مدیر دبیرستان دخترانه ایثار شهرستان ملارد:

دهه کرامت، یادآور نقش تحول‌آفرین زنان در جامعه است

ملارد (پانا) - مدیر دبیرستان دخترانه ایثار شهرستان ملارد، دهه کرامت را یادآور نقش تحول‌آفرین زنان در جامعه دانست که با ایمان و معنویت می‌توانند در توسعه فرهنگی و اجتماعی، تحقق جامعه مدنی و رشد و بالندگی کشور مؤثر باشند و این دهه، یادآور تمام خوبی‌ها و یادآور جمال انسانی است.

کد مطلب: ۱۴۷۴۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد
دهه کرامت، یادآور نقش تحول‌آفرین زنان در جامعه است

مریم سرابی در گفت‌وگو با پانا گفت: «دهه کرامت، دهه اول ماه ذی‌العقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه(س) و پایانش با ولادت امام مهربانی‌ها علی بن موسی‌الرضا(ع) است. این دهه، یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند، سازنده و ارزشمند است.»

سرابی با بیان اینکه دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علایق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است، خاطرنشان کرد: «ﻣﻬﺮ، وﻓﺎ، ﻋﺸﻖ و اﯾﺜﺎری ﮐﻪ ﺧﻮاﻫﺮ ﻣﻬﺮﺑﺎن و دﻟﺪاده را ﺑﻪ ﻫﺠﺮت ﮐﺸﺎﻧﺪ و ﻏﺮﺑﺖ و ﺑﯿﻤﺎری و ﻣﺮگ در ﻓﺼﻞ ﺟﻮاﻧﯽ را ﺑﺮای او آﺳﺎن ﮐﺮد و ﺑﺮادر آزاده و ﺳﺮاﻓﺮاز ﺣﻀﺮت ﺷﺎﻫﭽﺮاغ(ع) را وادار ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺒﺎزی و ﺷﻬﺎدت ﮐﺮد. ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ و ﻋﺸﻘﯽ ﮐﻪ ﺟﺰ در ﻣﻮرد ﻋﺸﻖ ﺣﻀﺮت زﯾﻨﺐ ﮐﺒﺮی(س) و ﺑﺮادر ﺑﺎ وﻓﺎﯾﺶ ﺣﻀﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ(ع) ﻣﺼﺪاق ﻧﺪارد.»

مدیر دبیرستان ایثار در اهمیت این دهه بیان کرد: «از زمانی که این 10 روز را در ایران به نام دهه کرامت، نامگذاری کردند، دختران جایگاه ویژه‌ای در خانواده پیدا کردند در همه جای ایران این دهه را جشن می‌گیرند و پدران و مادرانی که فرزند دختر دارند برای آن‌ها هدایایی تهیه می‌کنند و به هر نحوی نشان می‌دهند که دختر بودن و دختر داشتن چه اهمیت والایی دارد.»

وی ادامه داد: «همچنین روابط خواهران و برادران در این دهه، تحکیم بیشتری پیدا می‌کند و خواهران و برادران از عشق و محبتی که حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) نسبت به هم داشتند، الگو گرفته و روابط صمیمانه‌ای با هم پیدا کردند. علاوه بر این در جامعه، کارهای کریمانه زیادی مانند توجه به نیازمندان، توجه به بخشیدن زندانی‌ها و عیادت از بیماران و سالمندان در بیمارستان‌ها و سرای سالمندان و موارد دیگر رواج پیدا کرده است.»

سرابی ضمن آرزوی موفقیت برای تمام دختران، نامگذاری روز دختر در آغاز دهه کرامت را دارای یک ارزش تلقی کرد و اذعان کرد: «این روز به عنوان روز دختر، فرصت مناسبی برای گرد آمدن دختران جامعه حول شخصیت گرانقدر این بانوی کرامت به عنوان اسوه کامل اخلاق و اخلاص است.

مدیر دبیرستان دخترانه ایثار شهرستان ملارد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زندگی دختران در حفظ عفت و پاکدامنی آنان است که این ویژگی در لحظه‌به‌لحظه زندگی معصومین به‌خصوص حضرت معصومه(س) مشاهده می‌شود، گفت: «اگر دختران یک جامعه دارای عفت باشند این عفت مانند دژی مستحکم و آهنین، آنان را از گناه و پلیدی‌های اخلاقی و سقوط حتمی محافظت می‌کند و سبب می‌شود در جهت پرورش کمالات و فضایل اخلاقی گام بردارند و این نتیجه مطلوب را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تربیتی دهه کرامت نام برد.»

وی درباره ضرورت ترویج فرهنگ کرامت و نهادینه کردن آن در جامعه اظهار کرد: «ترویج فرهنگ کرامت و نهادینه کردن آن امری مهم و قابل تأمل است. ارزش‌های نهفته در سیره رفتاری و شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) از مواردی هستند که دهه کرامت آن را دنبال می‌کند.»

سرابی خاطرنشان کرد: «این رشد چه در بُعد فردی و چه بُعد اجتماعی، نیازمند توجه و تدبر است. امری که در اسلام ناب محمدی(ص) نیز بر آن تأکید شده است. به عبارت دیگر خودسازی و پرورش کرامت انسانی به روحی متعالی نیاز دارد که تنها با الگوبرداری از این بزرگان به ساختار فردی افراد بدل شده که از آن با نام خودسازی نام برده می‌شود و دهه کرامت، بهترین زمان برای تفکر و تدبر در سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.»

مدیر دبیرستان دخترانه ایثار شهرستان ملارد با بیان اینکه «دهه کرامت، یادآور تمام خوبی‌ها و جمال انسانی است، گفت: «این ایام، روزهای شور و شادی دل‌سپردگان ولایت امام رضا(ع) و مشتاقان زیارت خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه(س) است. همچنین این دهه، یادآور تحول‌آفرینی بانوان آسمانی است و اینکه می‌توانند رهبری دل‌های صدها میلیون مسلمان را طی اعصار عهده‌دار شوند.

وی با بیان اینکه این دهه، حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) را برای ما یادآور می‌شود، افزود: «تمام مفاهیم سازنده‌ای که در فرهنگ اسلامی داریم در این دهه تداعی می‌شوند. زیرا حرم حضرت معصومه(س) در قم و بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در مشهد مقدس و حرم شاهچراغ(ع) در شیراز، کانون دعا، قرآن و نیایش دوستداران و عاشقان اهل‌بیت(ع) است.»

خبرنگار: نیلوفر شاه‌آبادی

خبرنگار : نیلوفر شاه‌آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار