نگاهی به ۳۸ دوره جشنواره فیلم فجر(۲۶)

در بیست‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

تهران (پانا) - در بیست‌وششمین دوره جشنواره، فیلم ایرانی «کنعان» به عنوان منتخب تماشاگران بخش بین‌الملل انتخاب شد اما به عنوان مهمان‌نوازی سیمرغ این بخش به فیلم آمریکایی «1408» تعلق گرفت.

کد مطلب: ۱۰۰۷۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
در بیست‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

بیست‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری مجید شاه‌حسینی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، در بهمن‌ماه 1386 در تهران برگزار شد.

فیلم‌ها

آتش سبز (محمدرضا اصلانی)، آواز گنجشک ها (مجید مجیدی)، باد در علفزار می پیچد (خسرو معصومی)، به همین سادگی (رضا میرکریمی)، خواب زمستانی (سیامک شایقی)، دایره زنگی ( پریسا بخت آور)، در میان ابرها (روح الله حجازی)، شب (رسول صدرعاملی)، فرزند خاک (محمدعلی آهنگر)، کنعان (مانی حقیقی)، محیا (اکبر خواجویی) و همیشه پای یک زن در میان است (کمال تبریزی) از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره بودند.

برگزیدگان

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «به همین سادگی» ساخته رضا میرکریمی رسید و جایزه سیمرغ بهترین کارگردانی نیز به مجید مجیدی کارگردان «آواز گنجشک‌ها» اهدا شد. سیمرغ بهترین فیلمنامه نیز به سیدرضا میرکریمی و شادمهر راستین نویسندگان فیلم «به همین سادگی» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد به امین حیایی بازیگر «شب» رسید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به هنگامه قاضیانی بازیگر فیلم «به همین سادگی» رسید. محسن تنابنده (استشهادی برای خدا) و مهتاب نصیرپور (فرزند خاک) نیز برنده سیمرغ‌های نقش مکمل شدند.

پرکارترین‌ها

شادمهر راستین و محمدرضا گوهری دو فیلمنامه‌نویس این دوره هر یک 2 فیلم در جشنواره 26 داشتند. در میان فیلمبرداران هم فرشاد محمدی و بایرام فضلی هر یک 3 فیلم در جشنواره داشتند.

شهاب حسینی پرکارترین بازیگر مرد این دوره بود که با 3 فیلم «محیا»، «دلشکسته» و «پرچم‌های قلعه کاوه» در این دوره جشنواره حضور داشت و پرکارترین بازیگر زن جشنواره آزیتا حاجیان بود که 3 فیلم «محیا»، «دلشکسته» و «خواب زمستانی» را در این دوره داشت.

حواشی

از این دوره کارت‌های خبرنگاران و حاضران در سینمای رسانه دارای بارکد شد که دیجیتالی شدن کارتها امکان حضور و غیاب را مهیا کرد.

جابه‌جایی فیلم‌ها در این دوره انتقادات بسیاری را به همراه داشت. فیلم «خاک آشنا» به دلیل مشکلات ممیزی حذف و «انتهای زمین» جایگزین آن شد. همچنین فیلم «صد سال به این سالها» اجازه نمایش در جشنواره را پیدا نکرد.

در این دوره اسامی داوران دو بخش از جشنواره بعد از اعلام اسامی‌شان تغییر کردند.

فیلم «کنعان» به عنوان منتخب تماشاگران بخش بین‌الملل انتخاب شد اما به عنوان مهمان‌نوازی سیمرغ این بخش به فیلم آمریکایی «1408» تعلق گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار