رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی:

مفهوم اخلاق در سلامت دارای جایگاه مهمی است

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت به‌طور اصولی مفهوم اخلاق در سلامت، بیماری، ابعاد مختلف جسمانی و معنوی سلامت، چگونگی کار در پزشکی، معنای دانش نافع، سبک زندگی و نحوه تغذیه پاک دارای جایگاه مهمی دارند.

کد مطلب: ۱۴۷۴۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
مفهوم اخلاق در سلامت دارای جایگاه مهمی است

علیرضا خوشدل در نشست خبری سومین همایش ملی و بین‌المللی سلامت، حکمت و حکمرانی که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد اظهار کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در جریان آموزش دانشجویان خودشان و تربیت نیرو انسانی برای آینده کشور حکیمانه بیاموزندو ‌‌درمان کنند ‌‌و نسل آینده را تربیت کنند. 

وی ادامه داد: حدود یک سال پیش بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد علوم پزشکی میزبان همایشی به عنوان طب حکمت بنیان بود و این دانشگاه پای خود را در عرصه حکمت در سلامت بیش از پیش باز کرد.

وی افزود: به همین سبب زمانی که قرار شد سومین دوره از همایش‌های حکمت و حکمرانی شکل گیرد، مقرر شد همایش سلامت، حکمت و حمکرانی با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود و ابعاد مختلف باز شده و دانشمندان، پژوهشگران و‌ کنشگران اجتماعی در این عرصه، مقاله‌های خود را ارائه دهند که ‌‌راه خوبی برای آینده این حوزه باز شود. 

خوشدل بیان کرد: به طور اصولی مفهوم اخلاق در سلامت، بیماری، ابعاد مختلف جسمانی و معنوی سلامت، چگونگی کار در پزشکی، معنای دانش نافع، سبک زندگی و نحوه تغذیه پاک دارای جایگاه مهمی دارند. 

وی ادامه داد: در حوزه خدمات سلامت و تحقیقات پزشکی اصولی وجود دارد که مادامی برداشت صحیحی از جایگاه سلامت در حکمت نداشته باشیم، نمی‌توانیم آن‌ها را به درستی ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: حکمت در سلامت بر سه پایه بینش که متشکل از عقل، علم و تربیت و اخلاق و درک متقابل رفتار و حکمرانی است. ارتباط بین حکمت سلامت و حکمرانی بیش از پیش با این نگاه مشخص می‌شود.

در ادامه این نشست خلیل علی محمد زاده دبیر علمی همایش گفت: پیام سلسله همایش‌های سالیانه علوم حکمت این است که دانشگاه‌ها، وزارت خانه‌ها، سازمان‌ها و مراکز مرتبط در راستای حکمی سازی علوم تلاش کنند. کاری که قرار است ما انجام دهیم در حیطه حکمی سازی سلامت  به خصوص یک حکمرانی خوب است.

وی مطرح کرد: قرار است بررسی کنیم و متوجه شویم که اگر علم حکمی سازی شده وارد حوزه سلامت شود چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. انتظار ما این است که مدیریت مبتنی بر علم، عقل و فهم شود. از سوی دیگر مدیریت، مبتنی بر کارایی و اثر بخشی شود. همچنین مدیریت به سلامت پوشش همگانی دهد یعنی عدالت در سلامت برقرار شود.

دبیر علمی همایش ملی و بین‌المللی سلامت، حکمت و حکمرانی گفت: سوال این است که اگر حکمی سازی سلامت در یک حکمرانی خوب شکل گیرد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در جواب باید بگویم مدیریتی شکل می‌گیرد که در آن قانون وجود دارد. خدمات ارتقا یافته و گلوگاه‌های فساد و سو مدیریت کنترل و پاسخگویی در برابر شهروندان شکل می‌گیرد. در یک حکمرانی خوب، صحیح خرد جمعی شفافیت و مسئولیت پذیری حاکم می‌شود. در این بین تعارض منافع باید رسیدگی شود.

علی محمد زاده ادامه داد: در حکمرانی مطلوب سلامت شهروندان باید در تعیین اولویت‌ها و نیاز‌های سلامت و سپس در ایجاد جامعه سالم مشارکت کنند. ما در نهایت باید به اجتماعی شدن نظام سلامت برسیم. حاکمیت خوب و همچنین سلامت، تنها با دولت و ملت به دست نمیاید بلکه همکاری مردم و دانشگاه‌ها در این معقوله موضوع بسیار مهم است. سلامت باید در همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها، خانواده و شهروندان وجود داشته باشد. 

وی بیان کرد: حکمت یک واژه ایرانی و اسلامی است. حکمت کمال عقلانی بشر است. حکمت معانی گوناگونی دارد. حکمت با علم، عقل، اخلاق و عمل خوب مرتبط است؛ بنابراین در حکمی سازی سلامت باید به همه ابعاد سلامت توجه شود. سلامت فقط سلامت جسمی نیست. سلامت روانی و معنوی و ... نیز بسیار مهم است. سلامت در تعریفی که سازمان جهانی کرده تنها فقدان بیماری نیست.

علی محمد زاده گفت: سلامت فقط مرتبط با حوزت وزارت بهداشت نیست بلکه همه حوزه‌های اقتصادی فرهنگی سیاسی را نیز در بر می‌گیرد. سلامت یک پدیده چند وجهی است. هرزمانی که از پیشرفت صحبت می‌شود باید توجه شود که ستون خیمه پیشرفت، سلامت و انسان سالم است.

مسعود پارسانیا، دبیر اجرایی این همایش نیز از برگزاری رویداد صدرا در حاشیه این همایش خبر داد و بیان کرد: صدرا مخفف صنعت، دانشگاه و اشتغال است که ارتباطی بین دانشجویان و شعب مختلف به وجود‌ می‌آید. 

علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز در ادامه این نشست در پاسخ به سوال  پانا در خصوص ارتباط دانشگاه علوم پزشکی با مدارس برای آشنایی دانش‌آموزان در هنگام انتخاب رشته بیان کرد: ما میزبان تعداد زیادی از بازدیدهای دانش آموزی هستیم. علاوه بر این  مجموعه دانشگاه آزاد مدارس صبا را هم در اختیار دارد و تفاهم‌نامه خوبی با این مجموعه تنظیم شده است که دانش‌آموزان خود را به صورت سیستماتیک به دانشگاه اعزام می‌کنند.

وی افزود: علاوه براین برنامه‌ها و بورسیه‌های مختلفی برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است که دانش‌آموزان برتر می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

خوشدل گفت: در خصوص آشنایی با رشته های تحصیلی پزشکی قبل از انتخاب رشته، در دانشکده‌ها و پردیس‌های ما دوره‌هایی برگزار می‌شود که به ارتقای اطلاعات دانش‌آموزان کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار