رئیس سازمان نوسازی مدارس در پاسخ به پانا:

۱۰۷۳ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش‌‌آموز تا مهر امسال ساماندهی می‌شوند

برنامه‌ریزی خیرین برای تعهد ۲۰ هزار میلیارد تومانی/ تحویل ۱۳ هزار و ۲۳۰ کلاس درس در سال ۱۴۰۳؛ هر ۱.۵ ساعت ۱ کلاس درس

تهران (پانا) - نشست خبری حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور بعدازظهر امروز در محل این سازمان به مناسبت بیست‌وششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۷۴۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد
۱۰۷۳ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش‌‌آموز تا مهر امسال ساماندهی می‌شوند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این نشست اظهار کرد: این اتفاقاتی که در حوزه مدرسه‌سازی در طول مدت فعالیت دولت سیزدهم افتاده است، موفقیت‌های چشمگیری است و این نتیجه همکاری و همدلی دلسوزان است. سال گذشته رشد اعتبارات خیرین به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید و حتما رسانه‌ها در این زمینه نقش داشتند. 

حمیدرضا خان‌محمدی ادامه داد: موضوع مردمی‌سازی و توجه به مردم و افزایش مشارکت مردم برای حل مسأله جزو سیاست‌های این دولت است. سازمان نوسازی با کمک و حضور خیرین این نگاه به مردمی‌سازی را از گذشته شروع کرده و در این دولت به اوج رسید و الگویی برای مردمی‌سازی است. وقتی مردم از مشکلات مطلع شوند و نیازها را بدانند مشارکت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: خیرین جانا، مالا و آبروی خود را وسط گذاشته‌اند و به ما کمک می‌کنند. خیرین در تمام ارکان سازمان نوسازی مدارس حضور دارند. ۴۰۰ مجمع خیرین مدرسه‌ساز در استان‌ها وجود دارد. 

خان‌محمدی تاکید کرد: اگر این جشنواره‌ها به خوبی برگزار شود مطمئنا با جهش مسئولیت اجتماعی به عدد ۲۰ هزار میلیارد تومان تعهد خیرین خواهیم رسید. آمارها نشان می‌دهد که مشارکت خیرین در سال گذشته رشد ۳۰۰ درصدی داشته است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند دستگاه آموزش و پرورش قابل مقایسه با سایر دستگاه‌ها نیست. آموزش و پرورش آینده ساز است. دانش‌‌آموزان ما در یک فضای استاندارد رشد پیدا خواهند کرد. 

وی با بیان اینکه «محیط» شرط راه یادگیری است، گفت: خوشبختانه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب و ابلاغ شده است و تکلیف سند زیرنظام فضا و تجهیزات هم مشخص است. این جشنواره به این نیت است که به مدرسه‌سازی کمک کند. 

میانگین سرانه فضای آموزشی طبق برنامه هفتم باید به ۶.۱ دهم درصد برسد

خان‌محمدی با بیان اینکه سرانه کشوری به صورت میانگین اکنون ۵.۲۸ است و تا فاصله مطلوب فاصله داریم، گفت: سرانه باید در برنامه هفتم به ۶.۱ دهم برسد. و این حتما با مشارکت مردم و دولت محقق خواهد شد. ۱۲ و نیم میلیون مترمربع نیاز داریم تا به این عدد برسیم. 

۶۵ درصد فضاهای تحویلی سال گذشته در مناطق روستایی بوده است

وی با بیان اینکه از پروژه‌های سال گذشته ۱۴۷۰ مدرسه به صورت مشارکتی و مابقی به صورت دولتی احداث شده است، گفت: ۶۵ درصد این فضاها در مناطق روستایی ساخته شده است. 

تحویل ۱۹۲ هنرستان با ۱۳۳۵ کلاس و کارگاه در سال گذشته 

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۹۲ هنرستان با ۱۳۳۵ کلاس درس و کارگاه تحویل دانش‌‌آموزان شده است.

توزیع ۱۰۰۰ میلیارد تجهیزات در سال گذشته 

وی با بیان اینکه تجهیزات هنرستانی در سال گذشته با ۱۰۰۰ میلیارد بودجه در استان‌ها در حال تجهیز است، گفت: وزارت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی خیلی به ما کمک می‌کند.

فعالیت ۲۳ هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور 

رئیس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه ۲۳ هزار خیر داریم، گفت: در سال گذشته که جشنواره برگزار شد بیش از هزار خیر به این مجموعه اضافه شدند. 

خان‌محمدی با بیان اینکه در طرح «بساز مدرسه» به سراغ فرهنگ‌سازی این موضوع می‌رویم، گفت: تکریم خیرین، اعتبار مالیاتی که برای اولین بار به حوزه مدرسه‌سازی اختصاص یافته است، (۳۰ تا ۵۰ درصد مالیاتی که پرداخت می‌شود به عنوان اعتبار مالیاتی تعیین می‌شود)، از جمله احکام مهم برنامه هفتم توسعه است. 

مرمت، بهسازی و شاداب‌سازی ۱۱۰ هزار کلاس درس در سال جاری 

وی با بیان اینکه طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس سازمان نوسازی مدارس برای مدرسه‌سازی، سالانه ۱۶۸ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد، گفت: بحث استانداردسازی با قدرت در حال انجام است و سال گذشته حدود ۱۰ هزار کلاس درس را تحویل دادیم. شاداب‌سازی و بهسازی ۷۰ هزار کلاس درس سال گذشته انجام شد و امسال ۱۱۰ هزار کلاس درس مرمت، بهسازی و شاداب‌سازی خواهد شد. 

تحویل ۶۷۶۸ پروژه مدرسه‌سازی در دولت سیزدهم 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ۶۷۶۸ فضا در این دولت احداث، تکمیل و تجهیز شده است. 

۲۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس احداث می‌شود 

رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: طبق برنامه هفتم توسعه باید ۲۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس ساخته شود که کار آن در سال جاری شروع خواهد شد. 

حمیدرضا خان‌محمدی در پاسخ به سوال پانا درباره جمع‌آوری مدارس کانکسی گفت: شب گذشته جلسه‌ای با مهندس فتاح، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام برگزار کردیم. ستاد شریک ۴۰ درصدی سازمان نوسازی برای جمع‌آوری مدارس کانکسی است. ۱۰۷۳ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش‌‌آموزان شناسایی شده است و کار ساماندهی آنها در طرح شهید پناهی آغاز شده است تا انشالله در مهر ماه امسال این مدارس ساماندهی شود. قول مساعدی ستاد اجرایی فرمان امام داده‌اند و جایی که ۱۰ دانش‌آموز داریم و مدرسه کانکسی است، این مدارس ساماندهی می‌شود.

دبیر بیست‌وششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز نیز در ابتدای این نشست اظهار کرد: جشنواره بیست‌وپنجم سال گذشته با رویکرد جذب مشارکت‌ مردم در اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام برگزار شد. از مجموع کمک‌های ۱۴۰۱ خیرین ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در خلال جشنواره‌های سال گذشته این کمک‌ها به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید. 

علیرضا راشکی ادامه داد: این نشان از توجه خیرین به امر مهم مدرسه‌سازی دارد. 

معاون برنامه‌ریزی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه امسال هم با تاسی از شعار مقام معظم رهبری جشنواره بیست‌‌وششم آغاز شده است، گفت: با کمک خیرین انشالله طعم عدالت آموزشی و تربیتی را به تمام مردم در سراسر کشور خواهیم چشاند. جذب مسئولیت اجتماعی و مشارکت شرکت‌ها و صنایع، استفاده از فناوری‌های نوین، احداث هنرستان‌های تخصصی رویکرد ما در جشنواره ملی است. معرفی بساز مدرسه به عنوان یک رویداد و یک رویکرد فرهنگی برای مناسب‌سازی فضا جهت حضور اولیا و معلمان و دانش‌آموزان برای نگهداشت و بهسازی مدارس یکی از موارد تحولی سازمان و این جشنواره خواهد بود. 

۱۱ درصد پروژه‌های مدرسه‌سازی در سال ۱۴۰۲ مردمی و ۴۶ درصد مشارکتی بود 

وی با بیان اینکه جشنواره‌های خیرین در ۴۵۰ شهر کشور در حال برگزاری است و ادامه دارد، گفت: انشالله بتوانیم در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته که حدود ۱۱ درصد پروژه‌های ما مردمی و ۴۶ درصد مشارکتی بود، بتوانیم تحولی دیگر در حوزه مدرسه‌سازی ایجاد کنیم. 

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که ما دنبال می‌کنیم گسترش فرهنگ قرآنی باقیات صالحات است و امیدوارم در این زمینه موفق باشیم. 

محمدرضا جعفری ادامه داد: آموزش و پرورش زیربنای توسعه کشور است و هر کشوری به آموزش و پرورش توجه کند موفق است.

رشد ۳۰۰ برابری تعهدات خیرین در سال ۱۴۰۲/ برنامه‌ریزی خیرین برای رسیدن به عدد ۲۰ هزار میلیارد تومان 

وی با گرامیداشت یاد خیرین مدرسه‌ساز به‌ویژه مرحوم حافظی و حسین علیمرادی افزود: سال گذشته حدود ۳۰۰ برابر تعهدات خیرین افزایش پیدا کرد. برنامه‌ریزی و آرزوی ما این است که تعهدات خیرین به ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد، تا به حال تعهدات خیرین ۱۱ هزار میلیارد تومان است. 

جعفری با بیان اینکه جشنوار امسال با شعار «خیرین مدرسه‌ساز پیشرانه ایران قوی» در حال برگزاری است، گفت: همچنین در ۲۶ اردیبهشت در شهر شیراز همایشی با حضور نمایندگان ایرانیان خیر خارج از کشور برگزار خواهد شد تا از این ظرفیت هم برای مدرسه‌سازی استفاده شود. سال گذشته ما در شهر دوبی این همایش را برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ مجمع خیرین مدرسه‌ساز وجود دارد، گفت: دوم خرداد گردهمایی روسای مجامع و مدیران مجامع خیرین مدرسه‌ساز در اصفهان برگزار خواهد شد. 

مشارکت ۵۸ درصدی خیرین در ساخت مدارس 

مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس در امور بانوان و خیر مدرسه‌ساز که تاکنون ۱۴۰۰ مدرسه توسط او و با کمک او ساخته شده است، گفت: حتما کار خیر کردن با پول نیست. رسانه‌ها خیلی میتوانند در مشارکت مردم در مدرسه‌سازی نقش‌آفرینی کنند. 

خدیجه نیزاری ادامه داد: هر کسی در راه خیر قدم بردارد خداوند او را کمک خواهد کرد. ۵۸ درصد از پروژه‌هایی که ساخته می‌شود خیرین در ساخت آن‌ها مشارکت دارند. 

گفتنی است، در این نشست عنوان شد که ۱۳ هزار و ۲۳۰ کلاس درس در سال گذشته توسط سازمان نوسازی مدارس تحویل دانش‌‌آموزان شده است. یعنی هر ۱.۵ ساعت یک کلاس درس تحویل شده است. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار