جام تندیس جاودانه پهلوانی و مردانگی در تاریخ ورزش کشور دور از خانه؛

جوادی: جام تختی برگزار نشود بهتر است

تهران (پانا) - دارنده مدال برنز المپیک مونیخ 1972 گفت اگر می‌خواهیم این دوره هم مثل ادوار گذشته جام تختی را برگزار کنیم، برگزار نشود بهتر است. با برگزاری این‌چنینی جام تختی فقط بدن آقا تختی را در قبر می‌لرزانیم.

کد مطلب: ۱۴۷۵۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد
جوادی: جام تختی برگزار نشود بهتر است

زنجان در روز‌های ۳ و ۴ خرداد همزمان با ایام آزادسازی خرمشهر میزبان رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان غلامرضا تختی است.

جهان پهلوان تختی در سال ۱۳۲۹ به سبب علاقه به کشتی و ورزش باستانی به باشگاه پولاد رفت. به دلیل علاقه و استعداد وافری که نسبت به کشتی نشان داد مورد توجه مرحوم "حسین رضی زاده" مدیر آن باشگاه قرار گرفت. غلامرضا، ورزش را از نوجوانی آغاز کرد. آقا تختی حتی در دوران سربازی دایره طلایی کشتی را ترک نکرد و با حمایت دبیر وقت فدراسیون کشتی که در دژبان ارتش فعالیت داشت، کشتی را ادامه داد.

شانه‌های غلامرضا تختی این تندیس جاودانه پهلوانی و مردانگی در تاریخ ورزش کشور، سال1328 در مسابقات کاپ فرانسه به تشک کشتی ساییده شد و با درک حقیقت مبارزه، ضربه فنی رقبا را به یک فصل از تاریخ درخشان حضور آقا تختی در ورزش کشور و جهان تبدیل کرد. سال 1330 در وزن ششم(79 کیلوگرم) به عضویت تیم ملی درآمد. نایب قهرمانی را در در نخستین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانان جهان( هلسینکی، 1951) در 21 سالگی تجربه کرد.

جهان پهلوان تختی در المپیک 1952 صاحب مدال نقره شد. آقا تختی اولین نشان طلای المپیک را در المپیک 1956 ملبورن بر سینه چسباند و سناریویی از حذف رقبا را با شکست کشتی گیران شوروی، آمریکا، ژاپن آفریقای جنوبی، کانادا و استرالیا در این پیکارها رقم زد. صاحب چند دوره بازوی پهلوانی کشور، منش پهلوانی را در عمل نشان داد.آقا تختی المپیک1960 با قبول شکست در برابر "عصمت آتلی" از ترکیه به گردن آویز نقره دست یافت. ویترینی از افتخارات جهانی و آسیایی در کارنامه کشتی پهلوان اول تاریخ ورزش ایران دیده می‌شود.

1616940_917

سالن هفتم تیر، یادآور عملکرد بی نظیر جهان پهلوان تختی در صحنه کشتی بوده است.هر ساله مسابقات جام جهان پهلوان تختی در تقویم فدراسیون کشتی برگزار می‌شود، امسال زنجان در روز‌های ۳ و ۴ خرداد همزمان با ایام آزادسازی خرمشهر میزبان رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان غلامرضا تختی  است.

به این بهانه با ابراهیم جوادی دارنده مدال برنز المپیک مونیخ 1972 به گفت‌وگو نشستیم. پیشکسوت کشتی کشورمان در این رابطه، اظهار کرد: «هر سال شاهد برگزاری رقابت‌های جام تختی، با میزبانی چرخشی استان‌ها هستیم که این اتفاق می‌تواند باعث رونق روزافزون کشتی در کشور شود.»

جوادی تأکید کرد: «ولی در سال‌های اخیر، نحوه برگزاری جام جهان پهلوان تختی معایب زیادی داشته است و باید این نقاط ضعف ساختاری در برگزاری این مسابقات برطرف شود.»

دارنده چهار نشان طلای ادوار مسابقات جهانی با اشاره به اینکه جام تختی در سال‌های اخیر از سطح بسیار پایینی برخوردار بوده است، تصریح کرد: «تیم‌های ضعیف کشتی دنیا را به این رقابت‌ها دعوت کردیم و خبری از نام‌های آشنای کشتی جهان در این رقابت‌ها نبوده است.»

جوادی با بیان اینکه مدل برگزاری جام تختی در شأن جهان پهلوان غلامرضا تختی نیست، اضافه کرد: «اگر می‌خواهیم این دوره هم مثل ادوار گذشته این مسابقات را برگزار کنیم، جام تختی برگزار نشود بهتر است. با  برگزاری این چنینی جام تختی تنها بدن آقا تختی را در قبر می‌لرزانیم.»

صاحب دو گردن آویز طلای ادوار بازی‌های آسیایی با تأکید بر اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر تیم‌های دست و پا بسته در جام تختی حضور داشتند، گفت: «تیم ملی ما هم همواره بر سکوی نخست این پیکارها ایستاده است، جای چهره‌های شاخص کشتی جهان در این رقابت‌ها تاکنون خالی بوده است.»

جوادی اظهار کرد: «جام تختی در دوره ریاست رسول خادم در فدراسیون کشتی، از سطح کیفی بالاتری برخوردار بود، ولی در مجموع این موضوع ضعف مهم در ساختار کیفی جام تختی است.»

638022148148826210Javadi

وی تأکید کرد: «باید بندهای تشویقی مانند افزایش جایزه دلاری این رقابت‌ها را برای حضور تیم‌های مطرح کشتی جهان، با نفرات اصلی خود در جام تختی اعمال کنیم.»

دارنده چهار نشان طلای ادوار مسابقات جهانی با اشاره به اینکه برگزاری جام تختی به این شکل اصلاً درست نیست، تصریح کرد: «اگر قرار بر این است که کشتی گیران داخلی در این مسابقات محک زده شوند، بهتر است به جای اینکه شأن جام تختی را پایین بیاوریم، مسابقات انتخابی برگزار کنیم.»

جوادی با بیان اینکه باز هم می‌گویم اگر جام تختی به این منوال برگزار شود بهتر است این اتفاق نیفتد، اضافه کرد: «باید شأن و جایگاه جهان پهلوان تختی این مرد بزرگ ورزش ایران حفظ شود.»

صاحب دو گردن آویز طلای ادوار بازی‌های آسیایی با تأکید بر اینکه این ماجرا همینجا ختم نمی‌شود در نحوه برگزاری جام عبدالله موحد هم شاهد این خلاء هستیم، گفت: «باید یک نگرش کلی در این راستا اتفاق بیفتد، تا شاهد هر چه با شکوه برگزاری این رقابت‌ها باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار