مطاعی، معلم نمونه کشوری در گفت‌وگو با پانا:

زوایای پنهانی تعلیم‌و‌تربیت در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت

معلم بودن ‌بزرگترین ارزش اجتماعی است

تهران (پانا) - یک معلم نمونه کشوری تاکید کرد آن‌چه که در دولت سیزدهم نمود داشته است ‌توجه به زوایای پنهانی از فرایندهای تعلیم و تربیت است که در سنوات گذشته کمتر مورد توجه بوده است.

کد مطلب: ۱۴۷۱۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد
زوایای پنهانی تعلیم‌و‌تربیت در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت

فاطمه مطاعی، معلم نمونه کشوری از استان ایلام به‌مناسبت هفته گرامی‌داشت مقام معلم در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «یکی از نقش‌های کلیدی در نظام جمهوری اسلامی ایران، معلمان هستند. در واقع وقتی جامعه معلمی ما با افتخار «إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما» ‌را زمزمه می‌کند، به نقش‌های متعدد و پشتوانه قوی سیاسی و دینی این شغل اشاره دارد. آموزش‌و‌پرورش بزرگترین نهاد دولتی در کشور ما‌ست. جمعیت حدود یک میلیونی معلمان‌، وجود حدود 18 میلیون دانش‌آموز که هر کدام به طبقه و طیفی جداگانه از جامعه متعلق هستند، باعث شده گستردگی و عمق تاثیر آموزش‌و‌پرورش با وجود سربازان خط مقدم آن یعنی معلمان، تمام جامعه را فرا‌ گیرد. در اسناد بالادستی مثل سند تحول بنیادین هم به نقش معلم در تحقق آرمان‌های نظام اسلامی، ایران توسعه‌یافته، حضور سازنده در سطح بین‌المللی و گسترش معنویت و عدالت با تربیت انسان‌های آزاده و اخلاق‌مدار اشاره شده است.»

وی به دستاوردهای آموزش‌وپرورش دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: «آن‌چه در دولت سیزدهم اهتمام آن به مسایل مورد توجه معلمان را پررنگ‌تر کرده، اجرای طرح رتبه‌بندی است که سال‌ها در گیرودار بروکراسی‌های اداری گیر افتاده بود. توجه به کرامت معلم‌، رضایت‌مندی از  شغل‌، کاهش فاصله طبقاتی در میزان دریافتی‌ها نسبت به سایر مشاغل، جبران عقب‌ماندگی‌های حقوق و دستمزد ناشی از تورم‌، پیامدهای این قانون بودند. آن‌چه که در دولت سیزدهم نمود داشته است ‌توجه به زوایای پنهانی از فرایندهای تعلیم و تربیت است که در سنوات گذشته کمتر مورد توجه بوده است.»

مطاعی در این باره اضافه کرد: «عمق‌بخشی به مسایل مورد سنجش در فرایندهای انتخاب معلم نمونه، کنفرانس‌های تخصصی دروس مختلف‌، فعالیت گروه‌های آموزشی مختلف، جشنواره خوارزمی و سایر مسایل جاری آموزش‌و‌پرورش نشان از اهتمام برای واقعیت‌بخشی به مسایل مورد بررسی دارد‌، تا اینکه بخواهیم صرفا مجری یک طرح کاغذی بوده و به شکل نمادین یک فرآیند را انجام دهیم‌. فرآیند استخدام معلمان جدید و جبران کمبودها در این زمینه و تلاش بی‌نظیر برای کاهش تراکم در کلاس‌ها و پوشش کلاس‌های بی‌معلم  هم عملکرد روشن و بسیار مهمی در این دولت بوده است‌.»

این معلم نمونه با بیان اینکه معلم بودن ‌بزرگترین ارزش اجتماعی است، گفت: «‌تصور اینکه رفتار و گفتار شما، پوشش شما یا حتی سکوت شما‌، تربیت‌کننده یک نسل است، احساس بسیار پررنگی است که فقط در این جایگاه قابل دریافت است‌. لحظه به لحظه زندگی معلم، پرتلاطم و مهم است. شما هر لحظه با انسانی سروکار دارید که پیچیده‌‌ترین و باهوش‌ترین موجودات است. در یک کلاس درس، طیف‌های مختلف اجتماعی و طبقاتی حضور دارند که فقط یک هنرمند توانا می‌تواند آن‌ها را مانند حلقه‌های زنجیر به هم متصل نگه دارد. تمام لحظات حضور و برخورد معلم با دانش‌آموزان و اولیا‌، تاثیرگذار و مهم است و همین امر اهمیت معلم‌بودن را نشان می‌دهد. لحظاتی که در غم و شادی‌، افسردگی‌، مشکلات خانوادگی‌، فقر و فلاکت، شکست و پیروزی و همه لحظات زندگی شاگردانت غرق می‌شوی و با هر تلاطم آن‌ها‌، قایق زندگی تو هم تکان می‌خورد و شریک راه زندگی آن‌ها می‌شوی‌، در هیچ جایگاهی وجود ندارد و این بزرگترین ارزش برای یک شغل است.»

مطاعی به فعالیت‌های خود در کلاس درس اشاره کرد و افزود: «‌بنده به‌عنوان یک معلم همچون سایر فرهنگیان کشورم تابع قوانین و اسناد موجود هستم و در راستای سیاست‌های کلی نظام اداری و آیین‌نامه‌های آموزش و پرورش فعالیت انجام می‌دهم. در امر آموزش و پرورش سعی کرده‌ام رویکردهای نوین یاددهی و یادگیری را پیگیری کنم. روش‌های نوین تدریس که کلاس‌ها را از حالت سخنرانی یک‌طرفه خارج می‌کند و فضایی شاد و چالش‌انگیز را می‌سازد مطلوب بنده است. مهمترین فرآیندی که برای بنده اهمیت دارد این است که روش‌های یاددهی و یادگیری را با رویکرد دانش‌آموز‌محوری گسترش دهم تا عمق یادگیری دانش‌آموزان با اجرای فرایندهای تازه و بکر، بیشتر شود، رغبت آن‌ها به کلاس درس افزایش یابد و خروجی بهتر و با کیفیت‌تری به دست آید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار