همه آهنگ‌های ایران برای جام جهانی

تهران (پانا) –- انتخاب خواننده و ساخت آهنگ تیم ملی برای جام جهانی یکی از موضوعات خبرساز عرصه موسیقی در چند دوره اخیر به ویژه از سال 2006 بوده است.

کد مطلب: ۸۲۹۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد
همه آهنگ‌های ایران برای جام جهانی

جام جهانی فوتبال بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیاست که هر چهارسال یکبار در صدر اخبار همه رسانه‌ها قرار می‌گیرد و شور و هیجان بالایی در میان هواداران تیم‌های راه‌یافته به جام ایجاد می‌کند. علاوه بر کشور میزبان که چندین سال برای تدارک انواع امکانات و برنامه‌های سرگرم‌کننده تلاش و برنامه‌ریزی می‌کند، هر یک از کشورهای شرکت کننده نیز به نوعی سهمی در همراهی با این موج داغ خبری ایفا می‌کنند و سعی دارند با طراحی و ساخت محصولات سرگرمی و نمایشی عامه‌پسند، تیم ملی کشور خود را در این رقابت‌ها تشویق و حمایت کنند.

یکی از تولیدات هنری طی دوره‌های اخیرِ جام جهانی فوتبال «آهنگ جام جهانی» است که در کشورهای مختلف و متناسب با موسیقی ملی آن کشور ساخته می‌شود؛ تا علاوه بر پخش در استادیوم‌های مسابقات تیم مورد نظر، پخش آن از رسانه‌های دیداری و شنیداری در تهییج هواداران و بالارفتن شور و هیجان ملی موثر عمل کند.

در واقع موسیقی با ورود به سالن‌های ورزشی و رسانه‌‌های پخش‌کننده مسابقات علاوه بر شادی و نشاط، در ایجاد همدلی و وحدت ملی و در مرتبه بالاتر همدلی و وحدت جهانی نقشی انکارناپذیر ایفا می‌کند.

طی چند دوره اخیر جام جهانی فوتبال، کشور ایران نیز به ساخت آهنگ ویژه جام جهانی پرداخته است که هر چهارسال در چنین ایامی خبرساز می‌شود و اغلب آراء مخالف و موافق بسیاری را به دنبال می‌آورد. علاوه بر آهنگ‌های رسمی که از طرف دولت‌ها برای پخش در مسابقه تیم مورد نظر معرفی می‌شود، تعدادی آهنگ غیررسمی مرتبط با این رویداد طی ایام برگزاری مسابقات تولید و عرضه می‌شوند که در این گزارش به معرفی اجمالی این آهنگ‌ها (رسمی و غیررسمی) می‌پردازیم:

جام جهانی 1998

جام جهانی فرانسه دومین حضور ایران در جام جهانی بود. هنوز در عرصه موسیقی ادعایی برای خواندن سرود مخصوص تیم ملی وجود نداشت و رقابت‌های امروزی برای خواندن این قطعه در سال‌های بعد آغاز شد.

در آن آن دوره خوانندگان لس‌آنجلسی با به اجرا در آوردن یکی دو آهنگ بیشترین سهم را در این میان به خود اختصاص دادند و البته در ایران نیز شهرام ناظری اثری را به نام «سواران دشت» اجرا کرده بود که در روزهای حضور ایران در جام جهانی بارها پخش شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.

جام جهانی 2006

در سال 2006 موضوع معرفی آهنگ رسمی برای جام جهانی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفت؛ مهمترین دلیل حساس شدن سرود ملی در این دوره این بود که گفته می‌شد فیفا اعلام کرده است تا هر 32 تیم حاضر در جام جهانی یک آهنگ را به عنوان سرود خود معرفی کنند تا در یک مجموعه توسط فدراسیون بین المللی فوتبال به انتشار برسد. نقل قولی که هیچگاه عملی نشد تا فقط بازار خواندن سرود را برای خواننده های مختلف داغ کند. در این دوره بیشترین حساسیت ها برای این کار به وجود آمد. نام خواننده های مختلفی برای اجرای این آهنگ مطرح شد اما در نهایت علیرضا عصار آهنگ رسمی را اجرا کرد؛ آهنگی به رهبری شهرداد روحانی آهنگسازی شد.

در این سال 14 آهنگ درباره حضور ایران در آلمان ساخته و پخش شد که هرکدام از آنها داعیه رسمی بودن داشتند. گروه آریان، بنیامین، گروه سه نفره مهرداد میناوند، نیما نکیسا و پژمان جمشیدی نام هایی بودند که در این دوره اقدام به خواندن آهنگ کرده بودند.

ایران من/ علیرضا عصار

در میکده میرقصم ، از بادیه می نوشم/ سبز است و سفید و سرخ، این جامه که می پوشم/ شکرانهء انعامت، جامم به تن جامت/ دستی می و دیگر دست حور است در آغوشم/ ایران من ایران من جان و تن من/ سبز و سفید و سرخ تو پیراهن من

ستارگان پارسی/ مهرداد میناوند، نیما نکیسا، پژمان جمشیدی

این قطعه به نوعی آهنگ غیررسمی ایران در جام جهانی 2006 آلمان است که نیما نکیسا، مهرداد میناوند و پژمان جمشیدی سه ملی پوش سابق تیم فوتبال کشورمان آن را اجرا و ضبط کردند. این قطعه در خلال برگزاری مسابقات جام جهانی و در برنامه های فرهنگی ویژه ای تحت عنوان «شب های ایرونی» برای ایرانیان و هواداران تیم ملی در جام جهانی در آلمان به اجرا درآمد. نوازنده ویولن و تنظیم‌کننده این اثر زنده یاد نیما وارسته است.

دروازه‌های دنیا/ احسان خواجه امیری

ترانه سرا روزبه بمانی ، آهنگساز احسان خواجه امیری و تنظیم کننده بهروز صفاریان است. این آهنگ سرود رسمی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل است.

میلاد درخشانی نوازنده تار و سه تار برای احیای روح موسیقی ایرانی و همایون نصیری نوازنده پرکاشن برای نزدیک کردن این ترانه به موسیقی بومی کشور برزیل با این پروژه همکاری کردند. در این میان البته هنرمندانی همچون رضا یزدانی، سیروان و زانیار خسروی، فرزاد فرزین، محمد بحرانی و ... نیز به اجرای آثار مختلف پرداختند.

متن ترانه دروازه های دنیا : چنین است: از عشق تو بوده هر جا که رسیدم/ پای تو و اسمت من جونم و میدم/ گل می کنه حست هر ثانیه در من/ رویای یه دنیاست تا جام و بگیرن/ ♫/ گل کردن غرورت گل کردن منم هست/ باید منو ببینن تا پرچمت تنم هست/ دروازه های دنیا رو به من و تو بازه/ دنیا قرار از ما اسطورشو بسازه/ ♫

۷۰ میلیون ستاره/ سیروان و زانیار خسروی

این قطعه یکی از آهنگ‌های غیررسمی جام جهانی ۲۰۱۴ است که سیروان خسروی آهنگسازی آن را برعهده داشته است

من از ایران من از تبار خورشیدم/ از همین خاک به قله ی دنیا رسیدم/ اگه بِدی فقط تو/ موج مثبت تو/ فرصت درُ روت نمی بنده/ گذشته ها رو/ به یاد بسپار و/ چشم بدوز به آینده/ مثل باد/ قدم به سمت قله ها بردار کاری نداره/ تو این راه/ کنارتن هفتاد میلیون ستاره

یازده ستاره/ سالار عقیلی

یاذه ستاره نام آهنگ رسمی جام جهانی 2018 روسیه است که ترانه سرای آن احسان افشاری است، بابک زرین آن را آهنگسازی و تنظیم کرده و ارکستر سمفونیک ایران به رهبری شهرداد روحانی آن را اجرا کرده است.

ای جان و ای جانان من ای عشق جاویدان من/ نامت طنین انداز شد ایران من ایران من/ تاریخ از روز ازل شعری که میخواند تویی/ آن سوی برد و باخت ها نامی که میماند تویی/ ایران با تو هم پیمان شدن زیباست عشق تو در سینه پابرجاست/ با تو فردا شکل یک رویاس ایران ای صدای سرخ آزادی/ عاشقی را یاد ما دادی با تو هستم در غم و شادی/ باید که در هیاهو گل کرد چون سیاوش/ ققنوس متوان شد در شعله های آتش

من ایرانی‌ام/ علیرضا عصار

علیرضا عصار خواننده و آهنگساز این قطعه است. مهدی ایوبی ترانه سرا و پویا نیکپور تنظم کننده این آهنگ غیررسمی جام 2018 است.

متن شعر و ریتم آهنگ همچون دیگر آثار عصار حماسی و شورانگیز است: وطن میتپد روی پیراهنم/ چه مانده بجز پرچمم از تنم/ من از سمت ماه و پلنگ امده ام/ من از پرچمی با سه رنگ آمده ام/ من آینده روشن آرشم بهارم نکن شعله آتشم/ درخشیده خورشید بر شانه ام من آماده خلق افسانه ام/ من از نسل دلهای بارانی ام من اهل رفاقت و اسانی ام/ پر از کوچه های چراغانی ام تو اهل کجایی من ایرانی ام

میریم روسیه/ جناب خان

این آهنگ با صدای محمد بحرانی (صدا پیشه جناب خان) به همراهی امیرسلطان احمدی از برنامه تلویزیونی «خندوانه» پخش شد که یکی دیگر از آهنگ‌های غیررسمی ایران برای جام جهانی 2018 روسیه به شمار می‌رود. ترانه سرا امیر سلطان احمدی و آهنگساز کیوان کیارس است که با حضور افتخاری محسن شریفیان (گروه لیان) اجرا شده است.

در ساخت شعر، آهنگ و موزیک ویدئوی این قطعه مایه‌های طنز به کار رفته که بسیار هم مورد توجه عموم قرار گرفته است. بحرانی بخش اول این آهنگ را شبیه سبک رپ اجرا کرده است و دربخش دوم به موسیقی جنوبی متمایل شده است.

نیمار نیمار اومدیم روسیه/ والا ایران براتون چه کابوسیه/ نیمار نیمار اومدیم روسیه/ ایران براتون چه کابوسیه

گزارش: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار