آموزش و پرورش نقش مهمی در تغییر ذائقه سینمایی تماشاگران دارد

تهران (پانا) - تهیه کننده فیلم «موی گرگ» با اشاره به لزوم همراهی آموزش و پرورش با جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان بیان کرد که این وزارتخانه نقش مهمی در تغییر ذائقه سینمایی دانش آموزان دارد.

کد مطلب: ۱۶۱۷۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش نقش مهمی در تغییر ذائقه سینمایی تماشاگران دارد

نشست فیلم سینمایی‌ «موی گرگ» به کارگردانی فریدون نجفی و تهیه‌کنندگی امیرحسین علم‌الهدی شامگاه گذشته یکشنبه ۱۳ مهرماه در جریان سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اجرای مژده لواسانی برگزار شد.

مژده لواسانی در ابتدا بیان کرد: فیلم‌های پیشین فریدون نجفی پیش از این نیز در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حاضر بوده و جوایزی را دریافت کرده است. توجه او به مسئله نوجوانان و همچنین محیط‌زیست مثال‌زدنی است.

سپس فریدون نجفی کارگردان این فیلم مطرح کرد: پیش از آنکه فیلمساز باشم خود را یک فعال محیط‌زیست می‌دانم‌، من در منطقه‌ای زیست کرده‌ام که دارای آداب و رسوم و فرهنگ ویژه‌ای است. به نظرم موضوعات مطرح شده در این فیلم هنوز در برخی نقاط کشور مساله است، مثلا وجود برخی خرافات باعث شد تا به دنبال ساخت «موی گرگ» بروم.

وی اضافه کرد: کودکان دارای معصومیت هستند و حرف‌های مهمی را می‌توان با زبان آن‌ها به جهانیان ارائه کرد.

در ادامه امیرحسین علم‌الهدی هم توضیح داد: سینمای فریدون نجفی دارای حس و حال بسیار خوبی است و به همین دلیل نتیجه آن نیز به دل می‌نشیند. من همواره مشتاق تماشای فیلم‌های او بوده‌ام. برای رشد و گسترش سینمای ملی باید به مسائل مربوط به اقوام در آثار سینمایی‌مان توجه شود و امیدوارم در سال‌های آینده بتوانیم از سایر اقوام نیز شاهد نمایش فیلم‌ باشیم.

در بخش دیگری از این نشست سولماز منصوری مجری طرح «موی گرگ» مطرح کرد: دغدغه‌مندی فریدون نجفی نسبت به کوکان و محیط‌زیست بسیار شایسته تقدیر است.

سپس محمدرضا عالی‌ور بازیگر این فیلم عنوان کرد: «موی گرگ» با سختی‌های بسیار زیادی ساخته شد و خوشحالم که در این اثر با خواهرم هم‌بازی بودم. سال ۸۶ در تست بازیگری شرکت کردم و همین موضوع باعث شد تا در فیلم‌های مختلفی با فریدون نجفی همکاری کنم.

سپس خبرنگار نوجوانی درباره قالب فیلمبرداری مستندگونه این اثر سوالی پرسید که نجفی اظهار کرد: تلاش کردم تا این فیلم به صورت مستندگونه فیلمبرداری شود تا روایت آن باورپذیری بیشتری داشته باشد و مخاطب بتواند هرچه بیشتر با آن ارتباط برقرار کند.

در ادامه علم الهدی در پاسخ به خبرنگار نوجوان دیگری درباره اهمیت سینما اظهار کرد: وظیفه فیلمسازان است تا ارزش اقلیم را به عنوان یک رسالت مهم در کانون توجه قرار دهند تا کودکان و نوجوانان با قدمت یک تمدن چندین هزار ساله و طبیعت بکر آن آشنا شوند.

سپس پویا عاقلی‌زاده تدوینگر این فیلم گفت: یادم است زمانی که با فیلم مواجه شدم، بسیار نسبت به آن علاقه و اشتیاق پیدا کردم. نجفی دارای یک نگاه سوبژکتیو است و آنچه را که زیسته، به راحتی به تصویر می‌کشد. این موضوع در سینما دارای اهمیت بسیار زیادی است و باعث می‌شود نتیجه کارهای او بسیار ملموس و باورپذیر باشد.

سپس محمدرضا عالی‌ور بازیگر این فیلم گفت: برادر آقای نجفی یعنی جعفر نجفی یک اثر مستند از زندگی من ساخته است و عین شیوه زیست من در «موی گرگ» تصویر شده و در طبیعی‌ترین حالت ممکن با نقش مواجهه داشتم.

سپس نجفی هم عنوان کرد: کار با بازیگران کودک در این فیلم بسیار دشوار بود و چالش‌هایی را به همراه داشت. خوشبختانه بازیگران کودک این فیلم بداهه‌پردازان بسیار خوبی هستند. فیلم مستندی که از زندگی بازیگر این فیلم ساخته شد در نهایت جایزه معتبر ایدفا را دریافت کرد و به همین دلیل شیوه زیست او در سراسر دنیا بسیار دیده شد.

در ادامه نجفی در پاسخ به سوال خبرنگار نوجوان درباره شیوه پایان‌بندی فیلم عنوان کرد: پایان این اثر به شکلی رقم خورد که خود می‌تواند آغاز فیلم تازه‌ای باشد. ممکن است در آینده این ایده را ادامه دهم و دنباله‌ای بر آن کارگردانی کنم.

وی اضافه کرد: جنس سینمای هنری بسیار متفاوت است و اصولاً پرداختن به موضوعاتی نظیر آداب و رسوم و فرهنگ های متفاوت معمولا دارای روایتی بی‌افت و خیز است. به کارگیری رویکردهای هیجان‌محور، حالت واقع‌گرای فیلم را دچار خدشه می‌کرد. ضمن اینکه اگر مخاطب بتواند با کاراکتر اصلی «موی گرگ» ارتباط برقرار کند، می‌تواند تا پایان همراه قصه باقی بماند.

در بخش دیگر از این نشست عاقلی‌زاده تدوینگر اثر مطرح کرد: فریدون نجفی جنس متفاوتی از سینما را دنبال می‌کند و همراه شدن با آن نیازمند صرف زمان بیشتر از سوی مخاطب است. در سراسر دنیا سینمای ایران با فیلم‌های کیارستمی شناخته می‌شود که در آنها طبیعت و اقلیم ایران نقشی پررنگ برعهده دارد. در «موی گرگ» نیز با شخصیت‌هایی مواجه هستیم که جای آنها در کوچه و خیابان‌های شهری خالی است و به نظرم باید روی ساخت چنین آثاری سرمایه‌گذاری شود.

سپس نجفی درباره گروه مخاطبان فیلم عنوان کرد: من در تلاش هستم در مرز میان سینمای «برای کودک» و «درباره کودک» حرکت کنم تا قصه‌ها و روایت‌ها بتوانند به صورت هم‌زمان مخاطبان نوجوان و بزرگسال را با خود همراه کنند. ضمن اینکه دغدغه من این بود تا فیلم به صورت سند تصویری باقی بماند و چندان به معادلات گیشه توجه نداشتم.

نجفی درباره سینمای فولکلور هم گفت: برای ساخت این فیلم‌ها باید در جغرافیا و فرهنگ خاصی زیست کرد و این موضوع چالش‌هایی نظیر برخورداری از زیرنویس برای فیلم‌ها را ایجاد می‌کند. در نتیجه ممکن است همراهی بخشی از مخاطبان را به دست نیاورد. ضمن اینکه تجربه ساخت فیلم «خاتی» نشان داد همراه کردن بازیگران در مناطق جغرافیایی بومی کار آسانی نیست و به دلیل مسائل این‌چنینی چندین بار گروه بازیگران این فیلم تغییر کرد. از سوی دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران حاضر نیستند از تولید فیلم‌های این‌چنینی حمایت کنند.

در پایان علم‌الهدی بیان کرد: آموزش و پرورش می‌تواند بستری برای تغییر عادت فیلم دیدن دانش‌آموزان را فراهم کند. این وزارتخانه به دلیل رسالتی که در پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان دارد می‌تواند در تغییر ذائقه تماشاگران نقش مهمی برعهده داشته باشد.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ۳ بخش ملی (فیلم‌های بلند، کوتاه و پویانمایی)، بخش بین‌الملل و بخش ویژه از ۱۲ تا ۱۶ مهر سال جاری با دبیری حامد جعفری در شهر اصفهان در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار