دهم فروردین؛ روز حماسه خونین مردم یزد

یزد(پانا)- روز دهم فروردین ماه سال 1357 مردم یزد برای بزرگداشت شهادت شهدای تبریز و قم، با هدایت شهید صدوقی(ره) دست به قیام علیه حکومت شاهنشاهی زدند و برگی جاودان در تاریخ یزد ثبت کردند.

کد مطلب: ۱۴۶۵۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
دهم فروردین؛ روز حماسه خونین مردم یزد

دهم فروردین سال ۱۳۵۷ یادآور قیام خونین مردم یزد علیه رژیم پهلوی است. این قیام در چهلم شهدای تبریز رخ داد را می‌‌توان به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات علیه حکومت پهلوی یاد کرد.
در این روز مردم یزد به مناسبت چهلم شهدای قیام مردم تبریز در ادامه حرکت انقلابی خود در مسجد روضه محمدیه با جلوداری علما و شخص آیت‌الله شهید صدوقی(ره) دست به قیام زدند که در جریان این قیام ۴ تن از جوانان متدین و انقلابی دارالعباده، از جمله یک دانش آموز به شهادت رسیده و عده دیگری زخمی شدند.
روز دهم فروردین؛ تجلی حرکت مردمی برای سرنگونی حکومت طاغوت بود با همدلی و وحدت مردم برای مبارزه رقم خورد و این روز سند افتخار یزدی‌ها در مبارزه با طاغوت و مسیر پیروزی انقلاب اسلامی و روز شهادت رضا نامدار، اصغر(شهریار) مرادی، محمدحسین پارسائیان و محمد مهدی قدک فروشان است.

محمدمهدی قدک‌فروشان اولین شهید دانش‌آموز استان یزد بود. او در سن هفده سالگی، در مقطع اول متوسطه تحصیل می‌کرد که در دهم فروردین سال ۱۳۵۷ هنگام تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی بر اثر اصابت ضربات باتوم به شهادت رسید.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار