نماینده دانش آموزان استان کردستان:
دغدغه های آموزشی و پرورشی را به مجلس دانش آموزی منعکس کرد:
بانه (پانا) ـ نماینده دانشآموزان بانه ، کردستان و مشاور دانش آموزی مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان دغدغههای آموزشی و پرورشی را به مجلس دانشآموزی منعکس کرد.
نماینده دانشآموزان بانه ، کردستان و مشاور دانش آموزی مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان دغدغههای آموزشی و پرورشی را به مجلس دانشآموزی منعکس کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری پانا ، احسان محمودی، نماینده دانشآموزان شهرستان بانه ، استان کردستان، و مشاور دانش آموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در گزارشهای مکتوبی که به دبیرخانه مجلس دانشآموزی ارسال کرده است، مهمترین دغدغهها و چالشهای دانشآموزان در حوزههای علمی-آموزشی و پرورشی-روانی را تشریح و راهکارهایی برای آنها پیشنهاد کرد.
محمودی در گزارش اول خود با عنوان «دغدغهها و راهکارهای حوزه علمی و آموزشی» به شش چالش اصلی اشاره کرد: حجم زیاد و غیرکاربردی بودن برخی مطالب کتب درسی
استرس و اضطراب ناشی از سیستم نمرهمحور و امتحانات نهایی و کنکور
عدم تنوع در روشهای تدریس و کلاسهای خشک و سخنرانیمحور
ضعف دانشآموزان در مهارتهای یادگیری مؤثر مانند مدیریت زمان
دسترسی نابرابر به منابع آموزشی باکیفیت و شکاف دیجیتال بین شهرها و روستاها
تمرکز نظام آموزشی بر نمرهگرایی به جای مهارتآموزی برای زندگی
راهکارهای پیشنهادی نماینده دانشآموزان کردستان برای این حوزه عبارتند از:
بازنگری و کاربردی کردن محتوای درسی با تشکیل کمیتههای تخصصی.
ایجاد تغییر در نظام سنجش و ارزیابی و جایگزینی ارزیابیهای مستمر و پروژهمحور به جای تمرکز بر نمره.
برگزاری کارگاههای آموزشی برای معلمان در زمینه روشهای تدریس فعال و نوین.
تدوین و گنجاندن درس «مطالعه و یادگیری مؤثر» در برنامه درسی.
توسعه یک پلتفرم ملی آموزشی رایگان برای دسترسی عادلانه همه دانشآموزان به منابع باکیفیت.
تغییر جهت نظام آموزشی از حافظهمحوری به سمت مهارتمحوری.
در حوزه پرورشی و روانی:
وی در گزارش دوم با عنوان «دغدغهها و راهکارهای حوزه پرورشی و روانی»، این نماینده به پنج دغدغه اصلی پرداخت:
کمبود فضای امن برای گفتوگو و عدم دسترسی به مشاوران متخصص
ضعف در آموزش و یادگیری مهارتهای زندگی
بیهدفی و سردرگمی در انتخاب آینده شغلی
آسیبهای فضای مجازی
فشار منفی همسالان
محمودی برای مقابله با این چالشها راهکارهای زیر را پیشنهاد داد: تقویت سیستم مشاورهای مدارس با افزایش تعداد مشاوران و ایجاد «اتاق امن» برای گفتوگوی محرمانه.
اجرای جدی و عملی برنامه «مهارتهای زندگی» از مقطع ابتدایی.
راهاندازی «دفاتر هدایت تحصیلی و شغلی» در مدارس با استفاده از متخصصان و تستهای استعدادیابی.
آموزش سواد رسانهای برای استفاده سالم و هوشمندانه از فضای مجازی.
تقویت و توسعه فعالیتهای گروهی و فوقبرنامه برای ایجاد حس تعلق و هویت مثبت.
ارسال دیدگاه