میدان پویا، پنج مسیر تا پویایی
فارسان (پانا) - با هدف تقویت نشاط، تحرک و تعامل در میان دانشآموزان، خانوادهها و جامعه، طرح «میدان پویا» با محورهای پنجگانهی خانه پویا، خانواده پویا، دانشآموز پویا، رویداد پویا و شهر پویا، به همت معاونت تربیتبدنی و سلامت ادارهکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری آغاز به اجرا شد.

طرح فراگیر «میدان پویا» با رویکردی خلاقانه و تربیتی، با ابتکار ادارهکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری و به همت معاونت تربیتبدنی و سلامت این اداره آغاز به اجرا شده است و با بهرهگیری از ظرفیتهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، به دنبال پرورش نسلی پویاتر، شادابتر و همدلتر در بستر خانه، مدرسه و جامعه است.
این طرح در قالب پنج محور اصلی خانه پویا، خانواده پویا، دانشآموز پویا، رویداد پویا و شهر پویا طراحی شده و بهگونهای هدفگذاری شده است که تمامی ارکان تربیتی کودک و نوجوان، از خانواده تا محیط آموزشی و فضای شهری، به شکلی هماهنگ و همافزا در مسیر رشد متوازن جسمی، روانی و اجتماعی آنان نقشآفرینی کنند.
در بخش خانه پویا، تمرکز بر خلق لحظاتی شاد و سازنده در فضای خانه است؛ جایی که اعضای خانواده، با استفاده از سرگرمیهای هدفمند، بازیهای جمعی خانگی، گفتگو و مشارکت، پیوندهای عاطفی خود را تقویت میکنند. این بخش از طرح، با نگاهی نو به اوقات فراغت در محیط خانه، سعی دارد خانه را از سکون به تحرک، از انزوا به تعامل و از تکرار به تجربههای تازه سوق دهد.
خانواده پویا به دنبال فعالسازی خانواده در فرآیند تربیتی فرزندان است؛ در این محور، والدین نهتنها ناظر و همراه بلکه شریک تربیتی مدرسهاند. کارگاههای آموزشی، فعالیتهای مشارکتی، و تجربههای گروهی، بستری برای همافزایی خانوادهها در تربیت نسلی متعادل فراهم میآورد.
در محور دانشآموز پویا، مدرسه به عرصهای برای بروز خلاقیتها، نشاط، تحرک و مهارتآموزی تبدیل میشود. فعالیتهای گروهی، بازیهای ورزشی، مهارتهای زندگی و تمرین مشارکت اجتماعی در مدرسه، دانشآموز را به موجودی مسئول، توانمند و پویا بدل میسازد.
رویداد پویا شامل برنامههایی متنوع و خلاقانه نظیر جشنوارهها، مسابقات، نمایشگاهها و گردهماییهای فرهنگی، هنری و ورزشی است که با مشارکت فعال دانشآموزان، معلمان و خانوادهها، زمینهساز تعامل اجتماعی، پرورش روحیه کار گروهی و ارتقای حس تعلق به مدرسه و محله میشود.
در نهایت، بخش شهر پویا بر ارتباط مدرسه با محیط پیرامونی تمرکز دارد؛ جایی که دانشآموزان با حضور در فضاهای عمومی شهر، همچون پارکها، میادین و گذرگاهها، در فعالیتهایی مانند پیادهروی خانوادگی، بازیهای بومیمحلی و برنامههای محیطزیستی شرکت میکنند و شهر را به عنوان بستری برای تربیت، تجربه و یادگیری زندگی اجتماعی درمییابند.
طرح «میدان پویا» تلاشی است برای بازآفرینی زیست تربیتی کودکان و نوجوانان در همه ابعاد، و گامی در جهت همافزایی سه رکن مهم تربیت: خانه، مدرسه و جامعه. این طرح با استقبال گسترده در سطح استان در حال اجراست و میتواند الگویی الهامبخش برای سایر استانها نیز به شمار آید.
ارسال دیدگاه