دانش‌آموز روشندل یزدی:

مطالبه اصلی ما اجرای قوانین حمایت از معلولان و افزایش خدمات توانبخشی است

ناحیه دو یزد (پانا) - دانش‌آموز نابینا با مطرح کردن دغدغه‌های مهم دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خطاب به مسئولان استان، بر لزوم افزایش ساعات کاردرمانی و گفتاردرمانی، نظارت بر اجرای قوانین حمایت از معلولان، تأمین لوازم کمک‌آموزشی، تامین رابط آموزشی برای دانش‌آموزان نابینا و تحقق عدالت در کنکور تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۲۹۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
مطالبه اصلی ما اجرای قوانین حمایت از معلولان و افزایش خدمات توانبخشی است

به گزارش خبرگزاری پانا استان یزد، همزمان با فرارسیدن ۱۳ آبان و روز دانش‌آموز، نشست چله رسانه‌ای  با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد و مدیرکل آموزش و پرورش استان و دیگر مسئولین با جمعی از دانش‌آموزان فعال تشکل‌های دانش‌آموزی برگزار شد.

یکتا حسین‌بیگی، دانش‌آموز نابینا در این نشست به نمایندگی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به بیان مهم‌ترین دغدغه‌هایشان پرداخت.

وی اولین مسئله را کمبود ساعات خدمات توانبخشی عنوان کرد و گفت: بچه‌های با نیازهای ویژه، گاهی کلیشه‌های رفتاری دارند که با کاردرمانی و گفتاردرمانی حل می‌شود، اما به دلیل کمبود ساعات این خدمات به مشاور ارجاع داده می‌شویم که او نیز وقت کافی ندارد.

حسین‌بیگی، اجرایی نشدن قوانین حمایت از حقوق معلولان را دومین چالش بزرگ برشمرد و افزود: قوانینی مانند سه درصد سهمیه اشتغال، مسکن، بیمه و تحصیل برای معلولان وجود دارد، اما ناظری برای اجرای آن‌ها نیست.

تأمین لوازم کمک‌آموزشی مانند عینک، سمعک و ویلچر که هزینه‌های سنگینی دارند، از دیگر درخواست‌های مطرح شده بود.

وی توضیح داد که بسیاری از خانواده‌ها توان مالی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و نیازمند حامی هستند.

حسین‌بیگی با اشاره به تجربه شخصی خود و خواهر دوقلویش گفت: وقتی به مدرسه می‌رویم، رابط نداریم و مجبوریم برای نوشتن مطالب تخته یا امتحان دادن از دیگران کمک بگیریم و شاهد کمبود رابط آموزشی برای دانش‌آموزان نابینا هستیم.

این دانش‌آموز بر لزوم فرهنگ‌سازی در جامعه برای تعامل صحیح با افراد دارای معلولیت نیز تأکید کرد و خواستار اجرای برنامه‌هایی در این زمینه شد و افزود: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پس از ورود به پایه دهم باید به مدارس عادی وارد شوند که به دلیل نبود همین آگاهی‌ها با مشکلات زیادی در برقراری ارتباط با دیگران مواجه می‌شوند.

دانش‌آموز روشندل یزدی، مشکل تأمین سرویس ایاب و ذهاب را نیز از دیگر چالش‌های پیش  روی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل پراکندگی محل سکونت خانواده‌ها و تمرکز مدارس خاص استثنایی در نقاط محدودی، هزینه‌های سرویس بسیار بالا است و بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت آن را ندارند.» او از مسئولان درخواست کرد تا برای کمک به تأمین هزینه‌های سرویس چاره‌اندیشی شود.

آموزش و مشاوره به خانواده‌های دارای فرزند معلول بلافاصله پس از تولد، تحقق عدالت در طراحی سوالات کنکور برای دانش‌آموزان با مدارس مختلف و تأمین کتاب‌های درسی به خط بریل به جای نسخه‌های صوتی، از دیگر درخواست‌های مطرح شده از سوی این دانش‌آموز روشندل بود.

وی در پایان با تشکر از فرصت ایجاد شده، ابراز امیدواری کرد که با همدلی و همکاری، گامی در جهت رفع این چالش‌ها برداشته شود.

خبرنگار : فاطمه السادات دهقان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار