در استان فارس انجام می‌شود؛

اجرای طرح ابتکاری "هر مدرسه شبانه‌روزی یک کانون یاریگر زندگی "

شیراز (پانا) - رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش فارس در تشریح طرح‌هایی که به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی دانش آموزان در مدارس شبانه‌روزی به اجرا درمی‌آید، گفت: طرح ابتکاری « هر مدرسه شبانه‌روزی یک کانون یاریگر زندگی » ازجمله طرح‌هایی است که برای اولین با توسط اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش فارس به اجرا درمی‌آید .

کد مطلب: ۱۰۰۶۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح ابتکاری "هر مدرسه شبانه‌روزی یک کانون یاریگر زندگی "

لیلا نورافشان در نشست تخصصی مدیران مدارس شبانه‌روزی با محوریت توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان، گفت: یکی از فاکتورهای اساسی در بهزیستی روانی افراد و جامعه، توجه به امر آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و قطعاً در این راستا نقش بی‌بدیل نهاد آموزش‌وپرورش بسیار مؤثر و انکارناپذیر است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش فارس تأکید کرد: مداخلات فوری و موردی درزمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و اجرای طرح‌هایی با محوریت توانمندسازی دانش آموزان، افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی ، پیشگیری از اعتیاد و ... می‌تواند در پیشگیری از بسیاری از آسیب‌های دیگر اجتماعی و روانی نقش چشمگیری داشته باشد.

نورافشان افزود: در همین راستا شیوه‌نامه ویژه‌ای با محوریت کانون یاریگران زندگی برای اجرا در مدارس شبانه‌روزی استان تهیه و در قالب آن برنامه‌های متنوعی در تمامی حوزه‌ها ازجمله فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، ورزشی و مهارت‌آموزی و ... پیش‌بینی‌شده است که به این مدارس ارسال می‌گردد.

وی شناسایی سریع دانش آموزان در معرض خطر را یکی از مهم‌ترین مسائل در مقابله با آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: شناسایی به‌موقع و تشخیص دانش آموزان در معرض خطر و تعیین نوع و نحوه مداخلاتی که باید باهدف کاهش این آسیب‌ها صورت پذیرد ،در موفقیت طرح‌ها و برنامه‌ها بسیار مؤثر است.

نورافشان یادآور شد: هدف اصلی از اجرای این طرح، آموزش مهارت‌های زندگی، افزایش توانایی‌های روانی - اجتماعی و ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان است که بر اساس آن، افراد قادر خواهند بود به‌طور مؤثر با مشکلات و چالش‌های زندگی مقابله کنند.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش فارس گفت: برای تسهیل فرایند یادگیری مهارت‌های زندگی، کتاب کار برای دانش‌آموزان تهیه‌شده است که هدف‌های خاصی را ازجمله کسب دانش صحیح درباره رفتار‌های سالم و پرخطر، تغییر نگرش به رفتار‌های پرخطر و کمک به کسب مهارت‌های مؤثر برای مقابله با موقعیت‌های دشوار زندگی دنبال می‌کند.

وی با اشاره به لزوم آشنایی مربیان و معلمین مدارس خصوصاً مدارس شبانه‌روزی با مهارت‌ها و شیوه‌های آموزش مقابله با آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی دانش آموزان گفت: اگر بخواهیم در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه موفق باشیم لازم است مجریان طرح نیز آگاهی و شناخت کافی از مهارت‌هایی ‌همچون ارزش سلامتی، خودآگاهی، عزت‌نفس، خطرپذیری، تصمیم‌گیری، حل مسئله، مقابله با استرس، مدیریت خشم، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی و ابراز وجود را از قبل کسب نموده باشند.

در این نشست تخصصی که با حضور 150 نفر از مدیران مدارس شبانه‌روزی فارس در سالن اجتماعات دبیرستان شهید بهشتی شیراز برگزار شد، دکتر فر نام یکی از اساتید روانشناسی استان درزمینهٔ راهکارهای مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی و مداخلات مورد مطالبی را ارائه نمود .

همچنین اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش‌وپرورش نیز در بخش‌های دیگر این نشست به تشریح تجربیات موفق و برنامه‌های اجرایی و فعالیت‌های حوزه خود در این زمینه پرداختند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار