به مناسبت انتشار صدمین شماره فصلنامه علمی تئاتر؛
معاون هنری: پساتولید در حوزه نشر بیش از تولید اهمیت دارد
تهران (پانا) - معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به پساتولید در حوزه نشر باید بیش از تولید توجه کنیم، گفت: پژوهش باید به یاری ما در حوزه تئاتر و نمایش بیاید زیرا اگر پژوهش نباشد امکان تامین نیازهای امروز وجود ندارد.
فرهاد ناظرزاده کرمانی عصر دوشنبه در آیین «صد» به مناسبت انتشار صدمین شماره فصلنامه علمی «تئاتر» که در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد، افزود: در هر کشور و حوزه جغرافیایی دو فرهنگ داریم؛ عامهپسند و کوچه بازاری و فرهنگ متعالی که متعلق به افراد با سواد است. تئاتر ایران بعد از آشنایی با فرهنگ غرب متحول شد چون تئاتر ایران وابسته به فرهنگ فرودین بود اما فرهنگ غرب از همان ابتدا مربوط به فرهنگ فرازین بوده و فرهنگ تئاتر ما از همان ابتدا متعلق به فرهنگ فرودین بود.
او ادامه داد: بعد از تئاتر غرب، تئاتریها در ایران متوجه شدند که تئاتر فرهیخته مولود دمکراسی است و خودش دمکراسی ایجاد میکند.
ناظرزاده کرمانی گفت: فصلنامه تئاتر در راستای فرهنگ فرهیخته و فرهنگ فرازین به وجود آمده و دوست داریم آیینه روشن فرهنگ تئاتر کشور باشد و هنرمند وارسته نیاز تئاترش باید در این راستا باشد.
بهروز محمودیبختیاری معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی و عضو شورای تخصصی معماری و هنر انتشارات دانشگاه تهران گفت: فصلنامه تئاتر بعد از یکصدمین شماره خود، به یکی از نشریات معتبر بینالمللی تبدیل خواهد شد.
محمدرضا خاکی نویسنده و کارگردان تئاتر هم گفت: بسیاری از آدمهایی که در تئاتر هستند، اصلا آدم تئاتر نیستند.
وی افزود: نمیدانم چطور شده که همه تئاتریهای ما دراماتورژ شدهاند. من سهم خیلی کوچکی از این فصلنامه دارم. کار نشریه تئاتری و مخاطبش جامعه تئاتری است.
او ادامه داد: ما مقالهای در صفحات اصلی نشریه داریم که پنج نویسنده دارد. تئاتر ما پتانسیل خیلی خوبی به ویژه در بین جوانان دارد اما این نشریه تبدیل به نشریه هیات علمی شده و نام علمی برای آن گذاشتهاند.
خاکی افزود: قطعا میتوانیم یکی از بهترین نشریات آسیا را منتشر کنیم نظیر هند، تا پیش از مشروطیت اتفاقی به نام تئاتر نداشتیم. تئاتر از زمان ارسطو میآید و متعلق به غرب است. تئاتر از سیستم دیگری میآید. اندونزی و مالزی که خیلی نازلتر از ما در حوزه تئاتر هستند در این حوزه تولید کتاب میکنند و میراثی که داریم خوانده نمی شود و نسل جدید استقبالی از این آثار نمیکنند.
وی گفت: حال که فصلنامه به شماره صد خود رسیده لازم است تجدیدنظر کنیم و یاد بگیریم. تئاتر و موسیقی یادگرفتنی است.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به پساتولید در حوزه نشر باید بیش از تولید توجه کنیم، گفت: پژوهش باید به یاری ما در حوزه تئاتر و نمایش بیاید.
نادره رضایی عصر دوشنبه در آیین «صد» به مناسبت انتشار صدمین شماره فصلنامه علمی «تئاتر» که در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد، افزود: در زنجیره نشر اعم از کتاب و ... ممکن است بهترین نشریه را تولید کنید و در طاقچه و انتشارات شما خاک بخورد. نشریه برای گرهگشایی مشکلات باید از ابزار روز استفاده کند و مخاطب را باید ببیند و سپس مسائل را حل و فصل کنیم.
او تاکید کرد: آنچه در حوزه پژوهش حائز اهمیت است، مرکز اسناد و موزه تئاتر است که به طور هفتگی در حال تلاش هستیم. موزه تئاتر یکی از آرزوهای ما در دهههای گذشته بود.
وی افزود: شما هم همکاری کنید تا از اسناد موجود مقالاتی در حوزه تئاتر در فصلنامه هم داشته باشیم و این گستره گرهگشای دانشجویان و اساتید تئاتری ما باشد. اگر حوزه پژوهش نباشد امکان تامین نیازهای امروز حوزه نمایش و تئاتر وجود ندارد. در ایرانی که پا گرفتن نهاد و استمرار آن دشوار است، بنیانگذاران قدری حضور داشتند و نقش آنان اساسی است.
وی افزود: تداوم این کار دشوار در کوتاه مدت گواه مدیریت آقای مختاباد است و در ۱۱ سال، ۴۷ شماره از فصلنامه منتشر شد. کسانی که تلاش کردند تا فصلنامه فعالیت داشته باشد استمرار داشته باشند تا در انباشت تجربهها ما را به آیندهای کیفیتر امیدوار کنند.
ارسال دیدگاه