در گفت‌و‌گو با پانا:

جشنواره فیلم کودک می‌تواند زبان مشترک جهانی سینمای ایران باشد

سینمای کودک نیاز به بودجه و برنامه‌ریزی مداوم دارد، نه تصمیم‌های مقطعی/جوانان فیلمساز خون تازه‌ سینمای کودک‌اند/ باید از فیلم‌سازان جوان حمایت شود، آینده‌ سینما در دست آن‌هاست

تهران (پانا) - سیاوش چراغی‌پور، با تأکید بر نقش جریان‌ساز جشنواره‌ها در ارتقای هنر، معتقد است جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان ظرفیتی بی‌نظیر برای پیوند دادن سینمای کودک ایران با جهان دارد، او همچنین از ضرورت سیاست‌گذاری پایدار و حمایت از نسل جوان فیلمساز سخن گفت.

کد مطلب: ۱۶۱۹۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره فیلم کودک می‌تواند زبان مشترک جهانی سینمای ایران باشد

سیاوش چراغی‌پور از چهره‌هایی است که همواره نگاه جدی به هنر کودک و نوجوان داشته و دغدغه‌اش را در آثار نمایشی و گفت‌وگوهایش نشان داده است. او جشنواره‌ها را فرصتی برای تحول هنری می‌داند و بر این باور است که استمرار و برنامه‌ریزی می‌تواند سینمای کودک ایران را دوباره به دوران درخشان گذشته بازگرداند، با او گفت‌وگویی درباره اوضاع سینمای کودک و نوجوان داشتیم که می‌توانید در مطلب ذیل بخوانید.

آقای چراغی‌پور، به نظر شما جشنواره‌ها چه تأثیری در روند هنری کشور دارند؟

جشنواره‌ها همیشه بر مسیر هنر تأثیرگذار بوده‌اند؛ چه در حوزه تئاتر، چه سینما، چه موسیقی و هنرهای تجسمی. جشنواره‌ها فضا را متحول می‌کنند و جریان تازه‌ای به وجود می‌آورند. بی‌تردید جشنواره سینمای کودک هم از این قاعده مستثنی نیست.

اصلاً هر جا نام جشنواره می‌آید، حال آدم خوب می‌شود. ما دوست داریم به جشنواره برویم، آثار تازه ببینیم، با جهان و هنرمندان دیگر آشنا شویم و به جهانی فکر کنیم که در آن سینمای ما هم سهمی دارد.

سینمای کودک ایران در این میان چه جایگاهی دارد؟

سینمای کودک ما پتانسیل بالایی دارد. ما جهانی داریم که کشورهای عربی و اروپایی هم آن را می‌شناسند، پس باید به زبان مشترک برسیم. جشنواره اصفهان ظرفیت آن را دارد که بُعد بین‌المللی‌اش را تقویت کند و شورای سیاست‌گذاری‌اش در جهتی حرکت کند که تولیدات بیشتری در حوزه کودک و نوجوان شکل بگیرد تا سینمای کودک ما مانند گذشته ماندگار شود و بتواند پیام‌های تازه‌ای به جهان بفرستد.

برای پویایی بیشتر این حوزه چه باید کرد؟

این سؤال را باید از سیاست‌گذاران فرهنگی پرسید، چون من نظریه‌پرداز نیستم. ولی باور دارم که ما باید در حوزه کودک، ساختاری ثابت، محکم و دارای بودجه و برنامه‌ریزی منسجم داشته باشیم.

وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و سایر نهادهای متولی باید ماهی یک‌بار گزارش بگیرند از اینکه نتیجه پژوهش‌ها، تحقیقات و اقدامات‌شان در حوزه کودک چه بوده است. این روند باید پیوسته مدیریت شود و پژوهش‌های تازه بر اساس نتایج قبلی انجام گیرد.

اینکه فقط بگوییم می‌خواهیم یک فیلم کودک بسازیم، اتفاقی را رقم نمی‌زند. نتیجه‌اش همین می‌شود که هر سال دریغ از پارسال.

نقش فیلمسازان جوان را در سینمای کودک چطور می‌بینید؟

فیلم‌سازان جوان همیشه کنار سینمای کودک بوده‌اند و بسیاری از آثار ماندگار از همین مسیر بیرون آمده‌اند. جوانان می‌توانند اتفاق تازه‌ای در این حوزه رقم بزنند و خون جدیدی به رگ‌های سینمای کودک و نوجوان جاری کنند.

من اعتقاد دارم نسل جوان، پیش‌برنده جامعه در همه عرصه‌هاست. همین دو سه سال اخیر دیدیم که جوانان در بخش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی چقدر فعال و خلاق بوده‌اند. انرژی و نگاه تازه آن‌ها قطعاً می‌تواند راهگشا باشد.

ما باید از فیلم‌سازان جوان حمایت کنیم، چون این‌ها آینده‌سازان سینما و هنر ایران‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار