حسینی: ۷۴۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۲۰ مرکز مشاوره به دانش‌آموزان استثنایی خدمات ارائه می‌دهند

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست مشترک اعضای هیات مدیره و رئیس و مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز که در محل انجمن خیرین حامی دانش‌آموزان استثنایی برگزار شد خواستار مدیریت تامین تجهیزات مورد نیاز دانش‌آموزان با نیاز های ویژه از طریق انجمن خیرین حامی دانش آموزان استثنایی شد.

کد مطلب: ۱۱۱۳۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: ۷۴۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۲۰ مرکز مشاوره به دانش‌آموزان استثنایی خدمات ارائه می‌دهند

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجمن خیران حامی دانش‌آموزان استثنایی اظهار کرد: «این انجمن که از سال 1388 تشکیل شده است منشا اثرات ارزشمندی در حوزه دانش‌آموزان استثنایی بوده که ساخت مدرسه برای این دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور و برگزاری اردوی زیارتی مشهد مقدس برای دانش‌آموزان استثنایی گوشه‌ای از خدمات این انجمن است.»

معاون وزیر با بیان اینکه هیچ خیری بالاتر از مدرسه سازی نیست افزود: «انجمن خیرین حامی دانش‌آموزان استثنایی و مجمع خیرین مدرسه ساز دو بال آموزش و پرورش استثنایی هستند که از طریق آنها مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی و کمک به دانش‌آموزان استثنایی محقق می‌شود.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت‌های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمند سازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت را هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دانست و اظهار کرد: «بر اساس رویکرد عدالت آموزشی همه انسان‌ها با تفاوت‌های فردی نیاز به آموزش دارند و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز بخشی از جامعه هستند که باید برای آموزش آنها تمامی شرایط مهیا شود.»

حسینی با بیان اینکه ۱۵۲ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی و بیش از 20 هزار مدرسه پذیرا مشغول به تحصیل هستند افزود: «۲۳ هزار معلم کار تعلیم و تربیت این دانش‌آموزان را برعهده دارند و علاوه بر این ۷۴۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۲۰ مرکز مشاوره نیز خدمات ویژه‌ای به دانش‌آموزان استثنایی ارائه می‌دهند. سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است و از زمان تاسیس تعداد دانش‌آموزان 17 برابر و اعتبارات این سازمان در 10 سال اخیر 8 برابر شده است.»

معاون وزیر با بیان اینکه سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی»‌ و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن » در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است اظهار کرد: «مناسب سازی ۶۴ مدرسه الگویی شامل یک مدرسه پذیرا ویک مدرسه اتیسم در تمامی استان‌ها، ساخت 14 مدرسه ویژه اتیسم، تامین تجهیزات توانبخشی، ورزشی، پرورشی و کمک آموزشی برای ده هزار دانش‌آموز استثنایی در سال جاری، آموزش زبان اشاره و خط بریل برای پنج هزار معلم، مدیر و کارکنان ادارات مختلف، افزایش ۸ درصدی پوشش پیش دبستانی و ۱۵ درصد کودکان پیش دبستانی و تحت پوشش قرار دادن 15 درصد کودکان پیش دبستانی زیر چتر خدمات توانبخشی و حمایتی از جمله اهداف و برنامه‌های این بسته‌های تحولی در سال جاری است.»

حسینی با بیان اینکه نیاز اصلی آموزش و پرورش استثنایی در دو بخش فضا و تجهیزات است افزود: «آموزش و پرورش استثنایی به ساخت 210 مدرسه جدید برای رسیدن به استاندارد مطلوب نیاز دارد که 72 مدرسه از این تعداد تاکنون کلنگ زنی شده و در حال ساخت است و 138 مدرسه دیگر نیازمند مشارکت خیرین و دستگاه‌های اجرایی از ردیف مسئولیت‌های اجتماعی است.»

وی با بیان اینکه 105 نوع وسیله توانبخشی، ورزشی، پرورشی و کمک آموزشی برای دانش‌آموزان با نیاز های ویژه با مجموع 700 هزار قلم در قالب نهضت توان افزایی باید تامین شود اظهار کرد: «تامین این میزان تجهیزات نیازمند مشارکت همه آحاد جامعه است و پیشنهاد می‌شود مدیریت تامین تجهیزات مورد نیاز دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را انجمن خیرین حامی دانش‌آموزان استثنایی بر عهده بگیرد.»

حسینی در پایان گفت: «در عصر کرونا ۳۲ هزار دانش‌آموز نیاز به ۳۲ هزار تبلت و وسایل ارتباطی دارندکه این تعداد هم با مشارکت خیرین تامین خواهد شد.»

در این نشست سلیمی آشتیانی رئیس انجمن خیرین حامی دانش آموزان استثنایی ضمن ارائه گزارش از فعالیت‌های این انجمن پیشنهاد داد تا از با مشارکت جمع خیرین مدرسه ساز، خیرینی که بالاتر از پنج مدرسه ساخته‌اند ساخت یک مدرسه استثنایی را نیز بر عهده بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار