بازیگر فیلم سینمایی «نه» عنوان کرد:
روایتی از پشت صحنه یک فیلم ترسناک ایرانی/ بعضی از سکانسها از نظر روانی آزارم داد
تهران (پانا) - حامد ناوشکی بازیگر فیلم سینمایی «نه» با مرور نخستین تجربه حضورش در یک فیلم بلند سینمایی، از شرایط دشوار تولید، فشارهای روانی برخی سکانسها و مسیری میگوید که «نه» در ژانر وحشت و اسلشر تا رسیدن به اکران آنلاین در فیلمنت طی کرده است.
به گزارش پانا، فیلم سینمایی «نه» ساخته شاهین رشیدی پس از هشت سالدر سینما آنلاین فیلمنت اکران می شود و حامد ناوشکی بازیگر این فیلم سینمایی از تجربههای متفاوت و چالشبرانگیز خود در نخستین حضورش در یک فیلم بلند سینمایی با پانا گفت.
ناوشکی، بازیگر تئاتر و سینما درباره تجربه بازی در این فیلم توضیح داد: سالی که پیشنهاد بازی در فیلم «نه» به من داده شد، دانشجوی تئاتر بودم و این اثر اولین تجربه من در یک فیلم بلند سینمایی بود. سایر بازیگران نیز شرایط مشابهی داشتند و «نه» در واقع یک فیلم بلند دانشجویی با امکانات محدود در ژانر وحشت بود.
وی با اشاره به لوکیشن خاص ساخت فیلم افزود: بازی در روستای دیورش در استان گیلان، که روستایی جنگلی در دل یک دره است، تجربهای بسیار جذاب برای من بود. با این حال، نبود امکانات رفاهی، آنتن موبایل و حتی دشواری در برقراری ارتباط با ساکنان روستا، کار ما را بسیار سخت میکرد.
ناوشکی درباره فضای اطراف لوکیشن این فیلم سینمایی عنوان کرد: فضای جنگلی و ترسناک محیط و حضور حیوانات وحشی در شب باعث میشد برخی از بازیگران دچار ترس و فشار روانی شوند. در بعضی موارد ناچار شدیم نقش برخی کاراکترها را کوتاهتر کنیم، چرا که ادامه بازی در برخی سکانسها از نظر روانی برای بازیگران ممکن نبود. با وجود این مشکلات، همه چیز بهخوبی مدیریت شد و تغییرات ایجادشده آسیبی به فیلمنامه وارد نکرد.
این بازیگر تئاتر با اشاره به گذشت هشت سال از ساخت فیلم «نه» تصریح کرد: اکران یک فیلم دانشجویی در هنر و تجربه و همچنین فیلمنت، اتفاق بسیار بزرگی است. اولین باری که در سال ۱۳۹۹ خروجی فیلم را در اکران هنر و تجربه دیدم، بسیار شوکه شدم؛ زیرا به دلیل حذف و سانسور سکانسهای متعدد، منطق روایی «نه» بهشدت آسیب دیده بود و من احساس غریبی با فیلم داشتم. اما در اکران آنلاین اخیر فیلمنت، فیلم برایم بسیار قابل فهمتر بود و توانستم ارتباط بهتری با آن برقرار کنم.
ناوشکی درباره مسیری هنری خود و نقدهایش به خودش مطرح کرد: من خودم را انسان سختگیری میدانم و نقد کردن مسیر حرفهایام یکی از دلایل پیشرفت من در این ۱۵ سال فعالیت بوده است. فیلم «نه» نیز از این قاعده مستثنی نیست و قطعاً نقدهایی به آن و به بازی خودم دارم. با این حال، دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل جشنوارهای در برزیل و نامزدی در جشنوارههای دیگر، برای من بسیار دلگرمکننده بود و باعث شد نگاه منصفانهتری به مسیر طیشده داشته باشم.
این بازیگر تئاتر و سینما از نقش فیلم «نه» در مسیر حرفهای خود گفت: «نه» بهعنوان اولین تجربه من در فیلم بلند، چالشی بسیار مهم و ارزشمند بود. پیش از این بیشتر در فیلم کوتاه و تئاتر فعالیت داشتم که عمدتاً در ژانر درام اجتماعی بودند، اما «نه» به دلیل قرار گرفتن در ژانر وحشت، تجربهای کاملاً جدید به حساب میآمد؛ بهویژه اینکه در سینمای ایران این ژانر نیازمند احتیاط بیشتری است، چرا که بسیاری از فیلمهای ترسناک ایرانی ناخواسته به سمت کمدی میروند.
وی افزود: زمانی که فیلمنامه شاهین رشیدی را خواندم، متوجه شدم با متنی آیندهدار و دارای ظرفیت یک تجربه جدی روبهرو هستم و همین موضوع باعث شد تصمیمم برای بازی در این فیلم قطعی شود. امروز که به گذشته نگاه میکنم، با وجود تمام کملطفیهایی که در حق این فیلم شد، هرگز از این انتخاب پشیمان نیستم.
ناوشکی در پایان درباره عدم استفاده از دانشجوها در سینمای بدنه خاطرنشان کرد و گفت: متأسفانه امروز شرایط بهگونهای است که نهتنها از دانشجویان کمتجربه حمایت نمیشود، بلکه سختگیریها نیز بیشتر شده است. این نوع نگاهها بهجای کمک به رشد، مانع پیشرفت سینما و تئاتر میشود و آنها را وارد چرخه تکرار میکند. امیدوارم فضای بازتری برای جوانان و دانشجویان مستعد فراهم شود تا در آینده شاهد رشد واقعی سینمای ایران باشیم.
ارسال دیدگاه