رئیس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد:
اجرای بسته «ایرانمون» از مهمترین دستاوردهای امورتربیتی استان است
ناحیه یک یزد (پانا) - رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، مهمترین دستاوردهای سهماهه اخیر این اداره را تشریح کرد و از جذب گسترده نیروهای پرورشی، اجرای بستههای هویتی «ایرانمون» در مدارس استان و نقش کلیدی خانوادهها در تقویت فعالیتهای تربیتی و پرورشی دانشآموزان سخن گفت.
در شرایط کنونی که توجه به تربیت همهجانبه دانشآموزان، تقویت هویت ملی و دینی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به یکی از اولویتهای اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل شده است، نقش فعالیتهای پرورشی و مشاورهای در مدارس اهمیتی دوچندان یافته است. به همین دلیل، مصاحبهای با سعید حیدری، رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ادارهکل آموزش و پرورش استان یزد انجام دادیم تا از نزدیک در جریان عملکرد سهماهه این حوزه، مهمترین دستاوردها، برنامههای اجراشده و نگاه این اداره به نقش خانوادهها در فعالیتهای پرورشی قرار بگیریم.
ممکن است در مورد عملکرد سهماهه اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی توضیح دهید؟
اگر بخواهم به مهمترین دستاوردهای سهماهه اخیر اشاره کنم، در وهله نخست باید به تقویت نیروی انسانی در حوزه پرورشی بپردازم. به همت مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد و با حمایت معاون پرورشی ادارهکل، موفق شدیم حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ نیروی فعال، متخصص و دغدغهمند را در حوزه پرورشی جذب کنیم و به جمع مربیان و معاونان پرورشی استان اضافه شود.
این اتفاق، ظرفیت بسیار خوبی برای مدارس ایجاد کرده است؛ چراکه حضور نیروهای تازهنفس در کنار همکاران باتجربه، باعث ارتقای کیفیت فعالیتهای تربیتی و پرورشی شده است. پس از این مرحله، موضوع توانمندسازی این نیروها در دستور کار قرار گرفت و با تهیه محتواهای آموزشی و برگزاری جلسات حضوری و برخط در برخی شهرستانها و نواحی، تلاش کردیم هماهنگی لازم میان مربیان جدید و قدیمی ایجاد شود تا فعالیتها با انسجام بیشتری دنبال شود.
یکی دیگر از دستاوردهای مهم که امسال در سطح ملی رقم خورد و برای نظام تعلیم و تربیت کشور اهمیت زیادی دارد، تولید و اجرای بستههای تربیتی «ایرانمون» است. این بستهها به همت همکاران وزارت آموزش و پرورش طراحی شد و خوشبختانه در استان یزد نیز با استقبال خوبی مواجه بود. طبق آمار موجود، حدود ۶۷۷ مدرسه استان در این طرح ثبتنام کردند و این بستهها به مدارس تحویل داده شد تا برنامههای هویتمحور ویژه دانشآموزان اجرا شود.
داخل بستههای «ایرانمون» چه محتواهایی قرار دارد؟
این بستهها مجموعهای کامل و هدفمند از فعالیتهای هویتساز را در بر میگیرد. یکی از بخشهای مهم آن، معرفی ستارگان و مفاخر معاصر کشور است تا دانشآموزان با چهرههای اثرگذار علمی، فرهنگی و اجتماعی ایران آشنا شوند و بدانند کشور ما از نظر سرمایههای انسانی و فرهنگی بسیار غنی است. این آشنایی میتواند حس افتخار، تعلق و هویت ملی را در دانشآموزان تقویت کند.
در کنار این بخش، مجموعههای نمایشگاهی متنوعی در بستهها پیشبینی شده است که مربیان میتوانند آنها را در مدارس اجرا کنند. این نمایشگاهها به دانشآموزان کمک میکند با مطالعه، مشاهده و گفتوگو، شناخت عمیقتری نسبت به موضوعات هویتی، فرهنگی و تاریخی پیدا کنند. همچنین بازیها و فعالیتهای آموزشی جذابی در این بستهها طراحی شده که اجرای برنامهها را برای دانشآموزان شیرینتر و اثرگذارتر میکند.
نکته مهم دیگر، وجود یک نقشه راه و راهنمای فعالیت در بستههاست که به مربیان و مجریان کمک میکند برنامهها را دقیق و هدفمند اجرا کنند. علاوه بر این، کتابی با عنوان «فانوس» در بستهها قرار دارد که تمامی اجزای بسته، شیوه اجرا و اهداف تربیتی آن را بهصورت کامل برای مربیان تشریح میکند و نقش مهمی در موفقیت اجرای برنامهها دارد.
دادهها و عملکرد فعالیتهای پرورشی را چگونه ارزیابی میکنید و نقش خانوادهها در این حوزه چیست؟
خانواده نخستین و مهمترین نهاد تربیتی است و نقش آن در فعالیتهای پرورشی کاملاً اساسی و غیرقابل جایگزین است. انتظار ما از خانوادهها این است که همانطور که به آموزش درسی فرزندان خود اهمیت میدهند و در این زمینه مطالبهگری دارند، نسبت به فعالیتهای تربیتی، پرورشی و مشاورهای نیز حساس و مطالبهگر باشند.
اگر پدر و مادرها با فرزندان خود گفتوگو کنند، فعالیتهای پرورشی را برای آنها تبیین و معنا کنند و در این مسیر همراه مدرسه باشند، تأثیر این برنامهها چند برابر خواهد شد. مشارکت خانوادهها، همراهی عاطفی و ایجاد انگیزه در دانشآموزان میتواند کمک بزرگی به همکاران پرورشی مدارس کند و زمینه موفقیت فعالیتهای تربیتی را فراهم آورد. از این جهت، نقش خانوادهها در کنار مدرسه، نقشی تعیینکننده در ارتقای عملکرد پرورشی و تربیتی دانشآموزان دارد.
ارسال دیدگاه