مریم مبینی*
چک باید نقد بشه!
تهران (پانا) - در سالهای اخیر، فضای رسانهای ایران و جهان دستخوش تحولی عمیق شده است؛ تحولی که مرز میان «مصاحبه رسانهای» و «معامله مالی» را تا حد زیادی از میان برده است.
پلتفرمهایی چون یوتیوب، با جذب میلیونها مخاطب و ایجاد جریانهای تازهی درآمد، باعث شدهاند تا تاکشوها از قالب برنامههای فرهنگی و گفتوگومحور خارج شوند و به صحنهای پررقابت برای کسب سود بدل گردند. در این میدان تازه، ارزش گفتگو دیگر در محتوای آن نیست، بلکه در تعداد بازدید و دلارهایی است که پشت هر ثانیهی دیده شدن پنهان است.
در چنین شرایطی، حضور برخی چهرهها در برنامهها دیگر نه از سر علاقه یا دغدغهی فرهنگی، بلکه بر اساس میزان پرداخت تعیین میشود. وقتی برای یک ساعت گفتوگو رقمی معادل صدها میلیون تا حتی یک میلیارد تومان مطرح میشود، طبیعی است که مناسبات میان رسانه و هنرمند فرو میپاشد. حالا بسیاری از بازیگران، خوانندگان و چهرههای مشهور تنها زمانی حاضر به مصاحبهاند که «چک» قبل از ضبط برنامه نقد شود!
این روند، نهتنها اعتبار رسانهها را تهدید میکند، بلکه مفهوم «رسانه بهمثابه پل ارتباطی مردم و هنرمند» را هم از بین میبرد. گفتوگوهایی که باید صادقانه و روشنگر باشند، امروز به ویترینی از تبلیغ شخصی و خودنمایی تبدیل شدهاند. در این فضای آلوده به پول و منفعت، آنکه زیان میبیند، نه رسانه است و نه سلبریتی بلکه مخاطبی است که بهجای حقیقت، محتوای فروختهشده تحویل میگیرد.
ارسال دیدگاه