مناطق آزاد پیشتاز حمایت از حقوق بانوان در کشور

تهران (پانا ) - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت منطقه آزاد قشم با طراحی و اجرای شاخص خانواده سالم می‌تواند به پایلوت اجرایی سیاست‌های دوستدار خانواده در کشور تبدیل شود.

کد مطلب: ۱۱۰۹۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
مناطق آزاد پیشتاز حمایت از حقوق بانوان در کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معصومه ابتکار در وبینار «روز ملی ازدواج» که به میزبانی منطقه آزاد قشم و با حضور حمیدرضا مومنی- رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، معصومه ابتکار- معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، حسن موسوی چلک - رییس انجمن مددکاران ایران و فرجی‌ها- حقوقدان و استاد دانشگاه - و جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت‌کنندگان عمومی برگزار شد، اظهارکرد: برگزاری این وبینار در آغاز هفته ازدواج که نشات گرفته از پیوند مبارک امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) است می‌تواند برای جوانان ما الهام و معرفتی برای داشتن ازدواج‌های سالم باشد.

وی بر رویکرد مثبت مناطق آزاد در حوزه حقوق بانوان و خانواده اشاره کرد و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه همکاری کنند تا جوانان بتوانند با تشکیل یک خانواده سالم، زندگی پایداری بسازند، جامعه قوام پیدا کند، کشور به تعادل برسد و نسل آینده تضمین شود.

ابتکار افزود: ما براساس شاخص عدالت جنسیتی و شاخص خانواده‌ها در حال تلاش برای احقاق حقوق بانوان هستیم. در مورد شاخص عدالت جنسیتی موافقت نامه‌هایی با استانداری‌ها به امضا رسیده و سندی به نام سند ارتقای وضعیت ملی زنان و خانواده شکل گرفته که در ۳۱ استان اجرایی شده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: منطقه آزاد قشم می‌تواند با تهیه پیوستی در این زمینه پیشگام تحقق عدالت جنسیتی برای سایر مناطق باشد.

وی در ادامه از تنوع فرهنگی و اقوام مختلف در قشم به عنوان نقطه مثبتی برای ساخت الگو برای ارائه به کل کشور یاد کرد و گفت: ما آماده همراهی با بانوان اهل سنت برای شرکت در کارگروه اقلیت‌های حقوق زنان و همکاری با سازمان‌های مردم نهاد بومی و محلی منطقه آزاد قشم به منظور توان‌افزایی این نهادها هستیم.

به گفته ابتکار، منطقه آزاد قشم با طراحی و اجرای شاخص خانواده سالم می‌تواند به پایلوت اجرایی سیاست‌های دوستدار خانواده در کشور تبدیل شود.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده از تصویب مصوبه آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج خبر داد و گفت: درصورت توافق منطقه آزاد قشم برای پیشگام شدن در اجرای این آموزش‌ها، جزیره الگویی موفق برای سایر مناطق آزاد و کشور خواهد شد.

لزوم افزایش نقش آفرینی بانوان در عرصه های مختلف

حمیدرضا مومنی - رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم - نیز در وبینار روز ملی ازدواج که به میزبانی این منطقه آزاد برگزار شده بود بر لزوم پررنگ‌تر شدن نقش بانوان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قشم تأکید کرد.

مومنی از رشد مشارکت و درصد اشتغال بانوان قشمی در گستره متنوعی از مشاغل جزیره در پنج سال اخیر خبر داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ازدواج را یکی از مسائل اساسی و بنیادی در جامعه خواند و گفت: جزیره قشم ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۰ درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند و از لحاظ ترکیب جمعیتی و مذهبی نیز ۷۵ درصد جمعیت جزیره اهل سنت و بخش بزرگی از ساکنان، مهاجرانی از کل کشور هستند که در سایه تفاهم و همدلی اجتماع خوبی را تشکیل داده‌اند.

به گفته مومنی، حضور طیف متنوعی از افراد، اقوام و مذاهب در جزیره با آداب و اعتقادات متفاوت در حوزه ازدواج، نیاز به آموزش‌ها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را برای جهت‌دهی منسجم بیش‌ازپیش نمایان می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور گفت: توجه قانون به بحث خانواده و بانوان و تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در موضوع زندگی اسلامی- ایرانی، لزوم تعریف و تدوین یک برنامه مشخص برای کمک به تعالی بنیان اصلی اجتماع یعنی خانواده را نمایان می‌سازد.

وی از طراحی سند توسعه خانواده در قشم خبر داد و اظهارکرد: گفت وگو و آموزش بین خانواده‌ها نکته بسیار مهمی است ما برای کمک به پررنگ‌تر شدن نقش بانوان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در سال‌های گذشته تلاش بسیاری کرده‌ایم.

مومنی از افزایش فعالیت بانوان قشمی در مشاغل گوناگون خبر داد و گفت: در حوزه صنایع‌ دستی، اقامتگاه‌های بومگردی و مشاغلی که به درآمد پایدار در کنار خانواده کمک می‌کند، باوجود مقاومت‌های فراوان، توسعه داشته‌ایم.

وی یادآور شد: یکی از افتخارات ما در پنج سال گذشته عملیاتی کردن شعار هر خانواده یک شغل بوده به‌گونه‌ای که در این مدت حتی یک خانواده به جمع خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد افزوده نشده است. توسعه از مجاری جوامع محلی می‌گذرد و توسعه پایدار در خانواده پایدار رقم می‌خورد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن درخواست همکاری از ابتکار درزمینه ارتقای بنیه علمی منطقه آزاد قشم در حوزه بانوان اظهارکرد: آمادگی داریم تا با تبدیل شدن به پایلوتی برای اجرایی کردن برنامه‌های شما در حوزه بانوان، به الگویی برای حمایت از خانواده پایدار و سالم تبدیل شویم.

در ادامه وبینار روز ملی ازدواج، دکتر موسوی چلک - رییس انجمن مددکاری ایران - با پرداختن به موضوع «خانواده در دوران کرونا» و دکتر فرجی ها - استاد دانشگاه - با موضوع «خانواده ترمیمی» برای حاضران سخنرانی کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار