در گفت‌و‌گو با پانا:

سیدجواد هاشمی: جشنواره فیلم‌های کمدی باید جنبه آموزشی پررنگی داشته باشد

تهرا (پانا) - سیدجواد هاشمی درباره برگزاری جشنواره فیلم‌های کمدی بیان کرد: حضور اساتید فن در جشنواره می‌تواند به فیلمنامه‌نویسان نشان دهد که کجا در حال خطا هستند. اگر جشنواره صرفاً به نمایش فیلم‌هایی بپردازد که صرفاً بخشی از جامعه آن‌ها را دوست دارند، کمکی به ارتقای آثار کمدی نمی‌کند.

کد مطلب: ۱۶۲۲۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد هاشمی: جشنواره فیلم‌های کمدی باید جنبه آموزشی پررنگی داشته باشد

سید جواد هاشمی بازیگر شناخته شده سینمای ایران، در گفت‌وگو با پانا درباره روند فیلم‌های کمدی در سینمای ایران، گفت: «سینمای کمدی در ایران تا حدودی مسیرش را غلط می‌رود. متأسفانه ما با اشتباهاتی از فیلمنامه‌نویسان در این حوزه مواجه هستیم. آنچه امروز به‌عنوان کمدی ساخته می‌شود، بیشتر برای خنداندن بخشی از جامعه است؛ در حالی‌که سینمای کمدی حاصل سال‌ها تحقیق، نوشتار و تجربه جهانی است.»

وی خاطرنشان کرد: «متأسفانه نبود ملودرام‌های خوب و سقوط سینمای خصوصی باعث شده استقبال مردم از آثار سطحی، فیلمنامه‌نویسان را به اشتباه بیندازد و فکر کنند باید صرفاً آثاری بسازند که مردم خوششان بیاید؛ در حالی که این سینمای کمدی واقعی نیست.»

  بازیگر فیلم«اخراجی ها» ادامه داد: «طنز کلامی به‌تنهایی هیچ‌گاه در دنیا نتوانسته طنزی صحیح و ماندگار باشد. از همین رو، احساس می‌کنم اگر جشنواره فیلم‌های کمدی قرار است موفق باشد، باید جنبه آموزشی پررنگی داشته باشد. حضور اساتید فن در جشنواره می‌تواند به فیلمنامه‌نویسان نشان دهد که کجا در حال خطا هستند. اگر جشنواره صرفاً به نمایش فیلم‌هایی بپردازد که صرفاً بخشی از جامعه آن‌ها را دوست دارند، نه تنها کمکی به ارتقای کمدی نمی‌کند، بلکه روز به روز ما را از معنای واقعی این ژانر دورتر خواهد کرد. »

  وی افزود:«بسیاری از فیلم‌هایی که برچسب کمدی می‌خورند، اساساً هیچ ریشه منطقی، آکادمیک یا درست از کمدی ندارند. وقتی چنین آثاری به جشنواره دعوت می‌شوند، هم سازندگان به اشتباه می‌افتند که کارشان درست است و هم مخاطب برداشت غلطی از معنای کمدی پیدا می‌کند. به همین دلیل مسئولین جشنواره وظیفه سنگینی بر عهده دارند. امیدوارم دست‌اندرکاران این جشنواره شناخت دقیقی از سینمای کمدی داشته باشند و بدانند چه آثاری را باید بپذیرند، خصوصاً در بخش مسابقه. کمدی شوخی‌بردار نیست.»

  هاشمی در بخش دیگری از سخنانش درباره استقبال مردم از فیلم‌های کمدی بیان کرد: «مردم همیشه از آثار کمدی استقبال کرده‌اند؛ چه در گذشته با آثاری مانند «کفش‌های میرزا نوروز» که نمونه‌ای شاخص و با چارچوب درست از کمدی بود، و چه در امروز با فیلم‌هایی مانند «اخراجی‌ها» یا «تگزاس» که خود من در آن‌ها ایفای نقش کرده‌ام. این آثار شاید جایگاه ویژه‌ای در تعریف علمی کمدی نداشته باشند، اما مردم دوستشان دارند. در سینمای امروز، متأسفانه بیشتر کمدی‌ها صرفاً برای خنده لحظه‌ای ساخته می‌شوند و بر طنز کلامی تکیه دارند، در حالی که کمدی درست باید چارچوب مشخصی داشته باشد.»

  این بازیگر درباره مقصودش از چارچوب توضیح داد: «منظورم این است که همه‌چیز باید از فیلمنامه شروع شود. ابتدا نویسنده باید بداند چه چیزی در حوزه کمدی درست است و چه چیزی غلط. سپس کارگردان که باید خودش شناخت عمیقی از کمدی داشته باشد، اثر را هدایت کند. تازه بعد از این مراحل است که می‌توانیم از بازیگران انتظار اجرای صحیح داشته باشیم. خوشبختانه بازیگران ایرانی استعداد کافی برای نقش‌های کمدی دارند، اما اگر هدایت نشوند، نتیجه کار همان چیزی می‌شود که امروز در سینمای ایران می‌بینیم.»

هاشمی در پایان و در پاسخ به پرسشی درباره نامگذاری جایزه جشنواره به نام زنده‌یاد «رضا ژیان» گفت: «رضا ژیان لحظات کمدی را به‌خوبی می‌شناخت و آگاهانه بازی می‌کرد. به اعتقاد من او جزو معدود بازیگرانی بود که هم خوش‌نام بود و هم کارهای شاخصی در کارنامه داشت، هرچند خیلی از مردم او را نمی‌شناختند. انتخاب نام ایشان برای این جشنواره بسیار خوب و به‌جا است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار