معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:
اجرای کامل طرح «سفر یادگیری» در کهگیلویه و بویراحمد با رویکرد ارتقای کیفیت آموزشی
یاسوج (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد از اجرای صددرصدی طرح تحولی «سفر یادگیری» در تمامی شهرستانها و مناطق استان خبر داد و گفت: این طرح با هدف ارتقای کیفیت آموزشی مدارس و توانمندسازی دبیران، بهصورت میدانی و حضوری اجرا شده است.
ابراهیم دباغ امینی در جلسه شورای اطلاع رسانی با بیان اینکه طرح «سفر یادگیری» یکی از برنامههای تحولی وزارت آموزش و پرورش در حوزه کیفیتبخشی آموزشی است، اظهار کرد: این طرح در فاز نخست با مشارکت سرگروههای آموزشی استان آغاز و سپس در سطح شهرستانها و مناطق توسعه یافت.
وی افزود: برای اجرای اثربخش این طرح، استان به سه قطب آموزشی تقسیم شد که قطب نخست شامل شهرستانهای بویراحمد، دنا، مارگون و لوداب، قطب دوم شامل شهرستانهای کهگیلویه، چرام، لنده و مناطق چاروسا و دیشموک و قطب سوم شامل شهرستانهای گچساران، باشت و بهمئی بود.
معاون آموزش متوسطه استان تصریح کرد: در هر سه قطب، مدرسین آموزشدیده کشوری بهصورت حضوری در مناطق حضور یافتند و آموزشهای تخصصی در حوزههایی همچون سنجش و اندازهگیری، طراحی و تحلیل سؤال، روشها و فنون نوین تدریس، هوش مصنوعی و ایجاد موقعیتهای یادگیری به دبیران ارائه شد.
دباغ امینی با اشاره به شیوه اجرای این دورهها گفت: برخلاف روشهای رایج که آموزشها بهصورت انبوه و در سالنهای بزرگ برگزار میشود، در این طرح تلاش شد آموزشها در اجتماعات کوچکتر و بهصورت میدانی انجام شود تا کیفیت و اثربخشی آموزشها افزایش یابد.
وی با بیان اینکه این دورهها در مراکز شهرستانهای بویراحمد، گچساران و دهدشت برگزار شد و بهدلیل تعداد بالای نیروها، آموزشها در شهرستان دنا بهصورت مجزا اجرا شد افزود: همچنین در برخی مناطق، راهبران آموزشی پس از شرکت در دورهها، مسئولیت انتقال آموزشها به دبیران مناطق خود را بر عهده گرفتند.
معاون آموزش متوسطه استان با بیان اینکه این طرح تمامی دبیران مقاطع متوسطه اول، متوسطه دوم و هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش را پوشش داده است، افزود: در هنرستانها، این آموزشها تحت عنوان «طرح وظیفهمدار» و با تأکید بر فعالیتهای کارگاهی و بهروزرسانی روشهای تدریس هنرآموزان اجرا شد.
دباغ امینی تأکید کرد: هرچند این دورهها در سطح مقدماتی برگزار شدهاند، اما کافی نیستند و برنامهریزی برای اجرای مراحل پیشرفته و تکمیلی آنها بهویژه برای دبیران تازهوارد و کمسابقه در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به نقش آموزشهای نوین در کاهش افت تحصیلی دانشآموزان گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات آموزشی به نحوه طراحی سؤال، ارزشیابی و روشهای تدریس بازمیگردد و با توجه به تحولات سریع علمی و اجتماعی، بهروزرسانی روشهای آموزشی و استفاده از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی ضروری است.
معاون آموزش متوسطه استان همچنین از اجرای طرحهای «ایران دیجیتال» در مقطع متوسطه اول با محور آموزش برنامهنویسی و کدنویسی و طرح «رقمی» در متوسطه دوم خبر داد و افزود: در هنرستانها نیز طرح «دیجیکارا» با مشارکت هنرجویان و هنرآموزان در حال اجراست.
دباغ امینی در پایان ضمن قدردانی از حمایتهای مدیرکل آموزش و پرورش استان و حوزه مالی و پشتیبانی، از نقش مؤثر روابط عمومی ادارهکل آموزش و پرورش استان در اطلاعرسانی مناسب برنامهها و آگاهیبخشی به جامعه تقدیر کرد.
ارسال دیدگاه