از شلمچه تا سرزمین نینوا همراه با راویان روایت
روایت راهیان حکومتی نیست و دلی است
تهران (پانا) - کوروش زارعی میگوید حرکت کاروان راویان روایت حکومتی نیست و اجراهای این تئاتر دلی است امروز شاهد وضعیت خوبی در روند اجرایی تئاتر نیستیم و تئاتر حاکم ما تئاتر خوبی نیست و برای بخش معدودی از جامعه است.

ظهر امروز نشست خبری نهمین همایش بینالمللی تئاتر پیادهروی اربعین ۱۲ مرداد در سالن صفارزاده حوزه هنری، برگزار شد
در ابتدای این نشست کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به جزییات حرکت کاروان راویان روایت اشاره کرد و گفت: سفر ما از شهر شلمچه آغاز میشود و از آن جا به سمت عمود ۹۰۹ حرکت خواهیم کرد، محل استقرار و اجرای اولمان در عمود ۹۰۹ خواهد بود در ادامه به عمود ۱۲۹۷ و سپس شهر سامرا حاضر خواهیم شد .
وی خاطرنشان کرد: که در هر کدام از موقعیتهای مکانی ۳ روز ساکن خواهیم بود و در این بین در عمودهای میانی نیز به اجرای نمایش خواهیم پرداخت.
زارعی در پاسخ به پانا درباره ساعت شروع برنامههای همایش بینالمللی تئاتر پیادهروی اربعین، گفت: ساعت اجراها از ۱ ساعت مانده به غروب آفتاب که کمر گرما شکسته است آغاز میشود و مابقی اجراها در شب اجرا خواهد شد، برنامه اصلی اجراها ۹ تا ۱۲ شب برگزار خواهد شد
وی در ادامه بع سیاستهای انتخاب آثار نیز اشاره کردو افزود: یک فراخوانی توسط حوزه هنری هر ساله منتشر میشود، پس از آن آثاری مورد بررسی قرار میگیرد و سپس با ما همراه میشوند، چندین دوره است که موضوع «زبان» برای ما دغدغه است، حتی در حال رایزنی هستیم با برخی از کشورها که اگر گروههای نمایشی و آثار مرتبطی در اینباره دارند، با ما همراه شوند که اگر بتوانیم بهشکلی چند زبانه برگزار شود
کوروش زارعی در ادامه با انتقاد به شرایط موجود تئاتر کشور گفت: در خارج از ایران دولتها حامی تئاتر هستند، اما آیا در ایران اینگونه است. به نظر من تئاتر حاکم ما، تئاتر خوبی نیست، اگر از افراد کنشگری که در دهه ۶۰-۷۰ ایران تئاتر کار میکردند بپرسیم که آیا در وضع فعلی تئاتر وجود دارد. در وضع فعلی تئاتر مرده است.
وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه هنری سعی میکنیم که به سهم خودمان کاری کنیم، تئاتری که ما کار میکنیم تئاتر حکومتی نیست بلکه تئاتر دلی است، البته ما ما متولی تئاتر ایران نیستیم و بودجه بسیار محدودی داریم، امروزه مخاطبان تئاتر ما مخاطبان تکراری است.
وی درباره دغدغههای موجود برای برگزاری همایش بینالمللی تئاتر پیادهروی اربعین، مطرح کرد: چشمانداز ما از روز اول، جریانسازی بوده است و این آینده را برای این رویداد متصور بودیم که از کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم که در این همایش حضور پیدا کنند و نمایشهایی را با زبان خودشان اجرا کنند. در وضع کنونی با کشور عراق در حال ارتباطگیری هستیم که در این همایش حضور پیدا کرده و آثار خود را با زبان عربی اجرا کنند. در سال گذشته همکاریهایی با کویتیها صورت گرفت.
در بخش دیگری از این نشست مصطفی موتورچی دبیر این رویداد فرهنگی گفت: ما در مورد، مکان اجرا در سالهای گذشته چالش داشتیم، زیرا در نجف موقعیت جغرافیایی مشخصی برای اجرای آثار وجود ندارد، به همین دلیل در امسال تصمیم بر تمرکز بیشتر روی تئاتر پیادهروی اربعین بود و نه اجرا در موقعیت مشخص.
وی اضافه کرد: اجراهای تئاتر پیادهروی اربعین بدین شکل است که مخاطب ثابت نیست و مخاطبان در حین پیادهروی اجراهایی را میببینند و ممکن از طی ۲ ساعت و نیم ۱۰ هزار مخاطب از این نمایشها دیدن کند، اگر تمامی مخاطبان این رویداد را جمع کنیم، فکر میکنم به اندازه کل مخاطبان تئاتر حوزه هنری در یک سال، تماشاگر وجود خواهد داشت.
ارسال دیدگاه