مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک یزد:
طرح یاریگران زندگی بر پایه یافتههای علمی و روانشناختی طراحی شده است
ناحیه یک یزد (پانا) -مدیر آموزشوپرورش ناحیه یک یزد با تأکید بر نقش اثرگذار همسالان در تربیت نوجوانان، طرح «یاریگران زندگی» را یکی از برنامههای مهم آموزش و پرورش برای پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی دانست و هدف آن را توانمندسازی دانشآموزان برای کمک به یکدیگر عنوان کرد.
سعید غفاریان،در گفتوگو با پانا با اشاره به اهمیت موضوع آسیبهای اجتماعی در مدارس گفت: «نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان یا نماد، یکی از اولویتهای اساسی آموزشوپرورش است که با هدف پیشگیری و مقابله با آسیبهای اجتماعی طراحی و اجرا میشود.»
وی افزود: «براساس تحقیقات علمی روانشناسان و صاحبنظران حوزه تعلیموتربیت، دانشآموزان در سنین نوجوانی بیش از آنکه از والدین یا معلمان تأثیر بپذیرند، از همسالان خود حرفشنوی دارند و همین موضوع مبنای شکلگیری طرح یاریگران زندگی در وزارت آموزش و پرورش بوده است.»
غفاریان با تشریح رویکرد این طرح اظهار کرد: «در طرح یاریگران زندگی، خود دانشآموزان محور اصلی هستند؛ آنها دور هم مینشینند، درباره آسیبها و مشکلات اجتماعی موجود در مدرسه، محله و محیط زندگی خود گفتوگو میکنند، راهکار ارائه میدهند و پس از اولویتبندی مسائل، برای رفع آنها برنامهریزی میکنند.»
مدیر آموزشوپرورش ناحیه یک یزد ادامه داد: «نکته مهم این طرح، مشارکت فعال دانشآموزان در کنار اولیای مدرسه و خانوادههاست؛ بهگونهای که راهکارهای ارائهشده صرفاً روی کاغذ باقی نمیماند، بلکه با همکاری دانشآموزان، والدین و عوامل اجرایی مدرسه به مرحله عمل میرسد.»
وی تأکید کرد: «یاریگران زندگی در واقع به معنای یاریرساندن دانشآموزان به همسالان خود است؛ اقدامی آگاهانه، داوطلبانه و اثرگذار که میتواند نقش مهمی در کاهش آسیبهای اجتماعی، تقویت مهارتهای زندگی و افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی دانشآموزان ایفا کند.»
غفاریان در پایان خاطرنشان کرد: «اگر این طرح بهدرستی اجرا شود، علاوهبر کاهش آسیبهای اجتماعی، زمینه رشد فکری، اجتماعی و اخلاقی دانشآموزان فراهم خواهد شد و مدارس به محیطی امنتر، پویاتر و مشارکتیتر تبدیل میشوند.»
ارسال دیدگاه