در گفت‌وگو با پانا:

نوجوانی، زمان طلایی برای تربیت هنرمند انقلابی

شناسایی استعداد در جوانی دیر است/تأسیس ۱۶ باشگاه رشد نوجوان در کشور برای تربیت هنرمندان تراز انقلاب

تهران (پانا) - وحید عظیمی‌وند، مدیر مرکز رشد نوجوان امید، با بیان اینکه «نوجوانی بهترین دوره برای شناسایی و پرورش استعدادهای هنری است»، تأکید کرد که بسیاری از نوجوانان مستعد و نزدیک به گفتمان انقلاب اسلامی به دلیل نبود سازوکار مناسب، فرصت بروز توانایی‌های خود را نمی‌یابند. او از راه‌اندازی باشگاه‌های رشد نوجوان در ۱۶ استان کشور به‌عنوان راهبرد جدید حوزه هنری برای تربیت زودهنگام هنرمندان انقلابی خبر داد.

کد مطلب: ۱۶۴۱۹۷۷
لینک کوتاه کپی شد
نوجوانی، زمان طلایی برای تربیت هنرمند انقلابی

وحید عظیمی‌وند، مدیر مرکز رشد نوجوان امید، در گفت‌وگو با پانا نوجوانی را «دوره طلایی شکوفایی استعدادهای هنری» دانست و گفت: «بسیاری از نوجوانانی که از نظر فکری به گفتمان انقلاب اسلامی نزدیک‌اند، به‌دلیل نبود سازوکارهای مناسب، فرصت بروز و رشد توانایی‌های هنری خود را پیدا نمی‌کنند. به گفته او، تجربه‌های پیشین نشان داده است که آغاز فرایند تربیت هنرمندان در سنین جوانی، دیرهنگام است و از نظر مهارتی و اندیشه‌ای، خروجی مطلوبی به همراه ندارد. بر همین اساس، باشگاه‌های رشد نوجوان با هدف شناسایی زودهنگام استعدادها و ایجاد چرخه‌ای پایدار در تربیت هنرمندان تراز انقلاب راه‌اندازی شده‌اند.»

عظیمی‌وند با اشاره به اینکه نوجوانی سرشار از انرژی، انگیزه و قابلیت ارتقاست، افزود: «اگر این دوره به‌درستی مدیریت شود، می‌توان استعدادهای برجسته را شناسایی و در مسیر حرفه‌ای هدایت کرد.»

وی تأکید کرد که در دوره تحولی حوزه هنری، علاوه بر ساختارهای ستادی و استانی، باشگاه‌های جوان نیز شکل گرفته‌اند، اما شناسایی استعداد در جوانی از نظر مهارتی و گفتمانی با تأخیر همراه است. به همین دلیل، باشگاه‌های رشد نوجوان به‌عنوان یک راهکار مؤثر و ضروری در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر مرکز رشد نوجوان، استراتژی «فراتهران» را یکی از مهم‌ترین رویکردهای این طرح معرفی کرد و توضیح داد: «برخلاف گذشته که تمرکز شناسایی استعدادهای هنری در تهران بود، در دوره جدید، باشگاه‌های رشد نوجوان به‌صورت گسترده در استان‌ها راه‌اندازی شده‌اند. این اقدام علاوه بر کشف استعدادهای هنری در سراسر کشور، کمبود نیروی انسانی تخصصی و متعهد در حوزه هنر انقلاب را نیز جبران خواهد کرد. به گفته او، استان‌ها نیز با این سیاست همراه شده‌اند، زیرا نیاز به تربیت نیروهای بومی در حوزه هنر انقلاب را به‌روشنی لمس می‌کنند.»

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶ باشگاه رشد نوجوان در استان‌های مختلف راه‌اندازی شده است، گفت: «باشگاه‌ها در مرحله نخست به شناسایی استعدادها و در مرحله دوم به رشد مهارتی و فکری آنان می‌پردازند.»

عظیمی‌وند افزود: «این رشد در دو بعد مهارتی و اندیشه‌ای طراحی شده و برنامه‌هایی همچون اردوهای آموزشی، جلسات تحلیل داستان، نقد فیلم و برگزاری هیأت هنر نوجوان با همین هدف برگزار می‌شود تا نوجوانان بتوانند در مسیر حرفه‌ای تولید آثار هنری قرار گیرند.»

وی درباره خدمات این باشگاه‌ها توضیح داد: «نخست، پاتوق‌های مهارتی و تخصصی که هفتگی و متناسب با ظرفیت‌های هنری هر استان برگزار می‌شود. هر استان، براساس توانمندی‌های خود، رشته‌های تخصصی را انتخاب کرده و دوره‌های مهارتی برای نوجوانان مستعد برگزار می‌کند. دوم، جلسات اندیشه‌ای و اردوهای فرهنگی شامل جلسات خوانش و تحلیل داستان، اکران و نقد فیلم، اردوهای زیارتی مشهد، راهیان نور و برنامه‌های فکری متنوع. سوم، کارگاه‌های تولیدی و جشنواره تولیدات که نوجوانان پس از دوره‌های آموزشی، آثار خود را در قالب اردوهای فشرده سه‌روزه تا چهارروزه تولید و در جشنواره نهایی ارائه می‌کنند.»

عظیمی‌وند در پایان تأکید کرد: «هدف باشگاه‌های رشد نوجوان، تربیت هنرمندانی متعهد، خلاق و اثرگذار است؛ نسلی که بتواند با تکیه بر مهارت، اندیشه و هویت انقلابی، تولیدات ارزشمند و جریان‌ساز در عرصه هنر کشور ارائه دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار