سید حمید کلانتری*

باشد که سیل بهانه‌ای شود

سیستان و بلوچستان ده‌ها سال است که دچار سیل است. سیل‌های گوناگون بارها و بارها بر مردم این دیار کهن و این پهن دشت مرزهای جنوب شرق ایران یورش برده‌اند و آسیب‌های فراوان زده‌اند.

کد مطلب: ۱۰۰۶۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد

باشد که این بار سیل ناشی از بارش‌های شدید موسمی گسترده و عظیم که در بخش وسیعی از این استان مردم نجیب و صبور شهر‌ها و روستا‌های بلوچستان از چابهار تا کنارک تا سرباز و دلگان و ایرانشهر را مورد هجمه و آسیب ویرانگر خود قرار داده و مسوولان کشوری و لشکری را به استان کشانده است؛ نقطه عطفی شود برای توجه، چاره‌اندیشی اساسی و حل ریشه‌ای بحران نه آمد و رفتی چند روزه و توزیع کمک‌هایی از پتو، لباس و مواد غذایی و پس از یکی، دو هفته این مردم بمانند با رنج‌های تاریخی و دردهای مزمن که هر از گاهی فشار و شدت درد و رنج در قالب یک رویداد طبیعی چون سیل و توفان هویدا می‌شود و آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از فقر و محرومیت و توسعه‌نایافتگی خود را نمایان می‌کنند.

برادران مسوول، صاحب اختیاران و صاحب منصبان، آقای رییس‌جمهور، وزرای محترم، فرماندهان عزیز نظامی، نیروهای داوطلب هلال‌احمر، خیران و خیراندیشان از نهادهای مردمی و سازمان‌های غیردولتی و موسسات خیریه حتما عنایت دارید که خانه سیستان و بلوچستان از پای بست دچار مشکلات اساسی است. با کارهای تسکینی و خدمات کوتاه‌مدت و محدود و روبنایی مشکل حل نمی‌شود و سیل وسیع استان ریشه در توسعه‌نیافتگی ناشی از وسعت استان، محدودیت‌های بازدارنده مرزی، قاچاق و اعتیاد خانمانسوز، نبود تولید و رونق اقتصادی، بیکاری و فقر شدید، حاشیه‌نشینی‌های گسترده و زندگی بخش زیادی از مردم در کپرها و خانه‌های گلین و بلوکی با حداقل پایداری که با اندک باران و توفانی ویران می‌شوند. فقر ناشی از شرایط اقلیمی، تخریب طبیعت، بیابان گسترده، بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان، نبود زیرساخت‌های لازم برای بیابان‌زدایی، آبخیزداری و مهار و هدایت سیلاب‌هاست.

چه خوب است در این شرایط که رفت و آمد بزرگان و مسوولان و سیاستگذاران به بهانه سیل فعال شده و فرصتی برای خروج از غفلت‌های مکرر و توجه اصولی به مردم مظلوم این دیار فراهم شده است، استاندار محترم و مسوولان استان ضمن معرفی همه‌ جانبه ظرفیت‌ها و استعداد‌ها و محدودیت‌های استان از دولت، مجلس و سازمان برنامه و بودجه درخواست کنند در یک دوره 5 ساله استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان یک استان ویژه تلقی شود و در این دوره استان از حمایت‌های ویژه و همه‌جانبه مرکزنشینان و صاحبان اعتبار و اختیار برخوردار شود...

ضریب اعتبارات استان را به‌نحو قابل توجهی افزایش دهند، اختیارات تصمیم‌گیری مدیران و مدیریت استان و جرات ریسک‌پذیری آنان را افزایش و طرح‌های ملی و زیربنایی تعریف شده برای استان در زمینه آب و خاک و بنادر، راه و راه‌آهن، تامین آب، آبرسانی و گازرسانی و زیرساخت‌های توسعه، تولید و سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت بخش خصوصی و بخش‌های عمومی غیردولتی را مورد حمایت ویژه قرار دهند. باشد یک‌بار برای همیشه تصمیمی اصولی و اساسی برای برون‌رفت این استان پرظرفیت از محرومیت و عقب‌ماندگی اتخاذ و مشکلات و موانع توسعه استان به‌صورت همه‌جانبه مرتفع و انگیزه کار و تلاش و مشارکت و سازندگی در مردم خوب استان بازسازی شود و شاهد روزها و سال‌های خوش برای آنان در مسیر عدالت و برخورداری از نعمات الهی باشیم.

*معاون وزیر کار

منبع: اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار