محرومیت ۴ و ۸ ساله برای ۲ جودوکار کم‌بینای ایرانی

تهران (پانا) - دو جودکار نابینای ایران به دلیل تکرار تخلف دوپینگ به مدت چهار و هشت سال از فعالیت در تمامی حوزه‌های ورزش محروم شدند.

کد مطلب: ۱۴۷۳۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
محرومیت ۴ و ۸ ساله برای ۲ جودوکار کم‌بینای ایرانی

وحید جدی چهار سال و سیدامید جعفری به دلیل تکرار تخلف دوپینگ به مدت هشت سال از فعالیت در تمامی حوزه‌های ورزش محروم شدند. بنابراین گزارش تیم کنترل دوپینگ ایران نادو، پیش از بازی‌های پاراآسیایی هانگژو در تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۲ و در خلال اردو‌های آمادگی جودوی کم‌بینایان از وحید جدی نمونه‌گیری کردند، که پس از ارسال نمونه به آزمایشگاه مورد تأیید وادا، وجود ماده ممنوعه «اکساندرولون» از گروه S۱ (استیروئید‌های آنابولیک) لیست مواد و روش‌های ممنوعه در نمونه ادرار ورزشکار، تأیید شد.

پس از آن، ابلاغیه تخلف از طریق ایمیل به ورزشکار، فدراسیون جهانی IBSA، وادا و فدراسیون ملی ورزش‌های کم‌بینایان اطلاع‌رسانی شد. اعضای شورای صدور رأی ایران نادو پس از بررسی پرونده با در نظر گرفتن ادله، اسناد و شواهد ارائه شده با در نظر داشتن اصل مسئولیت مطلق ورزشکار، ضمن محرز دانستن اصل تخلف، دفاعیات ارائه شده توسط ورزشکار را برای کاهش مدت محرومیت، کافی ندانستند. از این رو به استناد ماده ۱-۲-۱۰ از قوانین ملی مبارزه با دوپینگ، دوره محرومیت چهار ساله از تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۳ لغایت ۱۴۰۶/۰۸/۲۲ برای ورزشکار صادر شد. گفتنی است به درخواست ورزشکار پرونده تخلف به شورای استیناف ارجاع شده و مورد بررسی مجدد قرار گرفت که اعضای شورای استیناف رأی صادرشده اولیه را تأیید کردند.

اما درباره سیدامید جعفری افسران کنترل دوپینگ ایران نادو، در تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۲ در حالی که وی در اردوی تیم ملی جودوی کم‌بینایان برای بازی‌های پاراآسیایی هانگژو حاضر بود، از این ورزشکار نمونه دوپینگ گرفتند که با اعلام رسمی آزمایشگاه مورد تأیید وادا نمونه ورزشکار مثبت اعلام شد.

با عنایت به اطلاعات دریافت شده از واحد مدیریت نتایج وادا، نمونه قبلی داخل مسابقه این ورزشکار به شماره ۱۰۰۶۰۴۸ در مسابقات نورسلطان قزاقستان به تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ به دلیل وجود ماده بولدنون از گروه S۱ استروئید‌های آنابولیک مثبت بوده و در حالی که فرایند صدور رأی آن در حال تکمیل شدن بوده است، سیدامید جعفری دومین تخلف دوپینگی خود را در تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۲ انجام می‌دهد.

در ایمیلی، فدراسیون جهانی IBSA اعلام می‌دارد تست داخل مسابقات قزاقستان تخلف اول محسوب شده و با توجه به عدم احترام به تعلیق اجباری و عدم پذیرش تخلف و عواقب آن طبق بند ۱۰.۲.۱، مدت محرومیت چهار سال برای تخلف اول قابل اجراست. از طرفی در نمونه مثبت دوم ورزشکار که توسط ایران نادو در خارج از مسابقه و در اردوی آمادگی گرفته شد وجود ماده غیر خاص به نام «لیگاندرول» توسط آزمایشگاه مورد تأیید وادا، تأیید می‌شود.

با توجه به درخواست وادا مبنی بر اصلاح حکم محرومیت چهار ساله اولیه در شورای صدور رأی ایران نادو، پرونده به شورای استیناف نادوی ایران ارجاع شد، این شورا پس از بررسی‌های لازم ضمن محرز دانستن اصل تخلف و نبود دلایل کافی برای بخشودگی یا کاهش دوره محرومیت به استناد بند ۱۰.۹.۱.۱ از قوانین ملی مبارزه با دوپینگ و دو تخلف محرز شده (هر تخلف چهار سال محرومیت)، سیدامید جعفری را به مدت هشت سال از تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۹ لغایت ۱۴۱۰/۰۷/۲۸ از تمامی فعالیت‌های ورزشی ملی و بین‌المللی محروم کرد.

بر اساس بند ۱۴.۳ از مقررات ملی، لیست نفرات محروم روی وب سایت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران منتشر شده، قابل دسترسی است و از طریق مطبوعات نیز علنی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار