌های سخت دست و پنجه نرم می‌کند، حتی در ورود دارو و غذا هم به خاطر همین تحریم‌ها مشکل داریم، اما با همه این اوصاف، با تکیه بر مردم و با تکیه بر داشته‌های پزشکان و دانشمندان و داروسازان فرهیخته خودمان، در این عرصه توانستند جای خالی خیلی از چیزها را پر کنند؛ از خودگذشتگی کادر درمان، فداکاری پرستاران و ... ارزش‌های بزرگی است که به خوبی از خود بروز دادند و توانستند یک مهار جدی برای این ویروس داشته باشند که امیدوارم روز به روز بهتر هم بشود. واقعا از دست دادن میانگین هر روز 180 نفر در طول این چند ماه، بسیار دردناک است ولی بالاخره بخش درمان کشور با وجود همه کمبودها، ایثارگرانه و مجاهدانه ایستادگی کردند و تا جایی که توانستند، جان مردم را در برابر این ویروس منحوس حفظ کردند.»

سلامت و امنیت از اهمیت زیادی برخوردار است

فرماندار سابق شمیرانات گفت: «در حوزه بحران‌های طبیعی، سیل و زلزله نیز حتی در این سال‌ها بحران‌های طبیعی رخ داد که نظیر همین‌ها هم در دولت‌های گذشته اتفاق نیافتاد. این اتفاقات که به عنوان مثال در عرصه سیاست خارجی، درمان و بهداشت و حوادث طبیعی بیان کردم، میخواهم تاکید کنم که دو موضوع امنیت و سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است. در عرصه امنیت و سیاست خارجی مشکل عدیده و غیر قابل انتظاری که قبلا نداشتیم را در این دو دولت یازدهم و دوازدهم تجربه کردیم و هم در عرصه سلامت و نیز بحران‌های طبیعی و مشکلات اقلیمی. دولت با اتکای به مردم و اتکال به خداوند، توانست بسیاری از مشکلات را مهار کند. در حوزه‌های دیگری اما انتظارات بیشتری از دولت می‌رفت برای نمونه در حوزه تولید و صنعت و تجارت، نظارت؛ در هر صورت در مقام قیاس بخش‌های مختلف کار در دولت، می‌توانیم نمره قبولی بدهیم.»

مجلس یازدهم به دولت کمک کند

پروانه مافی با انتقاد از برخوردها، انتقادها و اعتراضات به دستگاه دیپلماسی و معاهده برجام از سوی برخی از گروه‌های خاص، یادآور شد: «متاسفانه این برخوردها زمانی هم که در مجلس بودیم از سوی برخی از همکاران مجلسی که نگاه متفاوتی داشتند، دیده می‌شد و این فشارها وجود داشت. این‌ها اعتراضاتی که به برجام می‌کردند یا مردمی که در پشت سر این افراد قرار می‌گرفتند، گروه محدودی بودند، این‌ها زیاد به حوزه سیاست خارجی، قراردادهای بین‌المللی و منافع این موارد، واقف نبودند. گروه‌های محدودی بودند که در مجلس دهم نیز بر روی نمایندگان فشار داشتند، با پیامک، با ارسال پست‌هایی در واتساپ و اینستاگرام و ... که نشان می‌داد نسبت به بنیه و اصل این موضوعات، واقف نیستند ولی از روی تمایلات گروهی و حزبی یا از روی جهل و نادانی، بحث‌هایی را مطرح می‌کردند که عدم اطلاع آن‌ها از این دست از موضوعات را نشان می‌داد. در مملکت ما همه طور آدم هست و هر نوع فکری وجود دارد اما برخورد برخی‌ها با برجام از روی کم‌اطلاعی یا ناآگاهی از قراردادهای بین‌المللی و تاثیرات مثبتی که برجام داشت، بود و قطعا ما امیدواریم که در همین انتهای دولت دوازدهم، اثرات برجام را بیشتر و موثرتر در حوزه‌های امنیتی، سیاست خارجی و اقتصادی کشور ببینیم.»

وی در پایان با بیان اینکه برای قضاوت مجلس اکنون زود است و هنوز نمایندگان با اصول و جریانات اصلی که نسیت به آن‌ها مسئولیت دارند، آشنا نیستند، اضافه کرد: «در مجلس دهم در حوزه سیاست خارجی، تصمیم‌گیری‌هایی که بر روی لوایح و طرح‌ها می‌شد، بسیار منطقی و عقلانی بود. امید داریم که مجلس یازدهم هم، بتواند در شرایط فعلی کشور، با تعاملات منطقی و تصمیم‌گیری‌های عقلانی، در حوزه سیاست خارجی دولت را کمک کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار