در گفت‌وگو با پانا

معاون صدای رسانه ملی: قدرت اصلی رسانه به نفوذ و کیفیت اثر بستگی دارد

انبوه رسانه‌های امروزی به مخاطبان حق انتخاب داده است

تهران (پانا) - معاون صدای رسانه ملی قدرت اثرگذاری رادیو را وابسته به قدرت فکری و فنی و محتوایی تیم علمی آن قلمداد کرد.

کد مطلب: ۸۳۹۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد
معاون صدای رسانه ملی: قدرت اصلی رسانه به نفوذ و کیفیت اثر بستگی دارد

پیشرفت تکنولوژی خصوصا تکنولوژی دیجیتال در عصر حاضر پای رسانه‌های جدیدی را به زندگی انسان بازکرده و عرصه زندگی اجتماعی را به محل رقابت این رسانه‌ها برای جذب حداکثری مخاطبان تبدیل کرده است. در این فضای رقابتی به نظر می‌رسد برخی رسانه‌های سنتی و قدیمی‌تر مثل رادیو دیگر سهم کمتری از تبادل اطلاعات و اخبار و ایجاد تفریح و سرگرمی را در دنیای امروز به دوش می‌کشند؛ اما پرسش این است که وجود این رقیبان تازه چه اقتضائاتی برای قدیمی‌های دنیای رسانه ایجاد کرده و تلاش‌های گردانندگان آنها را به چه سمت و سویی سوق داده است و این تلاش‌ها چه میزان موفقیت را برای آنها به ارمغان آورده است.

حمید شاه‌آبادی معاون صدای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تنوع بالای دستگاه‌های اطلاع‌رسانی در دنیای امروز که مسئولیت دشواری را به منظور جذب مخاطب بر دوش رسانه‌ها به طور اعم و رادیو به‌طور اخص قرار می‌دهد، گفت: رسانه‌های جدید گرچه هریک‌ می‌توانند رقیب یکدیگر باشند، اما نکته مثبت اینجاست که قدرت انتخاب مخاطبان در انبوه رسانه‌های متنوع و حجم بالای داده‌ها افزایش پیدا می‌کند. مثلا اگر زمانی انتخاب مردم تنها میان دو شبکه تلویزیونی و چند شبکه رادیویی بود، امروز بین ده‌ها شبکه رادیویی، تلویزیونی و رسانه‌های اینترنتی و انبوه اطلاعاتی که هرروز از طریق این رسانه‌ها منتشر می‌شوند قدرت گزینش پیدا می‌کنند و اینجاست که فناوری دیگر قدرت اصلی نیست؛ قدرت اصلی نفوذ و کیفیت متن و اثر است.

وی افزود: رادیو در ایران به سبب قدمت 74 ساله خود و به واسطه نگرش دقیق و قدرت مخاطب‌شناسی و عقبه طولانی خود از حیث ارتباط با مخاطبان دست بالاتری برای ارائه مطالب مفید دارد.

معاون صدای رسانه ملی با بیان راهکارهای اصلی جذب مخاطب در رادیو گفت: ساخت برنامه‌هایی حاوی مطالب مفید و نیاز روز دنیا بر اساس جامعه آماری مخاطبان کمک می‌کند رسانه رادیو نه تنها افت مخاطب نداشته باشد، بلکه از نظر جذب مخاطب روبه پیشرفت باشد.

وی خاطرنشان کرد: قدرت اثرگذاری رادیو به قدرت فکری و فنی و محتوایی تیم علمی آن وابسته است و این تیم علمی در رادیو امروز به حمدالله از چنان قوامی برخوردار است که همچنان پرچم رادیو را برافراشته نگاه می‌دارد.

شاه‌آبادی که در حاشیه مراسم اختتامیه پویش آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد که به ابتکار رادیو ایران راه‌اندازی شده است، درباره انگیزه اجرای چنین پویش‌هایی در رادیو گفت: رادیو آماده حرکتی شد تا نشان دهد علاوه بر برنامه‌سازی می‌تواند در حل مشکلات نیز قدم اجرائی بردارد.

معاون صدای رسانه ملی با اشاره به میزان مشارکت مردم در پویش آزادی زندانیان گفت: بیش از 6 هزار نفر در این پویش مشارکت مالی کردند. حدود 200 میلیون تومان وجه نقد از طریق سامانه جمع آوری شد و تعداد بسیاری حرکت مستقیم از طرف خیرین انجام شد که زندانیان زیادی از طریق این خیرین آزاد شدند. مجموع ارزش کمک مالی و اقدامات مستقیم خیرین 600 میلیون تومان برآورد شده است که این آمار همگی نشان‌دهنده حضور قوی رسانه رادیو در زندگی هموطنان ما است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار