مدیر دبیرستان حضرت مریم(س) کرج:

مهمترین دلیل افت تحصیلی دانش‌آموزان، نداشتن شرایط اجتماعی و عزت نفس است

کرج (پانا) - مدیر دبیرستان حضرت مریم(س) ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس با اشاره به دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس گفت مهمترین دلیل افت تحصیلی دانش‌آموزان، نداشتن شرایط اجتماعی مطلوب و عزت نفس است.

کد مطلب: ۱۴۷۴۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
مهمترین دلیل افت تحصیلی دانش‌آموزان، نداشتن شرایط اجتماعی و عزت نفس است

بتول عبداللهی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «دلایل و موارد مختلفی وجود دارد که دانش‌آموز در مقطعی از تحصیل دچار افت تحصیلی می‌شود. از جمله یکی از عوامل بسیار مهم شرایط اقتصادی و فرهنگی خانوادگی است.»

عبداللهی خاطرنشان کرد: «در خانواده‌ای که شرایط نامتعادل است؛ به عنوان مثال، پدر خانواده به مواد مخدر مبتلا شده، مادر بیمار است و دانش‌آموز از لحاظ روحی و روانی دچار معظلاتی می‌شود که همین تاثیر بسیاری بر درس دانش‌آموزمی‌گذارد.»

وی با بیان اینکه از دیگر عواملی که باعث افت تحصیلی و بی‌انگیزگی دانش‌آموز می‌شود، شرایط اجتماعی است، افزود: «دانش‌آموز، افراد تحصیلکرده‌ای را می‌بیند که بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه که باید وارد بازار کار شوند، بیکار هستند، انگیزه خود را برای درس خواندن و امید به آینده از دست می‌دهد. بنابراین ضعف در عزت نفس و نداشتن اعتماد به نفس هم می‌تواند در افت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار باشد.»

عبداللهی اضافه کرد: «البته همه موارد مذکور می‌تواند در انگیزه دانش‌آموز برای درس خواندن و نا‌امید نشدن از آینده تاثیرگذار باشد ولی با این حال باید بگویم با همه این شرایط باز بستگی به فرد و محیطی دارد که در آن زندگی می‌کند. بی‌حوصلگی دانش‌آموز از نظر جسمی مانند بیماری کم‌خونی یا سرطان و انواع بیماری‌های دیگر نیز بی‌تاثیر نیست.»

مدیردبیرستان حضرت مریم(س) ناحیه 2 کرج و شهرستان فردیس بیان کرد: «به عنوان یک معلم اگر بخواهم مقایسه‌ای از دانش‌آموزانی که دچار افت تحصیلی شده‌اند در بین مدارس پسران و دختران در شهر و روستا داشته باشم این مشکل فقط مخصوص دانش‌آموزانی که در شهر زندگی می‌کنند، نیست و در دانش‌آموزان روستایی هم زیاد وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه با بررسی جدی از طرف مسئولان آموزش و پرورش و خانواده باید این مشکلات به‌صورت ریشه‌ای حل شود، گفت: «افت تحصیلی در بین پسران نسبت به دختران زیادتر است. دخترها بیشتر درس می‌خوانند و پشتکار بیشتری دارند در حالی که پسرها مطلب را زودتر یاد می‌گیرند اما پشتکار زیادی ندارند. به نظر بنده افت تحصیلی در متوسطه اول نسبت به متوسطه دوم بیشتر است. دانش‌آموزان متوسطه اول در دوران بلوغ جنسی و سن بحرانی هستند که باعث می‌شود حواسشان پرت شود.»

عبداللهی با بیان اینکه افت تحصیلی در نظام قدیم، بیشتر بوده است، اظهار کرد: «وقتی با توجه به تدریسی که خودم داشته‌ام مقایسه می‌کنم، آن زمان افت تحصیلی بیشتر بوده است. ناگفته نماند که افت تحصیلی دانش‌آموزان به‌خصوص مقطع ابتدایی در دوران کرونا به اوج خود رسیده بود. کرونا و مسائل دیگری از جمله تلفن همراه که متاسفانه از آن به درستی استفاده نمی‌شود در حالی که فضای مجازی را باید برای دانش‌آموزان جدی بگیریم تا بتوانیم از این امکانات به درستی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه به امید روزی که شاهد افت تحصیلی هیچ دانش‌آموزی در هیچ شرایطی نباشیم، ابراز کرد: «راهکار پایین آمدن افت تحصیلی در بین دانش‌آموزان این است که باید خودشان بفهمند درس خواندن برای آنان چه اهمیتی دارد. اگر فقط تمرکز شان روی درس خواندن است اما از فعالیت جانبی دیگر غافل هستند، نمی‌توانند در آینده کاری خود موفق باشند.»

عبداللهی افزود: «دانش‌آموزی موفق است که در همه زمینه‌های پرورشی فعالیت داشته باشد و به‌خصوص بتواند مهارتی کسب کند که در آن موفقیت به دست آورد.»

دانش‌آموز خبرنگار: ساغر نقیبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار