در گفتوگو با پانا مطرح شد:
ارسطو خوشرزم خطاب به نسل امروز: بیخیال بازیگری شوید
مراقبت از بازیگران کودک و نوجوان فراموش شده است
تهران (پانا) - ارسطو خوش رزم با انتقاد از کیفیت آموزش بازیگری در کشور، به آسیبهای روانی بازیگران کودک و نوجوان پس از دیده شدن در یک پروژه اشاره کرد و گفت متأسفانه بسیاری از سازندگان مصرفکنندهاند، یک بازیگر نوجوان را در اوج مصرف میکنند و بعد او را رها میکنند.

ارسطو خوشرزم، بازیگر فیلم سینمایی صبح اعدام که برای ایفای نقش در این فیلم موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شد، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره وضعیت آموزشگاههای بازیگری بهویژه برای کودکان و نوجوانان گفت: «بازیگری در حال حاضر بیشتر از اینکه محلی برای تربیت استعدادهای واقعی باشد، به دکانی برای کسب درآمد تبدیل شده است. بهندرت کیفیتی که در گذشته در آموزشگاههایی مثل کلاسهای زندهیاد سمندریان میدیدیم، امروز پیدا میشود.»
وی با اشاره به گسترش بیرویه کلاسهای بازیگری تأکید کرد: «الان هرکسی در فضای مجازی صفحه زده و ادعای آموزش بازیگری دارد؛ از محتواها خندهام میگیرد. این مسئله در مورد کودکان و نوجوانان جدیتر است. بازیگری کودک مسئلهای فراتر از یک کلاس ساده است. وقتی یک بچه ۱۰ ساله در نقش اصلی یک سریال ۳۲ قسمتی تلویزیونی بازی میکند، باید روی آینده او حساب باز کرد، نه اینکه بعد از اتمام سریال فراموشش کنیم.»
بازیگر فیلم صبح اعدام با اشاره به تجربههای تلخ برخی بازیگران کودک نسل گذشته یادآور شد: «ما بازیگران نوجوانی داشتیم مثل مهدی باقربیگی در قصههای مجید و علیرضا رئیسی که سوپراستار دوران کودکی ما بودند، ولی حالا کجا هستند؟ چون کسی مراقبت نکرد، آنها در مسیر بازیگری گم شدند.»
وی ادامه داد: «ما باید از بازیگران نوجوان بعد از دیدهشدن محافظت کنیم، نه اینکه فقط از آنها استفاده کنیم. متأسفانه در سینما و تلویزیون ایران نگاه مصرفی به بازیگر نوجوان وجود دارد. کسی به این فکر نمیکند که وقتی این بچه ۱۰ ساله شد ۱۵ ساله، ۱۸ ساله یا ۲۰ ساله چه بر سرش میآید؟»
خوشرزم با اشاره به استعدادهای جهانی مثل ناتالی پورتمن که از سن کم درخشش خود را آغاز کردند، افزود: «در آنجا نهادهایی هستند که استعداد را کشف، تربیت و هدایت میکنند. اما اینجا هیچ ارگان، نهاد یا حتی بخش خصوصی حاضر به سرمایهگذاری برای شناسایی و رشد واقعی کودکان بازیگر نیست.»
وی با مروری بر تجربه شخصیاش از دورههای آموزش بازیگری گفت: «من خودم در دورههای مختلف کلاس بازیگری شرکت کردهام، ولی راستش را بخواهید چیز زیادی از آنها یاد نگرفتم. هرچه یاد گرفتم، در تجربه عملی بازیگری بوده. کلاسها بیشتر فضاییاند برای آشنا شدن با علاقهمندان دیگر و انجام کارهای ابتدایی. خروجی مشخصی هم ندارند. اگر دو تا کتاب میخواندم، همان چیزها را یاد میگرفتم.»
وی از تبعیضها و سیاستزدگی موجود در برخی آموزشگاههای بازیگری نیز انتقاد کرد و گفت: «در آموزشگاههایی که حتی خودم در آنها آموزش دیدم، خروجی واقعی مشخصی نمیبینی. اگر هم کسی موفق شده، از خوششانسی و پیگیری خودش بوده، نه برنامهریزی آن مجموعهها. بسیاری از آموزشگاهها فقط نام و شعار دارند.»
این بازیگر همچنین تأکید کرد: «بازیگر شدن نیازمند ترکیبی از استعداد، هوش، تجربه و البته فرصت است. کلاس بهتنهایی کسی را بازیگر نمیکند. حتی در بهترین دانشگاههای دنیا هم تضمینی برای بازیگر شدن وجود ندارد. من بعد از ۲۱ سال بازیگری و گرفتن جایزه سیمرغ هنوز باور دارم که تجربه عملی از هر آموزشی مؤثرتر است.»
ارسطو خوش رزم در پایان خطاب به کودک و نوجوان امروز گفت: «بی خیال بازیگری شوید.»
ارسال دیدگاه