داستان یک طراحی برای زمین
تهران (پانا) _ در مسیر تحقق رؤیای «پسماند صفر» در جزیره هرمز، استارتاپ اجتماعی «جامُش» با طراحی هویت بصری و پوسترهایی از نگار بهرامی، گرافیست و مدیر هنری پروژه، چهرهای نو به حرکت زیستمحیطی خود بخشید.
استارتاپ «جامُش» با رویکرد مسئولیت اجتماعی و هدف پاکسازی جزیره هرمز، در گامی تازه، هویت بصری خود را با طراحی نگار بهرامی معرفی کرد. بهرامی درباره این همکاری گفت: «در فرآیند طراحی، تمرکزم بر ایجاد هویتی بود که هم ریشه در فرهنگ بومی هرمز داشته باشد و هم با استانداردهای مدرن و مینیمال گرافیک جهانی همخوانی پیدا کند.»
لوگوی جامُش با الهام از حرف انگلیسی J و نماد جهانی بازیافت طراحی شده و همچنین در لوگوتایپ فرم دستهبلند آن به ابزار سنتی «جامش» در گویش محلی هرمزگان اشاره دارد — جارویی از برگ نخل که برای نظافت به کار میرود. استفاده از رنگهای سبز (نشانه زندگی و طبیعت) و خاکستری مدرن، بیانگر حرکت برند بهسوی شعار «هرمز؛ اولین جزیره سبز ایران» است.
در طراحی پوستر نیز، مسیر از زباله تا احیای طبیعت بهصورت مفهومی و نمادین روایت میشود. بهرامی میگوید: «میخواستم مخاطب، این چرخه را نهفقط ببیند، بلکه احساس کند. طراحی برای من فقط زیبایی نیست؛ ابزاری است برای تغییر نگرش و تقویت حس مسئولیت اجتماعی.»
بهگفته او، هدف نهایی پروژه، ایجاد پیوندی عاطفی و فرهنگی میان مخاطب و طبیعت هرمز است؛ روایتی بصری از امید، آگاهی و بازگشت زمین به زندگی.
ارسال دیدگاه