در گفت و گو با پانا

ابهری، رفتارشناس: اغلب سریال های پلیسی آنقدر اغراق‌آمیز ساخته می‌شوند که قابل باور نیستند

تهران (پانا) - مجید ابهری، رفتارشناس اجتماعی با اشاره به سریال‌های پلیسی تلویزیون عقیده دارد اغلب سریال های پلیسی آنقدر اغراق‌آمیز ساخته می‌شوند که قابل باور نیستند؛ یا اینکه از موضوع اصلی که تلاش‌های تخصصی پلیس است، بسیار دور می‌شوند اما سریال «گشت پلیس» از این حیث پیشرفت داشته است. 

کد مطلب: ۸۸۷۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد
ابهری، رفتارشناس: اغلب سریال های پلیسی آنقدر اغراق‌آمیز ساخته می‌شوند که قابل باور نیستند

دکتر مجید ابهری، رفتارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار پانا درباره سریال تلویزیونی «گشت پلیس» که این شب‌ها از شبکه سه سیما روی آنتن رفته است، بیان داشت: پلیس یکی از نیروهای ایجادکننده و حافظ امنیت در جامعه است. حضور مقتدرانه پلیس علاوه بر ایجاد امنیت در اقشار مختلف اجتماع باعث تردید و ترس و عقب نشینی بزهکاران نیز می‌شود. بیان واقعیات درمورد تلاش‌های آشکار و نهان و‌گسترده پلیس برای اقشار جامعه، روشن کردن جان فشانی‌ها و ایثار این نیروی خدمت گذار است.


این استاد دانشگاه ادامه داد: به عنوان یک رفتارشناس و کسی که ۳۰سال شاهد جان فشانی‌های پلیس بوده‌ام، باید بگویم، متاسفانه سریال‌هایی که تا به حال در ارتباط با پلیس تهیه شده است یا آنقدر مطالب اغراق آمیز داشته که قابل باورنبوده یا از موضوع اصلی که تلاش‌های تخصصی پلیس بوده بسیار دور شده و به آن اشاره‌ای نکرده‌اند. «گشت پلیس» از این حیث پیشرفت داشته است.

اعضای پلیس در این سریال از نظر فیزیکی به پلیس‌های ورزیده و عملیات ویژه شباهتی ندارند


وی افزود: استعداد فنی و توانمندی‌های استفاده از فناوری‌های نوین در مبارزه با بزهکاران در سریال «گشت پلیس» به خوبی نمایش داده شده است. در بسیاری از اوقات پلیس در درگیری با قاچاقچیان که تلاش می‌کنند جان خود را حفظ کنند، مجروح شده و آسیب‌های جسمانی و فیزیکی دیده‌اند، این بُعد از مسئله می‌تواند ایثار پلیس را پر رنگ‌تر نشان دهد.


دکتر ابهری ادامه داد: البته اعضای پلیس در این سریال از نظر فیزیکی به پلیس‌های ورزیده و عملیات ویژه شباهتی ندارند، هر چند صحنه‌های ورزش این افراد نشان داده می‌شود اما ورزیدگی مورد نظر به خوبی نمایش داده نشده است. همچنین تاحدودی دست کم گرفتن قاچاقچیان در این سریال باعث می‌شود که اندکی به اغراق گویی نزدیک شویم، ‌چرا که اغلب بزهکاران بسیار تاکتیک‌های ویژه‌ای برای عرضه مواد مخدر دارند.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اما در کل، سریال «گشت پلیس» مزایایی دارد که از جمله آن می‌توان به تخصصی بودن حرفه پلیس، ابعاد هوشیاری و استفاده از فناوری‌های نوین آن‌ها، پیگیری‌های عملیات پیچیده قاچاقچیان، انتخاب علایم پلیس اشاره کرد، که بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: نشان دادن انواع مواد مخدر در شکل‌ها و انواع مختلف مانند کیک مخدر یا شناسایی شیشه و عواقب استفاده از آن یکی از محاسن مشخص این سریال است که لازم است پرداخت بیشتری در این خصوص در جامعه اتفاق بیفتد.

خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی یکی از مشکلات اصلی مبارزه با مواد مخدر است
ا بهری در ادامه بیان داشت: دشواری‌های بازجویی از بزهکاران یکی از اعمال طاقت فرسای پلیس مبارزه با مواد مخدر است، چرا که پلیس قصد دارد در چهارچوب ضوابط اخلاقی و دینی بازجویی را به عمل درآورد در عین حال که آسیبی به بزهکاران نرسد و اطلاعات لازم را نیز از افراد به دست آورد. در حال حاضر خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی یکی از مشکلات اصلی مبارزه با مواد مخدر است و در این خصوص باید هشدارهای لازم به جامعه و خانواده داده شود، که در این زمینه کارگردان و تهیه کننده می‌توانند از پلیس مواد مخدر، بزهکاری‌هایی که در فضای مجازی در زمینه مواد مخدر انجام می‌شود را ایده گیری و ایده پردازی نماید.


این کارشناس در انتها بیان داشت: در مجموع ارزیابی این جانب به عنوان آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی در رابطه با این سریال این است که ما شاهد سریال بسیار مفید و سودمندی هستیم، که فداکاری‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر و شاخه‌های پلیس تخصصی در آن به خوبی نمایش داده شده است.


«گشت پلیس» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید پروینی در 7 قسمت و با حمایت ناجی هنر و مرکز سیمافیلم تولید شد و در هفته اخیر به روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار