در گفتوگو با پانا:
تلاش کردیم «مجنون» شبیه به واقعیت زمان جنگ باشد
تهران (پانا) _ اسماعیل کلبی آبادی، مدیر تولید فیلم سینمایی«مجنون» از شرایط تولید این اثر، سختیهای پروژه و اهمیت پرداختن به موضوعات دفاع مقدس گفت.
اسماعیل کلبی آبادی در گفتوگو با پانا درباره انگیزه حضور خود در این پروژه گفت: «چون کار برای شهدا بود و ما به شهدا عرق خاصی داریم و خودمان هم جزو خانوادههای جنگ زده بودیم که در زمان عملیات مرصاد مجبور شدیم از کرمانشاه خارج شویم دینی به گردنمان بود که فکر میکنم بتوانیم از این طریق آن را ادا کنیم.»
وی با اشاره به زمان آغاز پیش تولید فیلم بیان کرد: «پیش تولید کار سه ماه طول کشید و از اوایل آذرماه با همکاری عماد طاهری کار را کلید زدیم که پروژه بزرگی بود. من پیشتر با مسعود دهنمکی در فیلم «معراجیها» همکاری داشتم تا حدودی با شرایط کار برای فیلمهایی که ژانر دفاع مقدس دارند آشنایی داشتم.»
کلبی آبادی با بیان این که یکی از کارهای دشوار پیش تولید در «مجنون» حفر کانالی در محل فیلمبرداری بود افزود: «یکی از سختیهای پیش تولید این بود که در خود جزایر مجنون و در همان محل عملیات باید فیلمبرداری انجام میشد. برای همین ابتدا در همان محل، زمین بایری پیدا کردیم و در آن کانالی زدیم تا مشابه عکسهای مستند دربیاید. زمین باتلاقی شرایط بسیار دشواری داشت و کندن کانال و خندق کار سختی بود. زمستان جنوب خیلی سرد است و تحمل آن شرایط برای همه دشوار بود با وجود تمام این سختیها توانستیم این کار را انجام دهیم.»
وی ادامه داد: «علاوه بر این یکی از سکانسهای مهم فیلم مربوط به انفجار سیلبند توسط شهید مهدی زینالدین است که باعث میشود تانکهای عراقی زیر آب گرفتار شوند و در جزیره مجنون به گِل بنشینند. این سکانس از ابتدای پروژه تا پایان با چالشهای فراوان اجرایی مواجه بود و تیم تولید با انجام ۵ تا ۶ تست مختلف، سرانجام توانست به نتیجه مطلوب و مدنظر دست یابد.»
مدیر تولید فیلم سینمایی«مجنون» اظهار داشت: «برای تامین هنروهای مورد نیاز ابتدا ۲۰۰ سرباز با خود به جنوب برده بودیم و جایی برای اسکان آنها نبود تا بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) را در اختیارمان قرار دادند. در آن فصل آن حوالی پشهها بسیار زیاد است. برای همین تحمل آن شرایط، کار هر کسی نبود و در نتیجه برای تامین هنرور به شادگان، اهواز، آبادان و خرمشهر رفتیم و از پایگاههای بسیج، نامه گرفتیم. در نهایت با همکاری ارگانها توانستیم از هر پایگاه ۲۰-۳۰ نفر نیرو بگیریم. لازم بود تا هنرورها چهرههای جنوبی داشته باشند و پیدا کردن چنین افرادی که بتوانند شرایط سخت کار را هم تحمل کنند اصلا کار سادهای نبود.»
کلبی آبادی همچنین گفت: «انتقال ۲۰۰ نفر با تجهیزات فیلمبرداری به هور کار سختی بود که تا ساعت ۱۲ طول میکشید و باید همان روز عصر هم آنها را برمیگردانیم. بعضی روزها هم بود که در زمان فیلمبرداری، طوفان و بارندگی آغاز میشد که به سختیهای حضور در آن منطقه دامن میزد.»
وی با بیان این که برای ایجاد طوفان در یک سکانس مهم فیلم از هلیکوپتر استفاده شده است افزود: «یکی دیگر از چالشهای ویژه این پروژه که برای من تجربهای تازه بود، بازسازی صحنه طوفان در هور بود؛ جایی که قرار بود کرجی و بلمها غرق شوند و هنگام بازگشت شهید زینالدین و یارانش، ببینند بلمها ناپدید شدهاند. این لحظه کلیدی در روایت فیلم برای ما بسیار مهم بود تا به طور دقیق و با حساسیت ویژه به تصویر کشیده شود و عمق دشواریهای جنگ برای مخاطب به نمایش درآید. ابتدا فنهایی را با خود از پروژه فیلم «محمد (ص)» آورده بودیم که جواب نداد و باد نیها را تکان نمیداد. در نهایت تنها راهکار استفاده از هلیکوپتر برای ایجاد طوفان بود. تلاش کردیم تا حد امکان به سمت جلوههای ویژه نرویم و همه چیز بر اساس واقعیت باشد.»
وی درباره تجهیزات جنگی نیز عنوان کرد: « نزدیک ۲۷ تریلی ماشینهای دهه ۶۰ از شهرک دفاع مقدس بار کردیم و برای سکانسهای حملههای زمینی و قرارگاه عراقیها پاسگاه جنوبی ساختیم. از نیروی دریایی ماهشهر قایق گرفتیم و تلاش کردیم همه چیز شبیه به واقعیت زمان جنگ باشد.»
مدیر تولید فیلم «مجنون» با یادآوری یکی از تاثیرگذارترین سکانسهای این فیلم تصریح کرد: «یکی از سکانسهای تاثیرگذار فیلم از نگاه من بمباران مدرسهای است که شبنم قربانی در نقش همسر شهید زینالدین حضور دارد. این لحظه دردناک که در آن کودکان یکی پس از دیگری جان میسپارند و معلم ناتوان از انجام کاری است و همین اتفاق موجب میشود شهید زینالدین به دل هورالعظیم بزند و با نیروهای عراقی مقابله کند. این اتفاق نقطه عطفی در روایت داستان است که مسیر فیلم را هم شکل میدهد.»
کلبی آبادی درباره اهمیت ساخت فیلم درباره ژانر دفاع مقدس گفت: «به نظر من به این ژانر باید خیلی بیشتر پرداخته شود. حتی فیلم هم نمیتواند به مخاطب عام و نسل امروز کاملا بفهماند که رزمندگان جنگ تحمیلی چه کسانی بودند و با چه عشقی و رشادتی جنگیدند. باید در آن فضا حضور داشت تا به درک عمیق رسید. برای همین تا خون در رگ من جاری است، با جان و دل در این حوزه کار خواهم کرد.»
این فعال سینما همچنین عنوان کرد: «باید پرچمدار این میدان باشیم و نشان دهیم حفظ وطن و جان دادن برای میهن چقدر شیرین و در عین حال سخت است. باید از کسانی که سالها در این حوزه فعالیت داشتهاند استفاده شود تا محتوایی درست برای نسل امروز و آینده به وجود آید. امیدوارم نسلهای بعدی نیز با عرق و ارادت به این موضوع وارد شوند.»
وی در پایان یادآور شد: «سازندگان آثار دفاع مقدس باید از سوی سازمانها و نهادهای مرتبط حمایت و توجه ویژهای دریافت کنند تا درگیر روندهای اداری طولانی و کاغذبازیهای زائد نشوند. وجود پشتیبانی قوی به این معناست که تیم تولید بتواند تمام تمرکز خود را صرف ساخت فیلمی با کیفیت و حرفهای کند، چراکه فرسایشهای ناشی از روندهای پیچیده اداری میتواند به کیفیت نهایی اثر آسیب بزند. همچنین، این پروژهها باید به دست تیمهایی سپرده شود که تجربه و تخصص لازم در این حوزه را دارند و نباید صرفا نگاه تجاری داشت.»
ارسال دیدگاه