سیاوش پزشپور، دارنده مدال طلای المپیاد جهانی زیستشناسی در گفتوگو با پانا:
آزمونهای انتخاب نهایی المپیادیها باید منطبق با استاندارد جهانی باشد/ ضرورت تداوم حمایتها برای افتخارآفرینی بیشتر دانشآموزان
تهران (پانا) - دارنده مدال طلای المپیاد جهانی زیستشناسی ۲۰۲۵ از تهران نقش ویژه مدرسه و باشگاه دانشپژوهان جوان را در موفقیت تیم ایران برجسته دانست و تاکید کرد علیرغم شرایط خاص کشور در زمان اعزام، با تلاش جمعی و حمایت مداوم مسئولان، تیم ایران توانست با روحیهای قوی در مسابقات حاضر شود و جایگاه بسیار خوبی کسب کند.

سیاوش پزشپور در گفتوگو با خبرنگار پانا گفت: «روند علاقهمندی من به رشته زیستشناسی از سالهای میانی دوره متوسطه آغاز شد. ابتدا بین موضوعات مختلف، مانند ریاضی و فیزیک، مردد بودم اما پس از آشنایی بیشتر با زیستشناسی و نیز تحقیقاتم درباره مسیرهای موفقیت، تصمیم گرفتم به سمت المپیاد بروم. دلیل اصلی انتخاب مدرسه علامه حلی برای ادامه تحصیل نیز به نتایج و عملکرد بسیار خوب این مدرسه در حوزه المپیاد زیستشناسی بازمیگردد.»
وی ادامه داد: «در مدرسه علامه حلی سیستم به گونهای طراحی شده است که از ابتدای ورود در پایه دهم، دانشآموزان مستعد وارد مسیرهای تخصصی المپیاد میشوند. آموزشهای مدرسه بهصورت بسیار فشرده و تخصصی در کنار کلاسهای مشترک برگزار میشود و علاوه بر آن، هر هفته چندین روز کلاسهای اختصاصی المپیاد زیستشناسی داریم که تا زمان برگزاری آزمونهای رسمی ادامه پیدا میکند.»
پزشپور با اشاره به نقش مشوقان و معلمان خود گفت: «شخصیتهای متعددی در این مسیر من را راهنمایی و تشویق کردند اما اگر بخواهم از فردی بهعنوان نقطه عطف و مشوق اصلی نام ببرم، باید به آقای کامیار شکری اشاره کنم که تاثیر قابل توجهی بر موفقیت المپیاد زیست مدرسه علامه حلی داشتند. همچنین مشاورانی مثل آرین حسنی، دارنده مدال نقره جهانی المپیاد زیست ۲۰۲۰ و امیرمحمد قربانی و عبدالرضا راهی و بسیاری از دانشآموختگان موفق سالهای قبل همواره همراه و پشتیبان تیم بودند.»
وی درباره شرایط اعزام تیم ملی به المپیاد جهانی در زمان بحران جنگ نیز گفت: «در آن مقطع کشور ما وضعیت خاصی را تجربه میکرد و نگرانی زیادی برای اعزام وجود داشت اما رئیس کمیته ملی المپیاد زیستشناسی اطمینان خاطر دادند و تمام اقدامات لازم برای اعزام ما از جمله دریافت ویزا و تهیه بلیت را با پیگیری جدی انجام دادند. خوشبختانه پس از پایان بحران، دورههای آمادگی فشرده برگزار شد و حمایت مدارس و باشگاه دانشپژوهان جوان نقش بهسزایی در ایجاد آرامش و تمرکز تیم داشت.»
پزشپور افزود: «در فضای المپیاد جهانی خوشبختانه هیچ نوع برچسب، مرزبندی سیاسی یا رفتاری بین شرکتکنندگان وجود نداشت و همه کشورهای حاضر با هم تعامل خوبی داشتند. ارتباطات دوستانه میان شرکتکنندگان فرصت ارزشمندی برای تبادل تجربه و فرهنگها ایجاد کرد و برخلاف تصورات منفی، نسبت به منشأ کشورها نیز ذهنیت خاصی وجود نداشت.»
وی درباره فرآیند انتخاب تیم ملی المپیاد و پیشنهادات خود برای بهبود این روند گفت: «پس از پایان دوره طلایی، دو ماه دوره ویژه آمادهسازی برای تیم منتخب برگزار شد. به نظر من، اگر آزمونهای انتخاب نهایی بیشتر منطبق با رویکرد و سطح جهانی طراحی باشند، دانشآموزان میتوانند شانس بیشتری برای آمادهسازی تخصصی و ارتقای سطح خود پیدا کنند و بهره بیشتری از این فرصت ببرند.»
پزشپور درباره حمایتهای مدرسه و باشگاه دانشپژوهان جوان افزود: «در مدرسه علامه حلی و باشگاه جوان، همواره حمایت، همدلی و درک متقابل نسبت به شرایط ویژه دانشآموزان المپیادی دیده میشد. هرگاه نیاز بود از برخی کلاسها غیبت کنیم یا به برنامههای مخصوص المپیاد بپیوندیم، همکاران و مسئولان مدرسه به ما کمک میکردند. دورههای آموزشی و ورزشی باشگاه دانشپژوهان جوان نیز بسیار مفید و هدفمند بود.»
این مدالآور المپیاد جهانی زیستشناسی درباره آینده تحصیلی خود گفت: «هنوز به طور قطعی درباره انتخاب مقصد تحصیلی تصمیم نگرفتهام و پارامترهای زیادی را در حال بررسی دارم، اما احتمالا با توجه به علاقهام در رشته پزشکی و فضای آموزشی کشورم، دانشگاه تهران را انتخاب خواهم کرد. در مجموع، امیدوارم شرایط و حمایت مسئولان از دانشآموزان المپیادی تداوم یابد تا شاهد رشد و افتخارآفرینیهای بیشتری برای ایران عزیز باشیم.»
تیم ملی المپیاد زیستشناسی جمهوری اسلامی ایران تابستان امسال موفق شد در رقابتهای جهانی زیستشناسی (IBO ۲۰۲۵) که تابستان ۱۴۰۴ به میزبانی کشور فیلیپین برگزار شد، با کسب سه مدال طلا و یک نقره، افتخاری بزرگ برای کشور رقم بزند.
نتایج اعضای تیم ملی ایران در المپیاد جهانی زیستشناسی ۲۰۲۵ به شرح زیر است:
علی سلیمانزاده کلهرودی – تهران | مدال طلا
رادین بیابانی – تهران | مدال نقره
ارسال دیدگاه