خانه تاریخی یزدان پناه قم؛ هم فال و هم تماشا

قم(پانا)- خانه تاریخی یزدان پناه یکی از جاذبه های دیدنی در قم از دوره قاجار و پهلوی است که در مجاورت بازار کهنه قم قرار دارد.

کد مطلب: ۱۴۶۶۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد
خانه تاریخی یزدان پناه قم؛ هم فال و هم تماشا

خانه‌ تاریخی یزدان پناه یکی از جاذبه‌های زیبای شهر قم است و گنجینه‌ها و یادگاری‌های بی‌نظیر معماری ایرانی 120 سال قبل از دوره قاجار و پهلوی را در خود جای داده و در محله‌ باغ پنبه در مجاورت بازار کهنه قم قرار دارد.

 در خانه‌ تاریخی یزدان پناه قم تمام اصول معماری دوران قاجار به صورت تمام وکمال رعایت شده است طوری که معماری این خانه سر به تو دارد یا به عبارتی درونگراست و نمای بیرونی خانه کاهگلی یزدان پناه از تاثیرات اقلیمی و باورهای مردمی بی‌بهره نیست.

 قسمت‌های اندرونی و بیرونی، اتاق‌های زمستانه و تابستانه، ایوان‌ها، دالان‌ها، ارسی‌ها،  سردری‌ها، سه دری و پنج دری‌ها با زیبایی کامل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اتاق‌های زمستانه دارای ارسی‌های بزرگ و ارتفاع کمتری هستند تا هم آفتاب بیشتری به اتاق‌ها بتابد و هم هوای اتاق زودتر گرم شود. اتاق‌های تابستانه ارتفاع بیشتری دارند و در بالای اتاق‌ها پنجره‌ای برای تهویه‌ی اتاق‌ها تعبیهشده؛ هر چند که برای خنک شدن فضای خانه از بادگیر و آب انبارها استفاده می‌شد که تغذیه آب انبارها از طریق قنات‌هایی که به صورت مستقیم حفر شده بود انجام می‌گرفت.

 سردری‌های شمالی و جنوبی، ایوان‌ها و زیرزمین نیز از سایر بخش‌های عمارت هستند. امروزه خانه‌های تاریخی به رستوران‌های سنتی یا موزه صنایع دستی تغییرکاربری داده که خانه یزدان پناه نیز از این قائده مستثنی نبوده و اکنون آثار هنری و بومی استان قم نظیر سفال و سرامیک، قلم‌زنی روی مس، معرق چوب، نقاشی روی شیشه، تراش سنگ‌های قیمتی و غیرقیمتی، منبت چوب، کوزه‌های سفالین منقش به آیات و روایات و اسماء جلاله و همچنین لباس‌های سنتی استان در دو سالن به نمایش گذاشته شده است.

دسترسی به خانه تاریخی یزدان پناه از ابتدای کوچه 11 خیابان باجک (نزدیک حرم مطهر) میسر است. وجود رستورانی در این خانه تاریخی، این امکان را به بازدیدکنندگان می دهد که علاوه بر گشت و گذار، ساعتی را با خانواده در حیاط دل انگیز این فضای تاریخی بگذرانند.

دانش آموز خبرنگار: نرگس فارسی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار