مسعود فروزنده

کتاب سوزی، زشت ترین رفتار به جا مانده از جاهلیت

یک روحانی که خود را ایه الله می خواند در مراسمی با حضور شماری از دوستدارانش کتاب اصول طب هاریسون را به آتش افکند.

کد مطلب: ۱۰۰۷۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
کتاب سوزی، زشت ترین رفتار به جا مانده از جاهلیت

این جمعه هم خبر تکان دهنده ای دست به دست شد و با خبر شدیم یک روحانی که خود را ایه الله می خواند در مراسمی با حضور شماری از دوستدارانش کتاب اصول طب هاریسون را به آتش افکند و همچون یک گردهمایی رسمی از پایان طب شیمیایی خبر داد. گویی در کسوت پیشوای یک جماعت و حزب سخن میگفت و دیگرانش تحسین کنان صلوات فرستادند.

جدا از اینکه اهل حوزه و قلم به باد انتقادش گرفتند جا دارد به نقد و تحلیل چنین رفتارهایی پرداخت که چگونه می شود چنین پدیده هایی رشد می کنند و هوادار می یابند و دکان و دستگاهی بر پا می سازند.

این کلیپ هرچند زشت و قبیح است ولی به نوعی در قالب دفاع از سنت گرایی و غرب ستیزی تعریف می شود و متاسفانه ایران ستیزان بهره برداری حداکثری خواهند کرد. در سوی مقابل هم کلیپ های ناصواب ساخته می شود و تاریخ و فرهنگ و سنت را یکسره کوبیده می شود.

در چارچوب نظریه رخدادها و روندها ، پدیده های رادیکال از این دست به فرصت و شرایط نیاز دارند تا ظهور کنند. وضعیت سیاسی اقتصادی جامعه این شرایط را برای همه نوع افراطی گری فراهم کرده است. بستر این رفتارها را می توان تضاد سیاسی ایران و غرب در شرایط کنونی دانست. مشابه این رفتاررا بارها درچند سال اخیر در کلیپ های صوتی تصویری شنیده و دیده ایم. یکی ادعا میکند تمام علوم انسانی غرب زاییده توهم و استعمارو صهیونیسم است، دیگری از تبدیل کاخ سفید به حسینیه خبر می دهد و ..... . در نقطه مقابل هم افراطیونی هستند که همه دستاوردها را نادیده می گیرند و اساس دین و سنت را به باد فحش ناسزا می گیرند. در بخش سیاست و اقتصاد نیز شاهد ظهور چنین پدیده هایی هستیم. رادیکالیسم در تمامی بخش های جامعه در حال ظهور است.

از منظر روانشناسی، نیاز به دیده شدن و غرور آرمانی وجه مشترک رفتار رادیکال است. جامعه شناسان بر روند رو به رشد رفتارهای اعتراضی با مضامین مختلف تاکید دارند. به زعم انان اعتراض گرایی و فرقه گرایی بتدریج به یک رفتار پسندیده بدل می شود و بر دو قطبی شدن این رفتارها تاکید دارند. اهل سیاست انگشت اشاره را بر ضعف کنترل اجتماعی حکومت گذاشته و با اذعان به آزادی نسبی ( بخوانید افسار گسیختگی) بوجود آمده به مدیران ارشد هشدار می دهند یکپارچه سازی جامعه همچون دهه های گذشته ناممکن است و باید در اندیشه راهبردهای نوین باشند تا از ظهور مستمر حوادثی که جامعه را پر تنش می کند و روح و روان شهروندان را می خراشد جلوگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار