رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش خبر داد:

ایجاد فرآیند تمام‌الکترونیک در برگزاری آزمون‌ها تا پایان سال ۱۴۰۷

سنندج (پانا) - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: تا سال ۱۴۰۷ مراکز آزمون در هر منطقه متناسب‌سازی یا احداث می‌شود و همچنین تمام‌الکترونیک‌ خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۶۸۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد فرآیند تمام‌الکترونیک در برگزاری آزمون‌ها تا پایان سال ۱۴۰۷

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کردستان؛ نشست شورای آموزش و پرورش استان، عصر روز چهارشنبه (29 فروردین) با حضور معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و به ریاست استاندار برگزار شد‌.

محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش در این نشست با تبریک علمیات غرورآفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به حمله رژیم صهیونسیتی، آن را نشان از عزم و اراده قطعی جمهوری اسلامی ایران در باب تامین امنیت و دفاع از کیان میهن و درس ارزشمندی برای پیشبرد کارها توسط دیگر مدیران اجرایی دانست.

زارعی در ادامه سخنان خود، تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اثربخشی به تحصیلات‌ ۱۲ ساله دانش‌آموزان را ارزشمند توصیف کرد و با بیان اینکه‌ این اقدام، آسیب‌های گذشته را جبران کرد، گفت: سال گذشته، نقطه عطف تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها بود.

وی با اشاره به جلسه اخیر در وزارت کشور، ضامن شکست‌ناپذیری این اقدام را مصوبه شورای امنیت کشور در زمینه حفاظت از آزمون‌های نهایی و حمایت و پشتیبانی از آن عنوان کرد و افزود: تا سال ۱۴۰۷ مراکز آزمون در هر منطقه متناسب‌سازی یا احداث می‌شود و همچنین تمام‌الکترونیک‌ خواهد شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش از برگزاری ۱۰۰ عنوان آزمون در سال جاری خبر داد و با اشاره به لزوم تامین زیرساخت‌های برگزاری آزمون خاطرنشان کرد: نتیجه فراهم آوردن شرایط در ارتقای شرایط تحصیلی دانش‌آموزان استان مشهود خواهد بود.

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع انتشار خبر میانگین نمرات امتحانات نهایی و ذهنیت برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه این اخبار به دور از خواست آموزش و پرورش مطرح شده است، اظهار کرد: تحلیل نمرات با سیاست جدی آموزش و پرورش حتی تا سطح مدارس نیز ارسال‌ و نتایج به صورت‌های مختلف پیگیری شده است.

وی شورای آموزش و پرورش استان را ظرفیت مناسبی برای‌ ارائه راهکارهای ارتقای سطح آموزش عنوان کرد و با اشاره به وضعیت رشته ریاضی و فیزیک در کردستان و افت نسبت به استان‌های دیگر در این زمینه، عدم هنرستان‌های جوار صنعت و کارخانه‌ها را یکی از علل این افت بیان کرد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: کم‌انگیزگی دانش‌آموزان و ناامیدی از آینده شغلی در رشته ریاضی، یکی دیگر از علل افت نمرات در رشته ریاضی و فیزیک است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال برخی از اعضا به نکته مهم‌ حفاظت و سلامت آزمون پرداخت و با بیان اینکه برخی در تلاش هستند مردم و داوطلبان را از سلامت برگزاری آزمون، ناامید و بی‌اعتماد سازند، اظهار کرد: در آزمون‌های نهایی ۶۸ هزار همکار فرهنگی دست‌اندرکار هستند.

وی با اشاره به فرآیند ایمن‌سازی برگزاری آزمون، طراحی آن را در فضای کاملاً قرنطینه بیان کرد و با اعلام اینکه سوال به صورت رمز برای رئیس حوزه برگزاری آزمون‌ ارسال می‌شود، گفت: کسی نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند رمز سوالات را باز کند.

زارعی ادامه‌ داد: کار بازگشایی رمزها و تکثیر سوالات نیز در فضای قرنطینه کامل صورت می‌گیرد. و لو رفتن سوالات آزمون‌های نهایی و کنکور سراسری به هیچ عنوان امکان ندارد.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه آموزش و پرورش استان و همراهی استاندار و دیگر دستگاه‌ها، درگیری حجم بالایی از جامعه به آزمون‌های نهایی را ضرورت‌ساز توجه بیشتر به سلامت و امنیت این آزمون‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد با استمرار همکاری‌ها، این مهم تحقق یابد.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان نیز در این نشست، ضمن تبریک پاسخ غرورآفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حمله رژیم صهیونسیتی، این حرکت را برخاسته از اعتقاد راسخ جوانان مومن و با هدایت مدبرانه مقام‌ معظم رهبری دانست و گفت: این عملیات نشان داد وعده بیان‌شده توسط جمهوری اسلامی، صدق و درست بوده است.

وی در ادامه سخنان خود با خیرمقدم به معاون وزیر، یکی از اعتقادات خود را اهمیت بالای ارزشیابی و‌ تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: همه تلاش‌ها در تعلیم و تربیت، معطوف به نتیجه و دستیابی به کیفیت مطلوب در این نظام است.

زارعی‌کوشا، اقدام دولت در پیگیری حذف تدریجی کنکور سراسری، کیفیت‌بخشی به آزمون‌های نهایی و نیز جذب به دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی را ارزشمند و در عین حال مهم و سخت توصیف کرد و با بیان اینکه کار تبیینی در این راستا کم‌رنگ بوده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته مرحله اول و در سال جدید نیز مرحله دوم که همان افزودن پایه‌های دهم و یازدهم به فرایند آزمون‌های نهایی است، انجام‌ شده است.

وی با اشاره به جلسه سال گذشته با وزرای آموزش و پرورش و کشور، تمهید مقدمات لازم برای برگزاری ایمن و سالم آزمون‌های نهایی را وظیفه اصلی مسئولان استان از جمله فرمانداران و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش عنوان کرد.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان در خصوص موضوع مهم ایجاد هنرستان‌های جوار کارخانه‌ها نیز با پرداختن به توفیقات استان در زمینه ایجاد اشتغال در 2 سال گذشته، وضعیت اقدام واقعی و ملموس برای فارغ‌التحصیلان در این زمینه را ضعیف بیان کرد و گفت: هنرستان‌های جوار صنعت، مهارت‌آموزی را محور آموزش قرار داده و معضل مدرک‌‌گرایی را مرتفع می‌سازند.

زارعی‌کوشا همچنین مراجعه مردم به مسئولان برای به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان بیکار را یکی از مسائل اصلی در زمینه اشتغال عنوان کرد و اظهار داشت: پیوند آموزش و پرورش و اشتغال باید برقرار شود.

وی همت دولت سیزدهم و وزارت آموزش و پرورش در دنبال کردن ظرفیت هنرستان‌ها را جدی دانست و با اشاره به وضعیت استان کردستان در این زمینه گفت: توان علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید پای کار اصلاح مسیر مهارت‌آموزی در آموزش و پرورش بیاید.

زارعی‌کوشا در خصوص برخی از نیازهای آموزش و پرورش از جمله بهسازی اردوگاه شهید سلیمان‌خاطر سنندج، استفاده از امکانات دستگاه‌های دیگر که در قانون شوراهای آموزش و پرورش مکلف به کمک به این دستگاه شده‌اند را در قالب‌های مختلف توصیه کرد و گفت: می‌شود از ظرفیت ماشین‌آلات، تهاتر امکانات غیر نقدی و مواردی از این دست، تکلیف قانونی دستگاه‌ها در شورای آموزش و پرورش را عملیاتی کرد.

استاندار کردستان در زمینه برنامه‌های هفته معلم نیز با بیان اینکه لازم است این برنامه‌ها با محوریت توجه ویژه به بازنشستگان رقم بخورد، عنوان کرد: تکریم فرهنگیان پیشکسوت در دستورکار جدی آموزش و پرورش استان قرار گیرد.

زارعی‌کوشا برخی از معلمان و دبیران را در شهرستان‌ها و مناطق، چهره‌های شاخصی در آن مناطق عنوان و خاطرنشان کرد: توجه به این معلمان، توجه به سرمایه‌های معنوی استان است.

وی در پایان سخنان خود با ابراز امیدواری به اتفاقات مثبت در آموزش و پرورش، از رویکرد مثبت دولت و وزارت آموزش و پرورش به استان کردستان قدردانی کرد.

هاشم ناظمی‌جلال، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان نیز در ابتدای این نشست در سخنانی با تشکر و قدردانی از رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به جهت حمایت‌های همیشگی از مجموعه آموزش و پرورش کردستان، حضور چند باره ایشان در این استان را نشان از توجه ویژه وزارت آموزش و پرورش به کردستان دانست‌.

ناظمی‌جلال با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف شورای آموزش و پرورش در استان، تعداد جلسات این شورا در سال ۱۴۰۲ را ۱۱ مورد عنوان کرد و با بیان اینکه در این جلسات ۶۱ مصوبه گذرانده شد، اجرای این مصوبات را در استان مطلوب ارزیابی کرد.

وی این شورا را نهادی ارزشمند در حل مسائل تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: به دنبال آن هستیم تا با کیفیت‌بخشی به جلسات شورای آموزش و پرورش، زمینه بهره‌برداری حداکثری از مصوبات آن را فراهم آوریم.

دبیر شورای آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگر سخنان خود با گریز به یکی از دستورکارهای این نشست، انجام فعالیت‌های باکیفیت استان در زمینه تمهید مقدمات و فراهم آوردن امکانات برای برگزاری سالم و ایمن آزمون‌‌ها را یادآور شد و گفت: در سال گذشته بالغ بر ۱۰۵ میلیارد ریال جهت تجهیز حوزه‌های آزمون در کردستان از جمله راکت‌های موبایل‌یاب، سیگنال‌یاب، رایانه و ... هزینه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: عزم عمومی و پای‌کار آمدن دستگاه‌های دیگر می‌تواند روند ارتقاء سلامت برگزاری آزمون‌ها را تقویت کند.

ناظمی‌جلال، ورود فرمانداران شهرستان‌ها برای تامین نیازهای حوزه‌های امتحانی را یکی از نقاط عطف برگزاری آزمون‌ها در سال گذشته دانست و با بیان اینکه تأمین کاغذ در سال جدید یکی از چالش‌های پیش‌روی آزمون‌هاست، گفت: ادامه کمک فرمانداران می‌تواند دغدغه‌های مسئولان و دانش‌آموزان را حل نماید.

ناظمی‌جلال در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با همراهی همیشگی استاندار کردستان و انسجام و برنامه‌ریزی در حوزه برگزاری آزمون‌های نهایی، سلامت و امنیت این فرایند همچنان حفظ گردد‌.

در بخش دیگری از این نشست، ابراهیم مرادی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به ارائه گزارش این اداره کل در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

مرادی گفت: در سال گذشته از میان ۲۶۶ مدرسه در حال ساخت، ۱۰۴ مدرسه با ۴۰۶ کلاس درس و ۳۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: ۴۰ درصد پروژه های نیمه‌تمام آموزشی در این سال تکمیل شد.

مدیرکل نوسازی مدارس همچنین با اشاره به سهم کمتر از ۲ درصدی کردستان از اعتبارات ملی و جمعیت دانش‌آموزی در حوزه مدرسه‌سازی کشور، سهم این استان از مدرسه‌سازی را بیش از ۳ درصد عنوان کرد و گفت: عملکرد استان در زمینه مدرسه‌سازی مطلوب بوده است.

ابراهیم مرادی افتتاح ۱۶ پروژه آموزشی در هفته دولت و همچنین بهره‌برداری از ۸۶ پروژه در ابتدایی سال تحصیلی را از دیگر اقدامات این اداره کل بیان کرد و اظهار داشت: در دهه مبارک فجر، ۴۶ مدرسه با زیربنای بالغ بر ۱۴ هزار مترمربع تحویل آموزش و پرورش شده است.

مرادی در خصوص افزایش سرانه دانش‌آموزی، با اشاره به افزایش بالغ بر ۶ هزار نفری دانش آموزان استان در سال گذشته، گفت: سرانه دانش‌آموزی ۲ سانتی‌متر مربع ارتقاء یافته است.

وی کمک خیرین به حوزه مدرسه‌سازی در سال گذشته را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خیرین در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال به مدرسه سازی در کردستان کمک کرده‌اند.

مرادی افرود: این میزان، ۱۵ درصد اعتبارات مدرسه‌سازی در کردستان را شامل می‌شود.

ابراهیم مرادی، تحویل ۳۵ میلیارد تومانی تجهیزات هنرستانی در سال گذشته را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد با تخصیص‌های صورت گرفته این میزان در سال جاری به ۷۰ میلیارد تومان برسد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان در بخش دیگر سخنان خود، هزینه ۱۷ میلیاردتومانی طرح شهید عجمیان، تجهیز گرمایشی ۴۱۷ کلاس درس، ایجاد ۳۶۰ چشمه سرویس بهداشتی، آسفالت ۵۰ هزار مترمربع و عایق ۴۰ هزار مترمربعی فضاهای آموزشی و ساماندهی ۵۰ درصد از مدارس سنگی را از دیگر اقدامات این اداره عنوان کرد.

ابراهیم مرادی در پایان سخنان خود ضمن تحلیل وضعیت‌ شهرستان‌ها و مناطق از حیث سرانه آموزشی و اشاره به کمبود جدی فضای آموزشی در برخی از شهرستان‌ها و‌ مناطق از جمله مریوان، از استاندار و رئیس سازمان برنامه‌ریزی درخواست کرد از محل اعتبارات استانی و همچنین موارد مربوط به کمیته‌های برنامه‌ریزی در شهرستان‌ها و مناطق کمک‌های بیشتری صورت گیرد.

در ادامه این نشست، منوچهر مخدومی دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان به ارائه گزارشی در خصوص فرایند شناسایی معلمان نمونه در این استان و همچنین برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم در کردستان پرداخت.

مخدومی در ابتدای سخنان خود، آموزش و پرورش را از حیث نیروی انسانی، سرمایه بزرگ کشور دانست و با بیان اینکه هیچ ثروتی نمی‌تواند جایگزین نیروی انسانی شود، گفت: هفته معلم فرصت ارزشمندی برای ارج‌نهادن به سرمایه انسانی و توجه به ارزش واقعی معلمان است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آغاز فرایند انتخاب معلمان نمونه در آموزش و پرورش، فعالیت استان کردستان در این زمینه را بر اساس دو‌ روش سامانه ای و بررسی مستندات به صورت فیزیکی عنوان کرد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع استان تصریح کرد: معلمان از طریق روش سامانه‌ای، و مدیران و عوامل کیفیت‌بخشی به صورت فیزیکی مستندات خود را در اختیار ستاد و کمیته‌های مرتبط با شناسایی معلمان نمونه قرار دادند.

منوچهر مخدومی سیاست و تلاش استان را بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر رویکرد اعتلای فرهنگ عمومی و تکریم مقام الگوسازی معلمان عنوان کرد و هدف کلی را شناسایی در سه سطح منطقه‌ای، استانی و کشوری دانست.

مخدومی کلیه معلمان شاغل در واحد‌های آموزشی و پرورشی دولتی و غیردولتی در دوره‌های مختلف تحصیلی را مشمول این برنامه عنوان کرد و با اشاره به دیگر شرایط شرکت در این فرایند، گفت: پیش از عید نوروز ابلاغ اعضای ستاد استانی و شهرستان‌ها و مناطق صادر و جلسات آن به صورت مستمر برگزار شد.

وی نقش دانش آموزان و معلمان دیگر برای شناسایی‌ معلمان نمونه را یکی از تغییرات مثبت در این زمینه عنوان کرد و اظهار داشت: در استان کردستان مشارکت مطلوبی از سوی مخاطبان صورت گرفت.

دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سهمیه مناطق، استان‌ها و دوره‌های مختلف تحصیلی برای معرفی معلمان نمونه؛ از معرفی ۵ نفر از معلمان استان کردستان به مرحله نهایی خبر داد و گفت: در اوایل اردیبهشت‌ماه فرایند نهایی ارزیابی معلمان در سطح کشور انجام شده و معلمان نمونه کشوری معرفی خواهند شد.

منوچهر مخدومی در ارائه آمار دیگری از معرفی معلمان نمونه استان گفت: ۱۹ نفر از دوره ابتدایی، ۱۶ نفر از متوسطه اول، ۱۶ نفر از متوسطه دوم، ۵ نفر از عوامل کیفیت‌بخشی و ۱ نفر به عنوان مدیریار در سطح استانی برگزیده شده‌اند.

وی افزود: پس از مشخص شدن معلمان نمونه کشوری، معلمان نمونه استانی نیز معرفی خواهند شد.

مخدومی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با همراهی تمامی ارکان آموزش و پرورش و همچنین حمایت‌ها و‌ مساعدت‌های استاندار و دیگر دستگاه‌های اجرایی، برنامه‌های متنوع هفته معلم به نحو مطلوب و با رویکرد متفاوت در کردستان برگزار شود.

در بخش پایانی این نشست همچنین افشین خوشگوار معاون تربیت‌بدنی و سلامت استان در ارائه دستورکاری در خصوص احیاء و بهسازی زمین چمن اردوگاه شهید سلیمان‌خاطر سنندج، به برنامه آموزش و پرورش استان در این زمینه پرداخت.

خوشگوار در ابتدای سخنان خود اردوگاه شهید سلیمان خاطر را از نظر موقعیت فیزیکی در سطح غرب کشور بی‌نظیر و در سطح کشور کم‌نظیر عنوان کرد و در خصوص امکانات آن اظهار داشت: مساحت بالغ بر ۶ هکتاری، استخر شنای استاندارد، سالن های آمفی‌تئاتر و جلسات، خوابگاه، سلف سرویس ۲۰۰ نفری و پارکینگ مناسب باعث ایجاد ظرفیت مطلوب برای این اردوگاه شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به زمین چمن این اردوگاه به عنوان یک ظرفیت بزرگ برای ورزش دانش آموزی و حتی استفاده خصوصی از آن، تلاش‌های جدید برای احیاء این زمین را یادآور شد و در عین حال از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها در دهه ۹۰ خبر داد.

افشین خوشگوار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احیای این زمین را از جنبه محدودیت‌های موجود در آموزش و پرورش غیرقابل دسترس دانست و گفت: با ورود جدی مدیرکل آموزش و پرورش به احیای این زمین و پیگیر‌ی معاونت‌های پرورشی و فرهنگی، و تربیت‌بدنی و سلامت این اداره کل؛ موافقت‌های اولیه با بهسازی این زمین در قالب طرح شهید سلیمانی کسب شده است.

خوشگوار با اشاره به ماهیت این طرح، تخصیص بخشی از اعتبار بهسازی توسط وزارت آموزش و پرورش را منوط به اختصاص استانی و تأمین منابع محلی بخش دیگر اعتبار عنوان کرد و گفت: در ماه‌های گذشته با شرکت‌های مختلف عمرانی در خصوص زیرسازی، بهسازی، تعبیه چمن، تعمیر سکوها و ... وارد مذاکره شدیم.

وی انجام فاز اول احیاء این زمین را مستلزم تخصیص اعتبار بالغ بر ۵ میلیارد تومان بیان کرد و با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان برای تأمین یک سوم این اعتبار از طریق استفاده از منابع و ماشین آلات، از استاندار درخواست کرد با حمایت‌های همیشگی زمینه کمک دستگاه‌های دیگر به آموزش و پرورش فراهم گردد.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش کردستان در پایان سخنان خود، ابراز امیدواری کرد احیای این زمین علاوه بر آثار تربیتی و زیستی مطلوب، زمینه‌ ایجاد یک زمین استاندارد ورزشی برای دانش آموزان و بخش‌های دیگر خصوصی را فراهم آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار