آذر 98؛ موج آنفولانزا در کشور

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در آذرماه ۹۸ را مرور کنید

تهران (پانا) - توقف شماره‌گذاری«پراید» و «پژوی 405»، موج «آنفلوآنزا» در ایران، حذف قبوض کاغذی جریمه، بازداشت «علی اصغر پیوندی» رئیس مستعفی هلال احمر، ماجرای کیک‌های آلوده و حذف «حبس ابد» از قانون گزیده‌ای از اخبار حوزه اجتماعی در آذرماه سال 98 است.

کد مطلب: ۱۰۳۱۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
آذر 98؛  موج آنفولانزا در کشور

آذرماه ماه سال 98 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

توقف شماره‌گذاری«پراید» و «پژوی 405»

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا آذرماه سال 98 در حاشیه نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره روند شماره‌گذاری خودروهای ناایمن در سال آینده گفته بود: «دو خودرو پراید و 405 بیشترین آسیب را در تصادفات دارند. بنابراین طی مذاکرات جدی با مسئولان مربوطه به این نتیجه رسیده‌ایم که این دو خودرو در سال 99 شماره‌گذاری نشوند و قطعا تحقق این موضوع را دنبال می‌کنیم و این می‌طلبد که یک خودروی مناسب و ایمن، جایگزین این دو خودرو شود.»

موج «آنفلوآنزا» در ایران

آنفلوآنزا بیماری واگیردار است که به وسیله نوعی ویروس ایجاد می‌شود؛ آنفولانزا در فصول سرد سال و به‌خصوص در پاییز شیوع پیدا می‌کند، افراد مبتلا به آنفولانزا در اغلب اوقات، چند روزی از کار و فعالیت‌های عادی‌شان باز مانده و اگر مراقب نباشند، ناقل این بیماری به اطرافیان‌ می‌شوند و در مواردی اگر درست و به موقع درمان نشود منجر به مرگ بیمار می‌شود. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در هفته اول آذرماه اعلام کرده بود: «در این هفته 15 مورد فوت بر اثر آنفلوآنزای فصلی در کشور ثبت و گزارش شده است.» موج آنفولانزا همچنان در آذرماه قربانی گرفت و تعداد فوت شدگان به دلیل ابتلا به این بیماری نگرانی های بسیار شدیدی را ایجاد کرد که تا پایان آذرماه تعداد زیادی بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

حذف قبوض کاغذی جریمه

در سال‌های اخیر با رشد فناوری اطلاعات، بسیاری از نهادها به سمت هوشمندسازی خدمات حرکت کردند. سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرده بود که قبوض کاغذی جریمه از اول اسفندماه حذف می‌شود. او همچنین گفته بود: «پلیس راهور سالانه بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان پول چاپ اوراق می‌دهد، در راستای کاهش این هزینه‌ها و همچنین هوشمندسازی پلیس راهور از ابتدای سال 98 حدود چهار هزار دست‌افزار به ماموران در پلیس راه و راهور سراسر کشور داده شده که استفاده کنند.»

انتشار فیلم تمسخر کودک زباله‌گرد

کودک آزاری در ایران یکی از آسیب‌هایی است که متاسفانه در سال‌های اخیر روند آن رو به افزایش گذاشته است و گاهی تصاویر این کودک‌‌آزاری‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود و روح جامعه را جریحه‌دار می‌کند. آذرماه سال 98 نیز فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که به دنبال آن یک کودک زباله‌گرد مورد آزار و تمسخر قرار گرفت. به دنبال پخش این کلیپ، دادستان کرج به موضوع کودک زباله گرد ورود کرد و دستورات قضایی لازم در این خصوص صادر شد و عوامل کودک آزار از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند. متهمان دستگیر شده با ابراز ندامت اظهار کردند که ناخواسته و به قصد شوخی مرتکب این رفتار نابخردانه شده و حتی از این کودک دلجویی کرده‌اند.

بازهم بوی نامطبوع در تهران

دی ماه 97 بود که بوی نامطبوع در تهران منتشر شد. در آذرماه 98 این بوی نامطبوع بازهم در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ انتشار بوی نامطبوع گزارش شد. محمد رستگاری، معاون محیط زیست استان تهران در واکنش به انتشار بوی نامطبوع در تهران اعلام کرده بود: «قطعا اگر نوع آلودگی را تشخیص دهیم در مورد مشخص کردن منشا آن نیز می‌توانیم گام موثری برداریم.» بوی نامطبوع برای چندین بار دیگر نیز در آذرماه در نقاط مختلف شهر منتشر شد. بوی نامطبوع در تهران باعث شد تا برای اولین بار جلسه بررسی منبع یا منابع بوی نامطبوع تهران، آذرماه در محل استانداری تهران تشکیل شود. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز در جمع‌بندی این جلسه ۳ گاز را علت احتمالی بوی نامطبوع تهران عنوان کرده و گفته بود: «سه نوع گاز تشخیص داده شده که به ترتیب SO۲ و SH۲ و با احتمال کمتری آمونیاک بوده، البته متهم اصلی هنوز مشخص نشده است.»

بازداشت «علی اصغر پیوندی»

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر آذرماه 98 در صفحه توییتر خود از استعفای علی اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر خبر داده بود. پس از انتشار این مطلب، رئیس مستعفی هلال احمر از سوی نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد. علی اصغر پیوندی دلیل استعفای خود را مشکلات شخصی اعلام کرده بود.

جنجال فروش صندلی اتوبوس

آذرماه 98 خبری منتشر شد که در آن مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از اجرای طرحی برای فروش صندلی‌های اتوبوس خبر داده بود. این خبر با واکنش مدیران شهری روبرو شد. پیروز حناچی، شهردار تهران درخصوص انتشار خبری درباره فروش صندلی اتوبوس‌های بی آر تی با بیان اینکه اصل خبر اساسا درست نیست و این خبر هم درست منعکس نشده، گفته بود: «در این شرایط سخت هیچ عقل سلیمی به دنبال فروش صندلی و افزایش کرایه نیست و چیزی که توضیح داده شده بود با خبری که منعکس شده بود متفاوت است. این صحبت در حاشیه یک برنامه در مورد استفاده از ظرفیت‌های استارت‌آپی بیان شده و عنوان شده بود که می‌توان از ظرفیت اتوبوس‌های خصوصی برای تقاضاهای انبوه بر از طریق اپلیکیشن اقدام کرد و این ربطی به فروش صندلی‌های اتوبوس‌های بخش عمومی ندارد.»

«حبس ابد» از قانون حذف شد

طرح کاهش مجازات حبس آذرماه 98 در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به تصویب رسید. یحیی کمالی پور، عضو هیات رئیسه مجلس گفته بود: «مهمترین هدف از این طرح حبس زدایی و کاهش مجازات حبس بود. برای برخی از عناوین مجرمانه‌ای که جزء جرایم غیر قابل گذشت بودند با این طرح در زمره جرایم قابل گذشت آمدند.همچنین طبق این طرح کلیه جریام قابل گذشت نیز مجازات‌هایشان به نصف تقلیل پیدا کرد. بر اساس این طرح عنوان حبس ابد از قانون حذف شد، و جرایم آن تقلیل یافت.»

صدور حکم محمدعلی نجفی

محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران در تاریخ ۷ خرداد ماه سال 98«میترا استاد» همسر دوم خود را به ضرب دو گلوله در منزل خود واقع در منطقه سعادت آباد تهران به قتل رسانده و عصر آن روز با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل اعتراف و دلیل آن را اختلافات خانوادگی عنوان کرده بود. شهریور ماه سال 98 حمیدرضا گودرزی گفته بود: «دیوان عالی کشور بعد از نقض رای قتل عمد موکلم آن را به شعبه ۹ کیفری یک استان تهران برای رای مجدد ارسال کرده است. شعبه ۹ کیفری بعد از رفع نقایص اعلام شده، دوباره به آن رسیدگی می‌کند و رای صادر می کند و ما مجددا بر اساس این رای تصمیم‌گیری خواهیم کرد و چنانچه این رای هم مورد قبول ما نباشد به آن اعتراض خواهیم کرد.» جلسه مجدد دادگاه نجفی در آذرماه برگزار شد. رأی پرونده محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، به اتهام قتل همسر دومش، میترا استاد، از سوی شعبه 9 دادگاه کیفری استان تهران صادر شد. نجفی به 7.5 سال حبس محکوم شد که ۶ سال قابل اجرا است.

ماجرای کیک‌های آلوده

انتشار تصاویری از جاسازی قرص‌های مختلف و کپسول‌ها در برخی کیک‌ها و کلوچه در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری را در آذرماه 98 به دنبال داشت. در ابتدا مشخص نبود که این تصاویر واقعی هستند یا ساختگی، تا اینکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این خبر را تایید کرده و از کشف قرص در داخل کیک بسته بندی شده خبر داده بود. با این حال وجود این قرص‌ها فقط در سیستان و بلوچستان گزارش نشده بود و شهرهای دیگری همچون کرمان نیز از این قاعده مستثنی نشده بودند و حتی به شهر تهران نیز رسیده بود. این مساله که با واکنش مسئولان مواجه شده بود باعث شد تا سعید نمکی، وزیر بهداشت از ورود نهادهای امنیتی و اطلاعاتی به بررسی این موضوع خبر دهد.

نمکی گفته بود: «این موضوع یک بحث امنیتی است و گروهی به شکل سازمان یافته برای تخریب اذهان عمومی و فلج کردن صنعت موفق مواد غذایی کشور به ویژه صنعت کیک و شکلات مملکت، اقدام کرده‌اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار