جزئیات تدوین سند پنج‌ساله طرح« حفاظت از تالاب‌های ایران»

تهران (پانا) - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست جزئیات تدوین سند پنج‌ساله طرح حفاظت از تالاب‌های ایران را اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۰۱۹۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات تدوین سند پنج‌ساله طرح« حفاظت از تالاب‌های ایران»

کم‌توجهی به وضع تالاب‌ها در روند توسعه این زیست‌بوم‌های ارزشمند را در بسیاری از نقاط دنیا با چالش‌های جدی مواجه کرده است و اثرات این روند تخریبی بر زندگی انسان‌ها و تنوع زیستی، بسیاری از کشورها را بر آن داشته است تا با تدابیر بازدارنده یا کاربرد شیوه‌های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار، نسبت به حفاظت و احیای تالاب‌ها اقدام کنند. در ایران نیز تالاب‌ها با چالش‌های ناشی از توسعه بی‌ضابطه، تغییرات اقلیمی و مشکلات با ریشه اقتصادی اجتماعی مواجه هستند و لازم است سازوکارهای قانونی ، اجرایی، دانش و فن‌آوری، فرهنگی و اجتماعی لازم برای حفظ و احیای این اکوسیستم‌ها ایجاد شود. بر اساس اعلام سازمان محیط زیست برای ۱۷ تالاب کشور برنامه مدیریتی ابلاغ شده است و برای ۱۷ تالاب دیگر نیز برنامه مدیریتی در حال تدوین است. حالا قرار است سند پنج ساله ۲۰۲۵-۲۰۲۰ طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز تدوین شود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با روز جهانی تالاب‌ها در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات تدوین سند پنج‌ساله حفاظت از تالاب‌های کشور اظهار کرد: این سند قبلا در سال 2003 یا 2005 تهیه شده بود که تقریبا 15 سال از آن می‌گذشت و نیاز به بازنگری داشت. در سند جدید نقاط ضعفی که در طرح قبل وجود داشت بررسی و برطرف خواهد شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گنجاندن موضوع مشارکت‌های مردمی در حفاظت از تالاب‌ها در سند جدید گفت: از آنجا که موضوع مشارکت مردمی همواره در حفظ تالاب‌های کشور از اهمیت زیادی برخوردار است سعی شده در سند جدید به این موضوع به طور جدی پرداخته شود و نحوه مشارکت مردمی در تدوین آن لحاظ شود.

وی ادامه داد: همچنین مراجع بین‌المللی را هم در سند حفاظت از تالاب‌ها پررنگ‌تر دیده‌ایم و امیدواریم با مشارکت سازمان برنامه و بودجه و مراجع بین‌المللی بتوانیم اعتبارات حفاظت از تالاب‌ها را تامین کنیم. بنابراین اتفاقات خوبی در بخش مشارکت مراجع بین‌المللی در حال وقوع است که ضرورت دارد پیش‌نویس سند حفاظت از تالاب‌ها اصلاح شود.

لاهیجان‌زاده با تاکید بر تمرکز و دقت نمایندگان سازمان‌های مرتبط در تعریف اقدامات و اولویت‌های سند پنج‌ساله حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: در این سند بر ارائه ایده‌های نوآورانه، آخرین دستاوردهای ملی و بین‌المللی در حوزه‌های کاری دستگاه‌ها تاکید شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سند پنج‌ساله حفاظت از تالاب‌های ایران متفاوت از برنامه‌های حفاظت از تالاب‌ها است که هم‌اکنون در دستور کار قرار دارد، گفت: سند پنج‌ساله قبلا وجود داشته است اما نباید فراموش کرد که به‌طور کلی احیای تالاب‌ها یک برنامه فرابخشی است و دستگاه‌های متعددی در این زمینه نقش دارند و چنانچه به وظایف خود عمل نکنند سازمان حفاظت محیط زیست هم نمی‌تواند در زمینه احیای تالاب‌ها موفق عمل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار