تراکم بالای دانش‌آموزی مدارس قم بیشتر مربوط به اتباع است

قم (پانا) - سرپرست آموزش‌وپرورش استان قم تراکم بالای دانش‌آموزی در مدارس را تا حدی ناشی از حضور گسترده دانش‌آموزان اتباع دانست.

کد مطلب: ۱۵۸۵۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
تراکم بالای دانش‌آموزی مدارس قم بیشتر مربوط به اتباع است

 سید مصطفی حسینی فاضل امروز در نشست هیئت‌مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قم اظهار کرد: قریب به ۸۰ درصد مراجعات روزانه اداره کل آموزش‌وپرورش استان، مربوط به موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان است.

وی افزود: فرآیند ثبت‌نام رسمی در مدارس تنها شامل پایه‌های ورودی یعنی اول، هفتم و دهم می‌شود و سایر پایه‌ها، به عنوان ارتقای میان‌پایه، نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش قم با اشاره به اینکه عمده چالش‌های موجود در روند ثبت‌نام مربوط به درخواست‌های خارج از محدوده جغرافیایی و تقاضا برای حضور در مدارس خاص است، تصریح کرد: ثبت‌نام پایه دهم نیز به دلیل عدم تکمیل فرآیند هدایت تحصیلی، هنوز آغاز نشده است.

حسینی فاضل در ادامه به تغییرات ساختاری در هنرستان‌ها اشاره کرد و گفت: ادغام مراکز کاردانش در مجموعه فنی‌وحرفه‌ای و تبدیل آن‌ها به واحد واحد هنرستان، منجر به افزایش ساعات آموزشی و در نتیجه، بروز مشکلات جدیدی در حوزه برنامه‌ریزی و فضا شده است.

وی تأکید کرد: مطابق ابلاغ‌های دریافتی، ملزم به افزایش سهم هنرآموزان در هنرستان‌ها در سال تحصیلی جاری هستیم که این موضوع نیز بر فشار موجود افزوده است.

سرپرست آموزش‌وپرورش استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به یکی از چالش‌های اصلی نظام آموزشی استان، یعنی تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌ها، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تدابیر در این زمینه، شناسایی ظرفیت‌های استفاده‌نشده در مدارس از طریق بازتخصیص و بازتوزیع فضاهای آموزشی است.

وی افزود: در همین راستا، ۱۵ نفر از کارشناسان و مدیران باسابقه در نواحی مختلف آموزش‌وپرورش مأمور شده‌اند تا از مدارس بازدید کرده و کلاس‌هایی را که به دلایلی همچون تغییر کاربری مورد استفاده آموزشی نیستند، احصا کنند تا در صورت امکان، مجدداً به کارکرد آموزشی بازگردند.

حسینی فاضل، تراکم بالای دانش‌آموزی در مدارس استان را تا حدی ناشی از حضور گسترده دانش‌آموزان اتباع دانست و افزود: البته گزارش‌هایی از آغاز روند خروج برخی اتباع از کشور به دست ما رسیده که در صورت تداوم، می‌تواند در بهبود وضعیت تراکم در مدارس تأثیرگذار باشد.

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به جایگاه بالای استان در آزمون نهایی استخدامی معلمان، تصریح کرد: خوشبختانه قم موفق شد رتبه چهارم کشوری را در زمینه معدل نهایی پذیرفته‌شدگان این آزمون کسب کند که این موضوع نشان‌دهنده کیفیت مطلوب نیروی انسانی ورودی است.

وی همچنین خبر داد: تمامی معلمان دوره ابتدایی استان در قالب گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره با عنوان «اجتماعات ارتقای معلمان»، به دوره‌های آموزشی در مشهد مقدس اعزام خواهند شد که بی‌تردید تأثیر مثبتی بر ارتقای کیفیت آموزشی مدارس خواهد گذاشت.

حسینی فاضل با تقدیر از تلاش‌های مستمر مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان و اداره کل نوسازی مدارس، یادآور شد: بررسی میدانی از پروژه‌های آموزشی در دست اجرا در نقاط مختلف استان حاکی از آن است که روند توسعه زیرساخت‌های آموزشی در بسیاری از مناطق در حال ساخت، از پیشرفت پروژه‌های مسکن جلوتر است و این موضوع جای امیدواری فراوان دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار