اعضای شورای سیاستگذاری و ارزشیابی نمایش حوزه هنری کودک و نوجوان معرفی شدند
تهران (پانا) - رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان،۹ عضو شورای سیاستگذاری و ارزشیابی نمایش حوزه هنری کودک و نوجوان را منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری کودک و نوجوان، طی احکامی از سوی علی جانباز ، ۹ عضو این شورا منصوب و جلسه شورای سیاستگذاری و ارزشیابی نمایش حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد.
بر اساس این احکام، مریم سعادت (بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر و سینما)، مریم کاظمی (بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر و دبیر دو دوره جشنواره بین المللی کودک همدان)، شهرام کرمی (نویسنده و کارگردان و دبیر پنج دوره جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان)، سید حسین فدایحسین (نویسنده، مترجم، کارگردان و مدرس تئاتر)،امیر مشهدیعباس (نویسنده و کارگردان، دبیر سه دوره جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان و مدیرتالار هنر)، مهدی سیمریز (نمایشنامهنویس، پژوهشگر تئاتر و دبیر ادوار جشنواره تئاتر کودک رضوی)، افشین ناظری (کارگردان و نویسنده تئاتر ، معاون مرکز تئاتر حوزه هنری)، متین محجوب مدیر مرکز تولیدات حوزه هنری کودک و نوجوان و مرتضی اسدی مرام راهبرتئاتر مرکز تولیدات به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری و ارزشیابی تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند.
علی جانباز رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در این نشست با تأکید بر اهمیت جایگاه تئاتر کودک و نوجوان گفت:این شورا وظیفه دارد ریلگذاری مسیر پیشروی تئاتر کودک و نوجوان را با نگاه تخصصی و استفاده از تجربههای ارزشمند اعضا انجام دهد. حضور پیشکسوتان و مدیران باسابقه، پشتوانهای مطمئن برای دستیابی به اهداف راهبردی در این حوزه است.
رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، با مروری بر فعالیتهای گذشته، بر اهمیت توجه جدی به موضوع کودک و نوجوان در حوزه هنری تأکید کرد و گفت: نگاه تخصصی و منسجمتری در سالهای اخیر به این بخش معطوف شده است.
وی افزود:برخلاف ساختارهای پیچیده اداری، این حوزه با رویکردی ساده و صمیمی بر کیفیت و اصالت محتوا تمرکز دارد و تلاش میکند فعالیتهای خود را به دور از شعارهای تبلیغاتی پیش ببرد.
رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیتهای حوزه تولید انیمیشن اشاره کرد و گفت:سالانه حدود ۳ هزار دقیقه انیمیشن تولید میشود و برخی آثار فروشهایی تا ۸۵ میلیارد داشتهاند و حتی در بازارهای بینالمللی نیز موفق بودهاند. همچنین بر موفقیت برنامههای سانسهای صبحگاهی سینما برای جذب مخاطبان کودک تأکید کرد.
علی جانباز به توسعه حوزه کتاب کودک و موسیقی نیز اشاره کرد و اعلام کرد:سال گذشته حمایت مالی قابل توجهی به کتابهای کودک و نوجوان اختصاص یافته و حوزه موسیقی کودک رشد قابل توجهی داشته است. او همچنین به فعالیتهای مرتبط با اسباببازی و بازیهای فکری اشاره کرد که با استفاده از ابزارهای مالی نوآورانه، چرخه تولید آنها پایدار شده است.
جانباز درباره برنامههای توسعه زیرساختی حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: تلاش میکنیم ظرفیتهای تئاتر کودک و نوجوان ایران را گسترش دهیم. برنامه ما در سال جدید اضافه کردن دو سالن جدید در تهران و سه سالن در سه استان دیگر است تا دسترسی کودکان و نوجوانان به برنامههای هنری افزایش یابد.
نمایش عروسکی ظرفیت ویژهای در انتقال مفاهیم آموزشی و اخلاقی دارد
مریم سعادت،پیشکسوت حوزه تئاتر و سینما ، نمایش عروسکی ظرفیت ویژهای در انتقال مفاهیم آموزشی و اخلاقی دارد و نباید در برنامهریزیهای کلان مغفول بماند.
وی افزود:اگر نگاه تخصصی و حمایت مداوم در این عرصه وجود داشته باشد، میتوانیم تولیدات ماندگار و اثرگذاری برای نسل آینده داشته باشیم.
کمبود سالن نمایش کودک دغدغه ماست
مریم کاظمی،بازیگر و کارگردان باسابقه ، با تأکید بر اهمیت حمایت مستمر و نگاه تخصصی به حوزه نمایش، به مشکلات ساختاری، اقتصادی و کمبود سالنهای مناسب اشاره کرد.
وی تولیدات تئاتر کودک را با وجود حمایتهای محدود با کمبود جذب مخاطب واقعی مواجه دانسته و گفت: برخی نمایشهای بزرگ مثل «مری پاپینز» بیشتر ویترینی تجاری دارند تا تئاتر واقعی کودک.
کاظمی خاطرنشان کرد: کمکهای خرد از سوی نهادهای مختلف (مثلاً در تهیه دکور یا موسیقی) میتواند چرخ تولید را به حرکت درآورد و پایداری را افزایش دهد.
وی افزود:اهمیت حمایت از کارهای کوچک و حتی دانشآموزی به عنوان سرمایههای آینده مهم بوده و باید کسبوکارهای کوچک و مستقل در این حوزه حفظ شوند.
ارتقای نگاه حرفه ای به تئاتر کودک و نوجوان
شهرام کرمی،دبیر جشنواره های بینالمللی کودک و نوجوان بر ضرورت ارتقای نگاه حرفهای به تولیدات کودک و نوجوان و رعایت معیارهای کیفی تأکید کرد.
وی بر ضرورت ارتقای نگاه حرفهای به تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت:این حوزه باید فراتر از تولیدات مقطعی دیده شود. تنوع فرمهای نمایشی همچون خیابانی، عروسکی و کارناوالی میتواند هم جذابیت آثار را افزایش دهد و هم دامنه مخاطبان را گستردهتر سازد. مهم آن است که برای تئاتر کودک چشماندازی مبتنی بر معیارهای کیفی تعریف کنیم.
کمبود منابع مالی دغدغه حوزه نمایش کودک و نوجوان
سید حسین فدایحسین،نویسنده و پژوهشگر، در این نشست با اشاره به تجربههای چند دهه فعالیت در این عرصه گفت: بزرگترین چالش تئاتر کودک، نبود استمرار تولید و کمبود منابع مالی است.
وی گفت: برای خروج از این وضعیت باید تقویم اجرایی سالانه تنظیم شود و حمایت جدی از هنرمندان جوان صورت گیرد. تئاتر کودک نیازمند نگاه توسعهمحور است تا بتواند به بستری برای تربیت نسل آینده هنرمندان تبدیل شود.
لزوم اختصاص سالنهای مجهز و مدیریتشده برای تئاتر کودک
امیر مشهدیعباس،نویسنده،کارگردان و مدیر تالار هنر، نیز با اشاره به تحولات اخیر در حوزه تئاتر کودک گفت: فضای این حوزه پس از سالها امید تازهای یافته است. حمایتهای ساختاری و تخصصی، بار دیگر خلاقیت را به صحنه بازگردانده و انگیزه هنرمندان را افزایش داده است. آنچه امروز بیش از همه ضرورت دارد، اختصاص سالنهای مجهز و مدیریتشده ویژه تئاتر کودک و نوجوان است تا تولیدات با کیفیت و استمرار بیشتری ادامه پیدا کنند.
هزینه تولید تئاتر عروسکی بالاست
افشین ناظری، کارگردان تئاتر عروسکی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: هزینههای بالای تولید نمایشهای عروسکی، بزرگترین مانع توسعه این ژانر است. باید به فکر راهکارهای درآمدزایی پایدار باشیم؛ از جمله تولید نسخههای فیلمی و محصولات جانبی و همچنین حضور متخصصان روانشناسی کودک در کنار گروههای تولید میتواند تضمینی برای محتوای سالم و اثرگذار آثار باشد.
راه اندازی آژانس نمایش نامه نویسی کودک و نوجوان
متین محجوب، مدیر مرکز تولیدات حوزه کودک و نوجوان، با اشاره به برنامههای پیش رو این نهاد فرهنگی هنری گفت: سال ۱۴۰۳ نقطه عطفی در فعالیتهای این حوزه بود و ما تلاش داریم با نوآوری و همکاری میان بخشهای مختلف مانند موسیقی و انتشارات، تولیدات نمایشی را ارتقا دهیم.
وی افزود: تأسیس آژانس نمایشنامهنویسی کودک و نوجوان یکی از اقدامات مهمی است که میتواند کیفیت متون نمایشی را به سطحی حرفهایتر برساند.
گزارش عملکرد تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری
مرتضی اسدیمرام،کارشناس مرکز تولیدات حوزه هنری کودک و نوجوان، نیز در نشست شورای سیاستگذاری و ارزشیابی تئاتر کودک و نوجوان به ارائه گزارشی از فعالیتهای یکساله این مرکز پرداخت.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۵ اثر نمایشی در قالب صحنهای،خیابانی و عروسکی تولید و اجرا شد، گفت: این آثار بیش از ۲۰۰ اجرای عمومی داشتند و توانستند حدود ۴۵ هزار مخاطب جذب کنند. به این ترتیب میانگین هر دو روز یک اجرا و هر ۱۰ روز یک اثر تازه به صحنه رفت.
اسدیمرام افزود:علاوه بر اجرا در تهران، نمایشها در استانهای همدان، مشهد، اصفهان و اهواز نیز روی صحنه رفتند و حتی تجربهای در عراق در مسیر پیادهروی اربعین رقم خورد. همکاری با شهرداری تهران در قالب رویدادهایی چون باغ عروسکها و برگزاری کارناوالهای عروسکی بر اساس شخصیتهای انیمیشنهای ایرانی نیز از جمله دستاوردهای مهم مرکز تولیدات هنری در سال گذشته بود.
او همچنین تأکید کرد:نگاه حوزه هنری به تولیدات کودک و نوجوان، حرفهای و مبتنی بر بلیتفروشی بوده است و حتی نمایشهای مذهبی و ویژه بانوان نیز با استقبال قابل توجه تماشاگران روبهرو شدهاند.
به گفته اسدیمرام،برنامههای امسال نیز شامل توسعه اجراها در استانهای بیشتر، تولید آثار تازه بر اساس شاهنامه و انیمیشنهای ایرانی، ایجاد «آژانس نمایشنامهنویسی کودک و نوجوان» و استمرار حضور در جشنوارههای ملی و بینالمللی خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت توسعه تئاتر کودک و نوجوان در کشور گفت: در کنار تولیدات حرفهای، مرکز رشد خانواده امید نیز به تربیت هنرمندان نسل آینده تئاتر کشور میپردازد و در جشنواره دانشآموزی «فردا» بخش استانی به صورت مستمر برگزار میشود تا نوجوانان در سالنهای حرفهای تجربه اجرا پیدا کنند و استعدادیابی شوند.
ارسال دیدگاه