حس میهن پرستی در «شهر آرزوها»

تهران (پانا) - محمدمتین اوجانی کارگردان «شهر آرزوها (بامبولک ۲)» گفت حس میهن پرستی در سکانس های آن برجسته شده است.

کد مطلب: ۱۶۱۸۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
حس میهن پرستی در «شهر آرزوها»

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «شهر آرزوها (بامبولک ۲)» با حضور محمدمتین اوجانی کارگردان، امیرمحمد عبدی نویسنده و آیان یاربیگی بازیگر کودک و با اجرای مژده لواسانی در سینما ساحل اصفهان برگزار شد.

مژده لواسانی در ابتدای این نشست گفت: «شهر آرزوها (بامبولک ۲)» یکی از فیلم‌های جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود که بچه‌ها با آن ارتباط برقرار کردند و آن را دوست داشتند.

در ادامه، اوجانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، عنوان کرد: فیلم اول من در ژانر اجتماعی و بزرگسال بود و میانگین سنی مخاطبانش هم بالای ۵۰ سال بود، ولی ژانر را تغییر دادیم و این اثر را ساختیم.

وی با بیان اینکه فیلم کودک، فضای بسیار سختی دارد، درباره علت ورود به این سینما گفت: من علاقه‌مندم خود را به چالش بکشم و برخلاف نگاه‌های سطحی از بیرون، این ژانر بسیار پیچیده و دشوار است. این فیلم شامل بازیگر، عروسک و جلوه‌های کامپیوتری بود و من به دلیل همین چالش وارد این کار شدم.

آیان یاربیگی بازیگر «شهر آرزوها (بامبولک ۲)» نیز بیان کرد: من قبلاً با عروسک کار نکرده بودم و هر عروسک حداقل به مراقبت سه نفر نیاز دارد که تجربه کار با آن، دنیایی متفاوت و زیبا می سازد.

وی همچنین افزود: قبل از این فیلم، در سریال‌های دیگری بازی کرده‌ام، چون از ۲ سالگی سابقه کار دارم اما فیلمی با ژانر کودک، برای من اولین تجربه است.

اوجانی درباره انتخاب بازیگران فیلم گفت: فرایند انتخاب آیان و آناهیتا که نقش ستاره را بازی می‌کنند به این گونه بود که از حدود ۶۰ تا ۷۰ کودک تست گرفته شد و در نهایت انتخاب ما به این دو نفر رسید.

امیرمحمد عبدی نویسنده فیلم، درباره نگارش فیلم‌نامه و تجربه کار با کودک مطرح کرد: فکر می‌کنم در دوره سی و یکم جشنواره بود که اولین بار به بهانه کودک فیلم‌نامه نوشتم. مجموعه «بام‌بالا» اولین تجربه من در حوزه کودک بود. شخصاً یک کودک درون فعال دارم و این‌گونه فیلم‌ها را دوست دارم.

وی درباره شکل‌گیری «بامبولک» گفت: در افتتاحیه این قصه تصمیم گرفتیم شخصیت‌هایی داشته باشیم که آرزوهای بچه‌ها را برآورده کند و در نهایت به یک عروسک رسیدیم که نسخه‌های آن طراحی شد.

اوجانی درباره تجربه همراهی بچه‌ها با فیلم اظهار کرد: در سانس اول فیلم که بچه‌ها با قهرمانان ما همراه می‌شدند، احساس خوبی داشتم و برای یک کارگردان هیچ چیز بهتر از این نیست که پلان‌هایی که گرفته، به عینیت برسند.

این کارگردان درباره تیم بازیگری فیلم گفت: مراقبت از سه بخش عروسک، بازیگر و فضای بصری، یکی از چالش‌های من بود که باید مدیریت می‌شد چون نسل‌های مختلف بازیگران از آیان زیر ۱۰ سال تا امیرحسین صدیق، کمند امیرسلیمانی و فریده سپاه منصور تا مهرداد ضیایی در این فیلم حضور داشتند.

وی افزود: در نسخه اول «بامبولک»، عروسک نیز سی‌جی بود، اما در این قسمت به دلیل متن نویسنده، سی‌جی عروسک حذف و این موضوع پذیرفته شد اما شخصیت عروسک حفظ و باورپذیرتر شد.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره تکراری بودن بخش‌هایی از فیلم گفت: فیلم ما از ۱۰۰ درصد، تنها ۲۰ درصد فانتزی است و ۸۰ درصد آن رئال است. ما در زمانه‌ای هستیم که داستان‌ها روایت و خلق شده‌اند، هر داستانی در هر فیلمی  در جایی از دنیا ساخته شده است، اما من سعی کردم ساخت آن را بومی و ایرانیزه کنم تا به دل مخاطب ایرانی بنشیند.

در ادامه عبدی درباره روند داستانی و پیچیدگی‌های آن گفت: اگر داستان خطی می‌شد، فیلم هیجان نداشت. بنابراین بخش‌هایی برای حفظ هیجان در نظر گرفته شد. هسته مرکزی داستان یکی است، اما برای جذابیت بیشتر، خرده‌داستان‌های زیادی دارد.

سپس اوجانی درباره شخصیت‌های فیلم عنوان کرد: بعد از دریافت متن فیلم‌نامه، تلاش کردم فراموش کنم که خودم در دهه ۴۰ زندگی‌ام هستم پس خودم را به سن شخصیت‌ها نزدیک کردم تا بتوانم دیدگاه آن‌ها را درک کنم. در ادامه هم سادگی شخصیت‌ها حتی عروسک‌ها حفظ شد و هر کدام درست عمل کردند.

این فیلم‌ساز درباره بهترین بخش‌های فیلم که به آن علاقه دارد، گفت: در بخشی از فیلم به حریم خانواده بچه‌ها توجه ویژه و با توجه به تهدیدهای اخیر نسبت به کشورمان، حس میهن‌پرستی برجسته می‌شود. این بخش از فیلم و مضمون حفاظت از حریم خانواده، برای من بسیار ارزشمند است.

کارگردان «شهر آرزوها (بامبولک ۲)» در پایان درباره علت تمایل فیلمسازان ایرانی برای اقتباس از آثار سینمای جهان گفت: اقتباس بد نیست، زیرا هرکدام از ما در جغرافیای خود زندگی می‌کنیم، اما نباید موجب سهل‌انگاری برای تالیف و ساخت داستان‌های خودمان شود. البته ما فیلم‌های تالیفی خوبی داریم که مجید مجیدی برخی از آن‌ها را ساخته است. با ورود هوش مصنوعی و تغییرات سریع، نوشتن و خلق داستان‌های جدید تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته است، هرچند من شخصاً دوست دارم آثار تالیفی داشته باشم.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ۳ بخش ملی (فیلم‌های بلند، کوتاه و پویانمایی)، بخش بین‌الملل و بخش ویژه از ۱۲ تا ۱۶ مهر سال جاری با دبیری حامد جعفری در شهر اصفهان در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار