در گفت‌و‌گو با پانا:

تحقق عدالت آموزشی با جشنواره‌هایی چون نمایش آیینی و سنتی شکل می‌گیرد

«مدرسه‌ای به وسعت ایران‌زمین» در جشنواره آیینی سنتی

تهران (پانا) - حسین ظاهری، مدرس کارگاه نقالی، آموزش‌محور بودن بیست‌ودومین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را اقدامی اساسی دانست و گفت این رویداد نه یک شعار، بلکه جریانی پویا برای هدایت علاقه‌مندان به نمایش‌های ایرانی است.

کد مطلب: ۱۶۰۴۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
تحقق عدالت آموزشی با جشنواره‌هایی چون نمایش آیینی و سنتی شکل می‌گیرد

 بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با شعار «مدرسه‌ای به وسعت ایران‌زمین» از ۲۰ مرداد ۱۴۰۴ آغاز شده و تا مهرماه ادامه خواهد داشت. این دوره از جشنواره با تمرکز بر آموزش و گسترش فعالیت‌ها در سراسر کشور، شامل ۱۲۰ کارگاه در هفت شاخه نمایش‌های آیینی و سنتی است، در همین راستا پانا با حسین ظاهری، مدرس کارگاه آموزشی نقالی در این جشنواره گفت‌و‌گویی کرد که می‌توانید در مطلب ذیل بخوانید.

حسین ظاهری گفت: «آموزش‌محور بودن اصل مهمی است و این رویکرد نه صرفاً یک شعار، بلکه جریانی پویا در هدایت علاقه‌مندان به نمایش‌های ایرانی است.»

وی تحقق عدالت آموزشی در سراسر کشور را از دستاوردهای مهم این دوره عنوان کرد و افزود: «سیاست‌گذاری درست می‌تواند زمینه‌ کشف استعدادهای ناب ملی را فراهم کند.»

وی با اشاره به اهمیت نقش آموزشگاه‌ها و مؤسسات خصوصی در برگزاری کارگاه‌ها تأکید کرد: «اجرای این طرح موجب پویایی مراکز خصوصی و تبدیل آن‌ها به محل مراجعه علاقه‌مندان شد. همچنین پیوند فعالیت‌های این مراکز با جشنواره، اعتبار و توجه بیشتری برای آن‌ها به همراه آورد.»

ظاهری همکاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی را نیز یکی از نکات برجسته دانست و گفت: «این همگرایی نشان داد اگر در کنار هم باشیم و به یکدیگر اعتماد کنیم، می‌توانیم بسیاری از موانع را پشت سر بگذاریم.»

وی روشن شدن امید در دل هنرمندان شهرستانی را از دیگر نتایج این طرح برشمرد و افزود: «بسیاری از مدیران آموزشگاه‌ها و پیشکسوتان که سال‌ها در عرصه‌های اجرایی کمتر دیده می‌شدند، اکنون به ارکان اصلی جشنواره تبدیل شده‌اند و حضورشان برای تحقق این برنامه ضروری بوده است.»

به گفته ظاهری، تغییر زاویه نگاه هنرجویانی که پیش‌تر با نمایش‌های ایرانی آشنایی نداشتند، یکی از دستاوردهای مهم کارگاه‌هاست. 

وی توضیح داد: «این افراد با حضور در کارگاه‌ها با پیشینه فرهنگی و هنری، قراردادها و شیوه‌های اجرایی نمایش‌های آیینی آشنا شدند و این آگاهی زمینه‌ساز آغاز فعالیت‌های تازه در حوزه تولید شد.»

وی با تأکید بر اینکه نمایش‌های ایرانی تنها تکنیک اجرا نیست، بلکه ریشه در فرهنگ، تاریخ و باورهای مردم دارد، گفت: «کارگاه‌های آموزشی فرصتی فراهم کرده تا خانواده‌ها، هنرجویان و علاقه‌مندان با جدیت در مسیر احیای آیین‌های نمایشی قدم بردارند. به اعتقاد او، اکنون نوبت مسئولان است تا با برنامه‌ریزی بلندمدت، این جریان پویا را تداوم ببخشند.»

ظاهری استقبال هنرجویان را چشمگیر توصیف کرد و افزود: «در شهرهای مختلف، با اطلاع‌رسانی مناسب و تلاش دست‌اندرکاران، ظرفیت کارگاه‌ها فراتر از انتظار پر شد و علاقه‌مندان حضوری پرشور داشتند.»

وی تأکید کرد: «استمرار این طرح برای احیای نمایش‌های آیینی و سنتی و ارتقای فرهنگ عمومی کشور ضروری است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار