امیرعلی ابوالفتح*

دروغی که ترامپ در مورد ظریف گفت

نباید تلاشی را که با تحریم ظریف آغاز شد؛ سپس روادید سفراو به مقر سازمان ملل را نشانه رفت و اکنون به ادعایی واهی در توئیتر تقلیل یافته است، کم‌اهمیت قلمداد کرد.

کد مطلب: ۱۰۰۸۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد

۱ - روزنامه معتبر واشنگتن پست می‌نویسد دونالد ترامپ از ابتدای ورود به کاخ سفید تاکنون قریب به ۱۷ هزار دروغ و ادعای واهی مطرح کرده است.

۲ - یکی از جدیدترین دروغ‌های ترامپ، جمله نسبت داده شده به محمدجواد ظریف است: «وزیر امورخارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود».

۳ - ظریف چنین جمله‌ای نگفته است بلکه در پاسخ به این سوال که «آیا شما احتمال مذاکره با آمریکا بعد از کشته شدن سردار سلیمانی را رد می‌کنید؟» گفته است: «... دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌‌اش را جبران کند؛ تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد. ما کماکان بر سر میز مذاکره هستیم. آنها میز را ترک کردند... ».

۴ - رییس جمهوری آمریکا با این دروغ دو هدف عمده را دنبال می‌کند، یکی مرعوب کردن وزیر امور خارجه ایران برای چشم‌پوشی از گفت‌وگو با رسانه‌های غربی و دوم، ایجاد شکاف در کشور و برهم زدن وحدت.

۵ - ترامپ و مشاورانش امیدوارند با راه‌انداختن جنجال و بالابردن هزینه‌های سیاسی اظهار نظر ظریف در داخل ایران، وزیر امور خارجه را از گفت‌و‌گوهای بیشتر با رسانه‌ها منصرف و دیپلماسی عمومی ایران را زمین‌گیر کند.

۶ - ترامپ و مشاورانش در تلاش هستند وزیر امورخارجه ایران یا حتی، رییس جمهوری ایران را افرادی مشتاق به مذاکره با آمریکا معرفی نمایند تا زمینه شکاف در میان مسئولین ایرانی و حملات لفظی برخی جریان‌های سیاسی در ایران علیه دولت و شخص ظریف را فراهم کنند.

۷ - ضربه‌زدن به این انسجام به‌قدری حائزاهمیت است که رییس جمهوری آمریکا با وجود متن مکتوب و قابل دسترسی مصاحبه ظریف با اشپیگل، چنین دروغ فاحشی را به وزیر امور خارجه ایران نسبت می‌دهد.

۸ - هیچ فردی از جمله محمدجواد ظریف خالی از اشتباه و خطا نیست و نقد عملکرد و نگرش‌های او در جای خود ضرورت دارد.

۹ - با این حال، نباید تلاشی را که با تحریم ظریف آغاز شد؛ سپس روادید سفر او به مقر سازمان ملل را نشانه رفت و اکنون به ادعایی واهی در توئیتر تقلیل یافته است، کم‌اهمیت قلمداد کرد.

*کارشناس مسائل آمریکا

منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار