حجت الله ایوبی: تخریب میراث فرهنگی نسل کشی فرهنگی‌ست

تهران(پانا) - دبیر کمیسیون ملی یونسکو می‌گوید یونسکو در کنار مردم ایستاده و مانند آینه سعی در نشان دادن حقایق بشریت، اصالت‌ها و آیین‌ها دارد زیرا تمام مردم جهان با هم یکپارچه هستند، یونسکو می‌خواهد انسان را از غبار خشونت پاک کند.

کد مطلب: ۱۰۰۸۵۶۸
لینک کوتاه کپی شد
حجت الله ایوبی: تخریب میراث فرهنگی نسل کشی فرهنگی‌ست

صبح امروز مورخ دوشنبه ۷ بهمن ماه نشست هم‌اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث جهانی با حضور محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی و حجت‌الله ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در کتابخانه ملی برگزار شد.
اشرف بروجردی مشاور رئیس جمهور و رییس کتابخانه ملی ایران در ابتدای این نشست گفت: «وقتی سخن از فرهنگ می‌گوییم سخن از باورها و دانسته‌هایی است که با ارزش هستند و آینده ما را رقم می‌زنند. از نماد شعر و ده‌ها نهاد فرهنگی دیگر که بیانگر عشق به انسان و انسانیت هستند و کارآمدتر از دیپلماسی سیاسی و اقفرهنگ یعنی هم آوا شدن از پس تارهای چنگ و تار، یعنی فراگیری چگونه زیستن از فیلم و تئاتر، یعنی زبان مشترک را به کار گرفتتصادی شده‌اند.»
وی ادامه داد: «امروزه فرهنگ و هنر مرزها را در نوردیده و داشته‌های خود را با ملل مختلف به اشتراک گذاشته است. اگر روزگاری معابد، موزه‌ها و نمادهای فرهنگی از آسیب آدمیزاد در امنیت نبودند امروز منافع بشری و هویت بخشی ملتها اقتضا می‌کند که ملل، در رواداری و صلح باشند تا فرصت‌ها دراختیار همگان قرار گیرد.»
رییس کتابخانه ملی ایران خاطر نشان کرد: « ظهور و بروزِ داشته‌های ملت‌ها می‌تواند حلقه وصل فرهنگ‌ها باشد و مجامع بین‌‍المللی چاره‌ای جز حفظ آثار فرهنگی ملت‌ها ندارند، ایکا نیز در این راستا اقدام می‌کند. خوشبختانه قوانین وضع شده در سازمان ملل از جمله کمیسیون ژنو، لاهه و قطعنامه ٢٣٤٧ سازمان ملل و سایر موارد تسهیل کننده این راه هستند.»
در بخش دیگری از این برنامه دبیر کل کمیسون ملی یونسکو حجت الله ایوبی با اشاره ضمن خوشحالی از برگزاری نشست هم اندیشی پاسداری از مراکز فرهنگی؛ میراث مشترک بشری گفت: «از حضور سفرای ارجمند تشکر می‌کنم، محمدجواد ظریف کسی که در این زمستان سرد پرچم دار بهار شده است همچنین از خانوم بروجردی و همکارانش به خاطر زحماتی که کشیده‌اند و امروز ما را در کنار هم جمع کرده‌اند صمیمانه متشکرم.»
ایوبی با اشاره به اهداف یونسکو عنوان کرد: «هفتاد سال پیش بشر خسته از جنگ جهانی دوم به دنبال صلح و گفت‌وگو بود و حالا بعد از گذشت هفتاد سال یونسکو برای ساختن آینده در کنار مردم ایستاده و مانند آینه سعی در نشان دادن حقایق بشریت، اصالت‌ها و آیین‌ها دارد زیرا تمام مردم جهان با هم یکپارچه هستند. یونسکو می‌خواهد انسان را از غبار خشونت پاک کند.»
وی افزود: «زر و زور ثروت و سرمایه نیست، فرهنگ ثروت است و جوامع باید آن را ارج دهند. امروز جهان فرهنگ، جهان جان، یگانگی و معانی است اما تفرقه روی حیوانی است، به همین دلیل تخریب بناهای فرهنگی جراحت در روح است، جراحت در روح خانواده بشریت، تخریب میراث فرهنگی نسل کشی فرهنگی‌ست.»
رییس کمیسیون ملی یونسکو همچنین با بیان اینکه هر سال در یونسکو دو رویداد در فهرست تجلیل خود می گذاریم، خاطر نشان کرد: «در دو سال گذشته به نام شیخ اشراق سهروردی شهید راه ادب و عرفان و عشق برگزار کردیم که از نامداران دانشگاه جندی شاپور است. در این دانشگاه ۱۷۵۰ سال پیش بیش از هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی با منشور علمی در ایران وجود داشت.»
وی افزود: «از امسال همزمان با سال ۲۰۲۰ دو شخصیت برجسته ایران را گرامی می داریم نخست فارابی که با قزاقستان به صورت مشترک داریم و دیگری عطار نیشابوری است.»
همچنین در پایان این نشست از پردیس سهروردی رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار