مدیر مدرسه شهید باهنر رویدر:

یکی از حساسیت‌های هدایت تحصیلی، علایق دانش‌آموز است

هرمزگان (پانا) - مدیر مدرسه شهید باهنر شهر رویدر، هدایت تحصیلی را از چندین جهت حساس دانست که یکی از این حساسیت‌ها علایق خود دانش‌آموز است.

کد مطلب: ۱۴۷۰۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
یکی از حساسیت‌های هدایت تحصیلی، علایق دانش‌آموز است

مسعود دربه در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «هدایت تحصیلی از این جهت مهم است که یک دانش‌آموز برای آینده شغلی و حرفه‌ای و برای زندگی خود تصمیم می‌گیرد.»

دربه اظهار کرد: «وقتی دانش‌آموزان وارد سن 15 سالگی می‌شوند به تشخیص روانشناسان در این سن، دانش‌آموز کم‌کم باید از مسیر آموزش‌های عمومی خارج شده و وارد آموزش‌های حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر شود و از الان با یک سری مباحث حرفه‌ای و آموزش‌های ابتدایی می‌توانیم آن‌ها را برای بازار کار و دانشگاه آماده کنیم و اینجاست که بحث هدایت تحصیلی پیش می‌آید.»

وی افزود: «بحث هدایت تحصیلی به این راحتی نیست و ارزشمند است. زیرا با در نظر گرفتن تمام جوانب برای دانش‌آموز، یک تصمیم بسیار مهم است.»

مدیر مدرسه شهید باهنر بیان کرد: «محدودیتی که در یکی - دو سال اخیر در سیستم آموزشی به وجود آمده باعث شده بحث هدایت تحصیلی مهم‌تر شود و حال باید در هدایت تحصیلی، تصمیمی گرفته شود که با در نظر گرفتن تمام جوانب، دانش‌آموز را به این یقین برسانیم که این مسیر را تا آخر خواهد رفت در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شود و این اولین حساسیت هدایت تحصیلی است.»

دربه با بیان اینکه دومین حساسیت، بحث علایق دانش‌آموز است، گفت: «سوال اینجاست که آیا ما اصلا علاقه دانش‌آموز را می‌شناسیم یا نه؟ علاقه واقعی به علاقه‌ای می‌گوییم که همراه با استعداد و دانش در آن زمینه است. آیا هوش C دانش‌آموز یا IQ دانش‌آموز در این زمینه فعال هست که به این مسیر هدایت کنیم؟»

وی اظهار کرد: «سومین حساسیت ما این است که اگر دانش‌آموز را در این مسیر قرار دادیم، آیا برای بازار کار آینده‌اش هم فکری کرده‌ایم؟»

دربه، حساسیت چهارم را بحث کنکور دانست و گفت: «اگر امروز دانش‌آموزان را به سمت هدایت تحصیلی سوق دهیم، داشته‌های ما از دانش‌آموزان نسبت به تلاش و توانشان را هم باید در نظر گرفت.»

وی حساسیت پنجم را اینطور بیان کرد: «وظیفه منِ مسئول و مشاور هدایت تحصیلی است که نیروی آینده شهرم را تامین کنم. باید کمبودهای شهرم را بدانم و نیازها را تشخیص بدهم و بر‌ اساس آن همین دانش‌آموزانی که امروز دانش‌آموزان من هستند 10 سال بعد، متصدیان همین امور باشند. پس اینجا نیاز می‌بینم که خیلی از دانش‌آموزانم را به این سمت سوق دهم که در آینده، یک تناسب و بالانس مناسب از تامین نیروهای بومی در جامعه خود هم پیش بیاید.»

مدیر مدرسه شهید باهنر رویدر گفت: «همه این 5 حساسیت برای من مسئول که می‌خواهم در مدرسه بحث هدایت تحصیلی را پیش ببرم را موظف می‌کند که باید حرفه‌ای و تخصصی با دانش‌آموز کار کنم و با این کار  حساسیت مساله را در اینجا برای خودمان نشان می‌دهد.»

دانش‌آموزخبرنگار: کسری هاشم‌زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار