در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

کارگردان فیلم «پدران»: دوست داشتم فیلم اولم اکران خوبی را تجربه کند

تهران (پانا) - سالم صلواتی کارگردان فیلم پدران درباره نخستین اثر بلند خود می‌گوید ترجیح داد فیلم نخستش اکران خوبی را تجربه کند و استفاده از زبان فارسی و بازیگران شناخته شده در راستای این هدف بوده است.

کد مطلب: ۱۰۲۰۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان فیلم «پدران»: دوست داشتم فیلم اولم اکران خوبی را تجربه کند

«پدران» یکی از 10 فیلم بخش «نگاه نو» یا فیلم اولی‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ساخته سالم صلواتی کارگردان جوان کُرد بود که پیشتر با فیلم «زمستان آخر» در جشنواره‌های جهانی متعددی درخشیده است.

این فیلمساز در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره انتخاب بازیگران نخستین تجربه سینمایی خود می‌گوید: «پروانه ساخت را سال ۹۴ گرفتیم و طی این مدت بارها گروه بازیگران عوض شد تا در نهایت به کَستی رسیدیم که نزدیکترین حالت مطلوب موردنظر خودم بود. بازیگران از سینما و تئاتر هردو انتخاب شدند، چون فیلم بسیار پرپرسوناژ است.»

وی ادامه می‌دهد: « علیرضا ثانی‌فر را در نقش های قبلی دیده بودم و چون تجربه این نقش را داشتند ایشان را مد نظر گرفتم. درباره گلاره عباسی باید بگویم که بسیار نگران گریمش برای نقش مادر بودم؛ چون مادر داستان ما حدود ۴۵ ساله است و چهره گلاره عباسی بیش از 35 ساله نشان نمی‌دهد. ولی انرژی خوب این بازیگر و ارتباطی که با نقش برقرار کرد باعث اطمینان خاطرم شد و سرانجام وقتی تست گریم انجام شد به آرامش رسیدم. آقای هدایت هاشمی هم برای نقش شاهرخ انتخاب شدند که از بازیگران خوب سینما و تئاتر هستند و از انتخاب ایشان خوشحالم.

برای نقش پریسا کسی را می‌خواستیم که چندان چهره نباشد و با توجه به اینکه این کاراکتر نقش مهمی در فیلم دارد مهدخت مولایی را انتخاب کردیم که سابقه فیلم کوتاه هم داشتند.»

صلواتی نخستین امتیاز فیلم را فیلمنامه خوب آن می‌داند و می‌گوید: «اولین چیزی که بازیگران را ترغیب کرد فیلمنامه خوب آن بود و در ادامه گفت وگوهایی که با عوامل داشتیم ما را به شناخت و درکی مشترک رساند. در مراحل صحنه و پس از تولید هیچ وقت مشکلی با بازیگران نداشتم. جلو و پشت دوربین تیمی داشتیم که همگی حال خوبی داشتند و این همکاری برایم لذت بخش بود. دوستان ادا و حاشیه ای نداشتند.»

وی افزود: «فیلمنامه کار محمدرضا گوهری فیلمنامه نویس خوب کشورمان از سرمایه های فیلم است. گوهری در بازنویسی های متعدد فیلم همیشه انرژی گذاشتند تا قصه را به نحوی بنویسند که برای مخاطب جذاب باشد.»

این فیلمساز درباره موضوع فیلم «پدران گفت: «قصه« پدران» داستان روابط بین جوان‌ها و والدین‌شان است که پیشتر نیز دستمایه فیلم و تئاتر بوده و این چالش می‌تواند همیشه مخاطبان خودش را داشته باشد. این ارتباط همیشه جزو دغدغه‌های زندگی ما خواهد بود.

سعی ما بر این بود که «پدران» قصه روز پدران و پسران ما باشد. باتوجه به بازخوردی که تا امروز دیدم می‌دانم اثرگذار خواهد بود و مخاطب را تا پایان فیلم نگه خواهد داشت.»

صلواتی درباره استفاده از بازیگران چهره در این فیلم اظهار کرد: «اگر با بازیگران چهره و معروف تر میساختیم شاید فیلم بیشتر دیده می‌شد، اما با ترکیب درست فعلی قطعا مخاطب ارتباط بهتری با فیلم برقرار می‌کند گرچه کمی تلخ به نظر میرسد، اما در نهایت مخاطب از آن نتیجه خواهد گرفت.»

وی درباره حضور دومین فیلم بلند خود در بخش فیلم اولی‌های جشنواره فیلم فجر اینطور توضیح داد: «فیلم «زمستان آخر» چون پروانه سینمایی نداشت از بخش مسابقه فجر ۳۲ خارج شد. زبان فیلم کردی بود و مولفه های اکران را نداشت، گرچه فیلم در عرصه بین المللی دیده شد. این اتفاق باعث شد بخواهم فیلمی جذاب با مولفه های اکران داشته باشم تا به عنوان فیلم اول من نظر مخاطب و منتقدان را جلب کند و معرف خوبی برای من باشد.»

این کارگردان ادامه داد: «در ۹۳ شاهد بودم که جشنواره فجر چقدر می‌تواند در دیده شدن فیلم و اکران آینده آن موثر باشد. خوشحالم که پدران در بخش فیلم اول جشنواره فجر حضور دارد چون فیلمی با استانداردهای اکران است و می‌تواند شروعی برای معرفی من در حوزه فیلم بلند باشد.»

وی در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم «پدران» همچون فیلم‌های قبلی این کارگردان در منطقه کردنشین اتفاق نمی افتد گفت: «به عنوان فیلمساز کُرد، همه فیلمهای من در منطقه کردستان و با زبان کردی تولید شد. البته این فیلم هم می‌توانست در کردستان اتفاق بیفتد، ولی ترجیح دادم فیلم با زبان مناسب اکران تولید شود. دغدغه فیلم در نهایت روابط انسانی و رسیدن به درک بهتر از دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم.»

صلواتی در پایان خواهان حل شدن مشکلی که درباره تعریف «فیلم اول» در جشنواره فیلم فجر وجود دارد شد و گفت: «باید یکبار برای همیشه تکلیف فیلم اول مشخص شود و جشنواره سازمان سینمایی و بنیاد فارابی به تعریف کامل و جامعی درباره فیلم اول برسد.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد با افرادی که از جشنواره فجرکنار کشیدند و اعلام انصراف کردند با احترام برخورد شود و گفت: «کاش اتفاقی می افتاد که فیلمسازان ما، که سرمایه های عرضه سینما هستند، دل آزرده نشوند و لطمه‌ای به بدنه سینما وارد نشود. اینها افرادی هستند که سالها در عرصه فرهنگ و هنر این کشور کار کردند. شاید امسال حال خوشی برای جشنواره نداشتند و ما باید به این خواسته احترام بگذاریم.»

وی در پایان سخنان خود همچنین ابراز امیدواری کرد که در سالهای آینده فیلمهای اول نه فقط در بخش بهترین فیلم بلکه در همه عرصه های فنی و بازیگری مورد توجه قرار گیرند و داوری شوند تا عوامل فیلم همه انرژی خود را برای فیلمهای این بخش بگذارند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار