چگونه داعش به وقت شام سینما کوروش را تسخیر کرد+ فیلم

تهران (پانا) - شامگاه گذشته اتفاقی نادر در سینما کوروش اتفاق افتاد، داعشی‌ها 14 سینمای پردیس کوروش و فود کورت آن را تسخیر کردند.

کد مطلب: ۸۱۹۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد
چگونه داعش به وقت شام سینما کوروش را تسخیر کرد+ فیلم

سکانس یک، داخلی - در اختتامیه جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی به وقت شام در ردیف نخست میهمانان جشنواره فجر نشسته است ، رضا رشید پور مجری اختتامیه جشنواره فجر نام او را به عنوان بهترین کارگردان این رویداد هنری صدا می زند.
سکانس دو، پلان یک - حاتمی کیا عصبانی از نقدهایی که در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر به او و فیلمش شده است به روی سن می‌آید، ابتدا سعی می‌کند عصبانیتش را بروز ندهد اما با نگاهی به رشید پور می‌گوید: «ممنون از محبت شما و هیات داوران ، من فیلمساز وابسته‌ام. من فیلمساز این نظامم. من ۳۰ سال است که روی این سن می‌آیم و می‌روم، بار اولم نیست. باید تقدیر کنم از سازمان اوج که واقعاً سربازان گمنام هستند. افرادی مانند رشیدپور واژه‌هایی در این باره می‌سازند که مطرح می‌شود. من اعتراض می‌کنم به صداوسیما و از شبکه سه شکایت به خدا می‌برم.»
حاتمی کیا ادامه می دهد: «حاج قاسم سلیمانی می‌گوید من برای «به وقت شام» گریه کردم اما اُف بر آن کسی که می‌گوید این فیلم کمدی است. من افتخار می‌کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساخته‌ام و افتخار می‌کنم بابت ساخت این فیلم از عزیزی مثل حاج قاسم سلیمانی هدیه گرفتم.»
(اکنون نزدیک به چهار ماه از برگزاری جشنواره فجر گذشته است و فیلم به وقت شام از تاریخ 24 اسفند ماه سال 96 تا به امروز که 18 اردیبهشت ماه سال 97 است در سینماهای تهران و شهرستان به روی پرده نقره‌ای رفته است.
این فیلم توانسته در جایگاه سوم پر فروش‌ترین فیلم‌های نوروزی سینمای ایران قرار گیرد اما تبلیغاتی که شامگاه گذشته برای این فیلم صورت گرفت باعث نقدهایی به رویکرد عوامل تبلیغ کننده شد.
تبلیغاتی که ابراهیم حاتمی‌کیا نیز از آن برائت جسته و اعلام کرده است از این تبلیغات بی‌خبر بوده و از اصل ماجرا نیز خبری نداشته است.)
سکانس سه، خارجی - اتفاقی که دیروز افتاد بدین شکل بود که عصر روز گذشته افرادی با ظاهر نیروهای داعشی در محوطه جلوی پردیس سینمایی کوروش (واقع در غرب تهران) سوار بر اسب و اسلحه به‌دست ظاهر گشتند و بعد از انجام حرکاتی نمایشی به داخل مجتمع (فود کورت) حمله کردند.
بنابر اظهارات شاهدان از ساعاتی پیش از این نمایش گوینده پردیس کوروش (با سبکی لاله‌زار گونه قدیم) مردم را به این رخداد نوید می‌داد: «حاضرین محترم پردیس کوروش امشب اکران مردمی فیلم سینمایی «به وقت شام» بسیار متفاوت برگزار می‌شود.»
در ادامه چند بازیگر با هیئت داعشی و مسلح در طبقات به راه افتادند و با همان لحن وحشی‌های داعشی جملاتی را با خشم بیان کردند. برخی زنان و کودکان با چهره‌های وحشت‌زده و جیغ و فریادهای بی‌امان نظم کل پردیس را به هم ریخته بودند و خانم جوانی از هوش رفت. حاضرانی هم بودند که با خنده و استهزا با نیروهای داعشی عکس و سلفی می‌گرفتند.


حال باید سؤال پرسید آیا فلسفه ساخت فیلم به وقت شام آگاهی بخشیدن به مردم درباره جنایات داعش است یا فروش و رکوردشکنی در سینمای ایران است؟ آیا همانطوری که ابراهیم حاتمی‌کیا در اختتامیه جشنواره فجر گفت باید اف به این تبلیغات گفت یا باید از آن به نیکی یاد کرد و رشادت‌های شهدای مدافع حرم را فراموش کرد.
البته برخی از منتقدان پس از آن ماجرا به سرعت نسبت به این مساله واکنش نشان دادند و انتقادهایی را به حاتمی‌کیا و دست‌اندرکاران فیلم به وقت شام داشتند، در همین باره صبح امروز مصطفی کیایی که از تعداد محدود سینماهای اکران‌کننده فیلم چهار راه استانبول ناراحت است، در پستی در توئیتر شخصی‌اش آورده است: «دیشب سینما کوروش به دست داعش فتح شد و همه فهمیدیم که اگر داعش به ایران حمله کند چه بر سر زن و بچه این مردم می‌آید حالا نوبت ماست که نشان بدهیم که جوانان این مرز و بوم خودشان در مقابل داعش می‌ایستند و نمی‌گذارند که ذره‌ایی از خاک این مرز و بوم به دست داعشیان بیوفتد، فردا شب با کمک شما و آتش‌نشانان غیور که جانشان را در پلاسکو دادند، کوروش را پس می‌گیریم. قرار ما فردا شب منطقه عملیاتی کوروش با دسته گل و شیرینی به اسقبال امنیت و آرامش می‌رویم. چطوری داعشی؟»

سکانس چهار برداشت پایانی، - حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم بفرمایید شام در توضیحی تلگرامی، به تبلیغ عجیب دیروز این فیلم در پردیس کوروش واکنش نشان می دهد.
در این یادداشت آمده است: «بچه‌های گروه تبلیغاتی فیلم "به وقت شام"، من شاهد زحمات مومنانه و شبانه‌روزی شما در این چند ماه بودم؛ ولی این نمایش کوروش در شان به وقت شام نبود. خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند.

من تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کوروش بایستد و مردم با او عکس بیاندازند. نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبود و من بی‌خبر بودم.

عزیزانِ آزرده‌خاطر در مجتمع کوروش، اعم از مردم و کسبه‌ی محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، بر ما ببخشید و حلال‌مان کنید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار